Polacy nie ufają swojej wiedzy zdrowotnej. Inwestycje w edukację pacjentów mogą odwrócić ten trend

Katarzyna Florencka
Zdecydowana większość z nas świetnie zdaje sobie sprawę z tego, jak ważna jest aktualna i wiarygodna wiedza medyczna – zwłaszcza jeśli mowa o takich chorobach cywilizacyjnych, jak cukrzyca, nadciśnienie czy depresja. Nie mamy jednak do naszej własnej wiedzy dużego zaufania. Na szczęście w zdrowotną edukację Polaków inwestowane są miliony złotych – to wyraz troski o pacjenta i dużej odpowiedzialności za jego zdrowie. Firma Servier tylko w ostatnich latach na cel przeznaczyła blisko 85 mln zł, między innymi na kampanie społeczne poświęcone chorobom serca, nowotworom czy depresji. To zaledwie jeden z obszarów, w które firma Servier inwestuje w kraju od blisko 30 lat.
Polacy mają wątpliwości co do posiadanej przez siebie wiedzy zdrowotnej Fot. 123rf.com

Wiedza zdrowotna jest ważna dla Polaków

Polacy zdecydowanie czują potrzebę posiadania wiedzy medycznej – wynika z badania świadomości zdrowotnej i poczucia bezpieczeństwa lekowego Polaków, przeprowadzonego przez firmę 4P na zlecenie na zlecenie Servier Polska. Aż 61 proc. Polaków w wieku 35- 80 lat przyznało, że ma bardzo silną potrzebę posiadania wiedzy medycznej odnośnie chorób, leczenia i zapobiegania im – w badaniu zaznaczyli oni w odpowiedzi na to pytanie co najmniej "8" na skali od 0 do 10.

W praktyce nie mamy jednak wielkiej wiary w posiadaną przez nas wiedzę na temat zagadnień zdrowotnych: na analogicznej skali 0-10 bardzo dobrą oceną "8" przyznała sobie tylko 1/3 badanych. Podobnie wypada samoocena naszej wiedzy dotyczącej radzenia sobie z chorobami, dbania o zdrowie, badań profilaktycznych, czynników ryzyka zachorowań i rozpoznawania objawów chorobowych.


Skoro więc nie ufamy do końca samym sobie – to skąd czerpiemy wiedzę medyczną? Otóż zwracamy się po nią do specjalistów: najczęściej weryfikujemy informacje rozmawiając bezpośrednio z lekarzem. Połowa z nas korzysta także z medialnych wypowiedzi specjalistów takich, jak lekarze czy pielęgniarki oraz z doświadczeń znajomych i rodziny.

Znacznie mniej popularnymi źródłami wiedzy medycznej są farmaceuci (zwraca się do nich 29 proc. Polaków w wieku 35-80 lat) oraz informacje umieszczone na stronach internetowych producentów leków. Choć nie jesteśmy przyzwyczajeni do czerpania wiedzy bezpośrednio od firm farmaceutycznych, to warto uświadomić sobie, że to w dużej mierze dzięki nim mamy szeroki dostęp do informacji o zagrażających nam chorobach cywilizacyjnych, takich jak cukrzyca czy nadciśnienie.

Inwestycje w edukację zdrowotną Polaków

Firma Servier, która działa w Polsce od 1992 roku – czyli już niemal 30 lat – jest producentem leków kardiologicznych, diabetologicznych i psychiatrycznych. Dzięki temu jest ona głęboko świadoma zagrożeń związanych z chorobami cywilizacyjnymi takimi jak depresja, nadciśnienie tetnicze, cukrzyca czy miażdżyca.

Są to choroby, które dotyczy ten sam problem. Zdecydowana większość z nas doskonale zdaje sobie bowiem sprawę z tego, jakie czynniki wywołują choroby cywilizacyjne (mowa tutaj m.in. o stresie, braku aktywności fizycznej czy nieodpowiedniej diecie, bogatej w cukry i wysoko przetworzone produkty) – jednak niewielu z nas pamięta na przykład o konieczności przeprowadzania badań profilaktycznych, które były wymienione jedynie przez 4 proc. osób, które brały udział w ankietach!

Wyniki te pokazują, dlaczego niezwykle istotna jest edukacja zdrowotna Polaków. Firma Servier już od 2003 roku konsekwentnie organizuje bezpłatne ogólnopolskie społeczne kampanie profilaktyczno-edukacyjne. Mowa tutaj m.in. o kampaniach: Mają one nie tylko zwiększać wiedzę na temat profilaktyki przewlekłych chorób cywilizacyjnych, ale też zachęcać pacjentów do wykonywania systematycznych badań diagnostycznych – co pozwala wykrywać te choroby w ich początkowym stadium. W ramach tych kampanii udało się objąć badaniami profilaktycznymi blisko 78.000 pacjentów.

– Organizując kampanie społeczno-profilaktyczne wykorzystujemy naszą wiedzę, ale też korzystamy ze wsparcia ekspertów w budowaniu świadomości społecznej na temat zagrożeń związanych z chorobami cywilizacyjnymi. Doceniając rolę profilaktyki zdrowotnej dokładamy starań aby tę wiedzę i zdrowe praktyki przekazać Polakom – podkreśla Ewa Ciepałowicz, CSR & Internal Communication Manager Servier Polska.
 
W latach 1998-2020 firma Servier zainwestowała ok. 85 mln zł w obszarze profilaktyki i edukacji zdrowotnej w naszym kraju. A wydarzenia ostatniego roku pokazały, jak niezwykle cenna jest to inwestycja.
 
– Dziś, gdy pojawienie się COVID-19 wygenerowało dług zdrowotny w onkologii, kardiologii, diabetologii czy psychiatrii – rozumiemy, że obok niezachwianego dostępu do nowoczesnych terapii, ważne jest również dotarcie do polskiego społeczeństwa z wiedzą o specyfice i profilaktyce tych schorzeń – zaznacza Ewa Ciepałowicz.

Zdrowotny impuls dla gospodarki

Edukacja zdrowotna Polaków nie jest zresztą jedynym obszarem, w jaki inwestuje w naszym kraju firma Servier.

– Zdajemy sobie sprawę z cywilizacyjnego wyzwania tych czasów oraz odpowiedzialności, która spoczywa na nas jako firmie farmaceutycznej, której leki stosują miliony pacjentów – podkreśla Joanna Drewla, Dyrektor Generalna Servier Polska. – Jesteśmy też świadomi faktu, jak ważne w tej strategii są konsekwentne, wieloletnie inwestycje w nowoczesne technologie produkcji leków, w rozwój, który realnie przekłada się na korzyści zarówno dla pacjentów, jak i dla polskiego przemysłu oraz polskiej gospodarki.

Co te słowa oznaczają? Otóż przez niemal 30 lat działalności firma Servier zainwestowała w Polsce ponad 866 mln zł. Pieniądze te posłużyły do wsparcia polskiej gospodarki poprzez m.in. zatrudnienie, podatki, inwestycje w badania czy współpracę z polskimi dostawcami – jak również do inwestycji społecznych, edukacyjnych i rozwojowych. Swoją dotychczasową działalność firma podsumowała w Raporcie Wpływu Grupy Servier w Polsce, zaprezentowanym w czwartek 2 września.

Pamiętajmy przy tym, że obecnie polski rynek farmaceutyczny to szósty co do wielkości rynek w Europie – oraz największy rynek w Europie Środkowej. Branża farmaceutyczna wspiera rozwój całej polskiej gospodarki: tylko w ciągu ostatnich 11 lat firma Servier wypracowała w Polsce blisko 820 mln zł wartości dodanej. W formie podatków, wynagrodzeń wypłacanych pracownikom i inwestycji przyczyniła się ona do rozwoju gospodarczego naszego kraju.

Wytwarzanie leków w Polsce i rozwój medycyny

Od samego początku Polska jest zresztą jednym z priorytetowych rynków dla Grupy Servier. W naszym kraju znajduje się piąty co do wielkości zakład produkcyjny Servier na świecie! Warszawska fabryka Anpharm wytwarza niemal 100 proc. leków Servier, które stosują polscy pacjenci w chorobach kardiologicznych, diabetologicznych i psychiatrycznych.

Dotychczasowo w fabrykę firma Servier zainwestowała ponad 195 mln zł – a w ciągu najbliższych pięciu latach ta wartość się podwoi! Już dziś zakład ten eksportuje leki do 21 krajów UE, jak również do Irlandii, Serbii, Wielkiej Brytanii, a nawet do… Birmy.
 
– Bezpieczeństwo lekowe, co udowodnił światowy kryzys zdrowia, to także możliwość zapewnienia ciągłości terapii pacjentów, co jest niekiedy wyzwaniem dla wielu firm z branży farmaceutycznej, szczególnie w czasie pandemii COVID-19. Firma Servier jest i chce pozostać ważnym elementem bezpieczeństwa lekowego Polski. Dzięki temu, że nasze leki produkowane są lokalnie z wykorzystaniem substancji czynnych wytwarzanych na terenie Unii Europejskiej w oparciu o najwyższe standardy produkcji jest to możliwe – podkreśla Joanna Drewla.

To jednak nie koniec: koncern nieustannie inwestuje bowiem także w rozwój medycyny oraz w poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań terapeutycznych. Od 1999 roku prowadzone są badania nad nowymi technologiami medycznymi w warszawskim oddziale Międzynarodowego Ośrodka Badań Klinicznych. Placówka ta nadzoruje zresztą projekty badawcze faz I-III w Polsce, Czechach, na Słowacji, Ukrainie i w Gruzji. Do tej pory Servier zainwestował w działalność naukowo-badawczą w Polsce blisko 400 mln zł.

Zrównoważony rozwój i troska o środowisko

Wszystkie działania Servier oparte są natomiast na zrównoważonym modelu ekonomicznym. Firma zwraca szczególną uwagę na uwzględnianie w swojej działalności kwestii społecznych i środowiskowych.
 
– Otwierając kolejne linie produkcyjne, zawsze czynimy to z dbałością o jakość w odniesieniu nie tylko do finalnego produktu leczniczego, ale także warunków pracy i uważnej troski o otoczenie – zaznacza Pascal Baraffe, dyrektor warszawskiej fabryki Anpharm.

Warto przy tym wspomnieć, że firma podjęła zobowiązanie klimatyczne, które zakłada zmniejszenie całkowitej emisji gazów cieplarnianych o 25 proc. do 2030 roku. W Polsce Servier wprowadził szereg rozwiązań mających konsekwentnie poprawiać efektywność energetyczną w budynku biurowym oraz w pomieszczeniach produkcyjnych.

Pomoc w walce z pandemią

Podobnie jak w wielu innych branżach, również w przypadku branży farmaceutycznej pandemia COVID-19 okazała się wielkim testem, wymagającym dużego zaangażowania oraz szybkiej reakcji – zwłaszcza, że chodziło o ludzkie zdrowie i życie.
 
– Na naszej firmie spoczęła szczególna odpowiedzialność za pacjentów, którzy na co dzień przyjmują leki Servier. Niekwestionowanym priorytetem stało się aby w utrzymać ciągłość produkcji i tym samym leczenia pacjentów w tych szczególnie trudnych warunkach. Jednocześnie kluczowe było wsparcie ochrony zdrowia, zwłaszcza osób zaangażowanych bezpośrednio w walkę z pandemią – opowiada Joanna Drewla, Dyrektor Generalna Servier Polska.
 
W Polsce firma Servier przeznaczyła na walkę z COVID-19 ponad 2,16 mln zł. Pieniądze te zostały przekazane na zakup środków ochrony osobistej dla pracowników ochrony zdrowia: lekarzy, pielęgniarek, i innych profesjonalistów medycznych. W ten sposób do szpitali trafiło niemal 260 tysięcy maseczek ochronnych.
 
Jak podkreślają przedstawiciele firmy Servier, ich głównym celem jest troska o społeczeństwo – a główną wartością, jaka im przyświeca, jest partnerstwo ze wszystkimi środowiskami, które mają wpływ na zdrowie Polaków. Wspólne budowanie współpracy opartej na wiedzy oraz wartościach takich jak działalność na rzecz pacjentów jest rzeczą, która pomoże nam wyjść z pandemicznego kryzysu – podkreślają.