2022 okiem kierowcy. Zmiany, o których MUSI wiedzieć każdy Polak za kierownicą
2022 rok upłynie kierowcom pod znakiem niemałych podwyżek i dotkliwych kar za niezgodną z przepisami jazdę. Jednak nie wszystkie zmiany, do których będą musieli się przyzwyczaić posiadacze pojazdów drogowych w Polsce, wpisują się w sankcje. Pojawią się bowiem również pewne ułatwienia. Oto krótki przewodnik dla zmotoryzowanych na ten rok.
Wyższe mandaty i punkty karne dla kierowców w 2022
Największa zmiana to oczywiście wejście w życie nowego taryfikatora mandatów i punktów karnych. Już w mediach nagłaśniane są pierwsze historie kierowców, którzy wyraźnie odczuli w portfelu nowelizację Prawa o ruchu drogowym, jaka obowiązuje od 1 stycznia 2022. Obecnie górna granica mandatu to 5000 zł (za jedno wykroczenie) lub 6000 zł (za kilka wykroczeń).
W znowelizowanych przepisach można wskazać aż 70 zmian rzutujących na wysokość mandatów. Przykładowe minimalne kary za wykroczenia to: 500 zł (utrudnianie ruchu), 800 zł (przekroczenie dozwolonej prędkości o 30 km/h), 1500 zł (nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu), 2000 zł (wjazd na przejazd kolejowy przy czerwonym świetle) i 2500 zł (jazda po spożyciu alkoholu).
Nowe regulacje wprowadzają też wyższą grzywnę, jaką może nałożyć sąd na kierowcę za wykroczenie drogowe. Jej maksymalna wysokość została podwyższona do 30 000 zł. Ci, którzy za mocno naciskają pedał gazu czy w jakikolwiek inny sposób nie przestrzegają przepisów ruchu drogowego, muszą też liczyć się z tym, że od 17 września 2022 otrzymają więcej punktów karnych.
Nowelizacja pozwala bowiem na ukaranie kierowcy 15 punktami karnymi do jednego mandatu. Ta maksymalna stawka dodatkowych sankcji za wykroczenia w ruchu drogowym obejmuje takie przypadki jak m.in. wyprzedzanie na przejściu dla pieszych, przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h czy kierowanie pojazdem po spożyciu alkoholu lub w stanie nietrzeźwości.
Od 1 września 2022 punkty karne będą widnieć na koncie kierowcy przez 2 lata, ale licząc od opłacenia mandatu, a nie jego otrzymania. Po 17 września 2022 zniknie z kolei możliwość redukowania ich liczby poprzez udział w specjalnych kursach. Bez zmian pozostaje natomiast dopuszczalny limit punktów karnych, po którym następuje utrata prawa jazdy (24, w szczególnych przypadkach 20).
W ramach nowelizacji prawa o ruchu drogowym wprowadzono też powiązanie liczby punktów karnych ze stawkami za ubezpieczenie OC komunikacyjne. Towarzystwa ubezpieczeniowe mogą już wykorzystywać dane o wykroczeniach drogowych do kalkulacji składki tejże polisy. Jak co roku, wzrosły też kary za brak obowiązkowego OC – dla właścicieli samochodów osobowych najwyższa to 6020 zł.
Ułatwienia dla kierowców w 2022
Od 31 stycznia 2022 wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące tablic rejestracyjnych. Osoba, która kupi używany samochód lub motocykl, będzie mogła pozostawić dotychczasowy numer rejestracyjny (pod warunkiem, że tablice nie będą stare albo zniszczone i nieczytelne), również w sytuacji, gdy pojazd był dotychczas zarejestrowany w innym województwie.
Oszczędność z tytułu braku wydatku na nowe tablice rejestracyjne i nalepkę na szybę to około 100 zł. Od maja 2022 zaczną być wydawane nowe dowody rejestracyjne. Wizualnie nie będą się one prawie różnić od dotychczasowych, za to zyskają zabezpieczenia w papierze i druku, utrudniające ich podrobienie. Dla kierowców będzie to zmiana bezkosztowa, bo nie zostanie wprowadzony obowiązek ich wymiany.
Od 31 stycznia 2022 właściciele uszkodzonych samochodów osobowych, których zasadnicze elementy nośnych konstrukcji wymagają naprawy, będą mogli złożyć wniosek o czasowe wycofania pojazdu z ruchu na okres od 3 do 12 miesięcy. Taka decyzja da kierowcy możliwość ubiegania się o obniżkę składki obowiązkowego ubezpieczenia OC o minimum 95 proc. ceny wyjściowej.
W drugiej połowie 2022 roku najprawdopodobniej we wrześniu nastąpi koniec wydawania przez urzędy kart pojazdu i nalepek legalizacyjnych. Dlaczego stają się one zbędne? Otóż zawarte w nich informacje przechowywane są w cyfrowych bazach danych, do których dostęp mają zarówno policjanci przeprowadzający kontrole drogowe, jak i urzędy zajmujące się ewidencjonowaniem pojazdów.
Artykuł sponsorowany