Kiedy wpiszesz w Google nazwę tego auta, wyskoczy podpowiedź "kiedy w Polsce". To będzie hit
O ten samochód, który widzicie na zdjęciach, pytają klienci Toyoty w całej Polsce. Pytają, bo... to w sumie żadna nowość. Toyota Corolla Cross na świecie jest już od półtora roku. W Europie tymczasem zadebiutuje dopiero w 2022 roku i to pod jego koniec. Ale przedsprzedaż niedługo rusza, a w Toyocie są przekonani, że sprzedadzą wszystko, co dostaną z fabryki w Japonii. O co tyle hałasu?
I pewnie ma podstawy do takich stwierdzeń. Poszczególni dealerzy Toyoty w Polsce od samej premiery tego auta (już ponad rok temu) dopytują się w centrali, czy ten kompaktowy SUV będzie dostępny w Polsce. A pytają, bo ich z kolei pytają klienci.
Fot. Toyota
I nawet zadano sobie trud, żeby upodobnić tę Toyotę do takiej, którą rzeczywiście zobaczymy w Europie. Bo musicie zdawać sobie sprawę, że Toyota to koncern, który sprzedaje auta na całym świecie. I one nie zawsze są takie same. A właściwie to najczęściej nie są.
Fot. Toyota
Toyota Corolla Cross – dane techniczne, wymiary
Ale wróćmy do meritum sprawy – dlaczego w Toyocie są pewni, że to będzie w Polsce hit?Fot. Toyota
Tymczasem Toyota Corolla Cross jest po prostu... w sam raz. SUV ma 4 460 mm długości, 1 825 mm szerokości, 1 620 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 2 640 mm. Różnica, jeśli postawisz go obok RAV4, jest zauważalna. Mimo to konstruktorom udało się tu wygospodarować całkiem pokaźny bagażnik.
Fot. Toyota
Mi osobiście nie spodobała się jednak jedna rzecz we wnętrzu. Z nieznanych mi przyczyn kokpit jest dość wypukły. Przez to wybrzuszenie nawet przy mocno cofniętym fotelu uderzam kolanami w deskę rozdzielczą. A to ogranicza przestrzeń z tyłu. O, na tym zdjęciu to widać:
Fot. Toyota
Gwoździem programu są jednak nowinki techniczne. Corolla Cross to najnowocześniejsza Toyota na rynku. I mam na myśli tę europejską wersję, która dopiero będzie produkowana. Przede wszystkim to pierwsze auto z napędem hybrydowym piątej generacji. Dwulitrowy silnik generuje teraz 197 KM.
Fot. Toyota
Nowości jest więcej. To pierwsza Toyota z wirtualnymi zegarami – największymi w klasie, o przekątnej 12,3 cala. W aucie – jak już wspomniałem – nie działały, ale na animacji pokazanej przez Toyotę wyglądały na jedno z najładniejszych rozwiązań tego typu na rynku. To przełom, bo przecież Toyota przez lata kojarzyła się z multimediami rodem z lat 90.
Fot. Toyota
Wreszcie na pokładzie jest nowy zestaw systemów bezpieczeństwa o urocznej nazwie T-Mate. Mamy tu m.in. asystenta bezpiecznego wysiadania (jeśli nadjeżdża samochód, drzwi się nie otworzą) czy system ostrzegania o pojazdach włączających się do ruchu.
Fot. Toyota
T-Mate wspomaga kierowcę przy pomocy monitora martwego pola w lusterkach (BSM) wraz z asystentem bezpiecznego wysiadania (SEA), automatycznych świateł drogowych (AHB), asystenta parkowania Toyota Teammate Advanced Park, kamery panoramicznej 360 stopni (PVM), systemu ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu z automatycznym hamowaniem (RCTAB) oraz układu detekcji przeszkód podczas manewrów (ICS).
Toyota Corolla Cross – kiedy w Polsce?
Pierwsi klienci w Polsce będą mogli wyjechać z salonów nową Corollą Cross jeszcze w tym roku.Polski oddział Toyoty ma już starannie rozplanowany cały kalendarz na ten rok. W maju polski importer planuje rozpocząć rezerwację online – manewr stosowany już przy innych modelach (czy to Toyoty, czy Lexusa). W lipcu w Japonii ruszy produkcja. Na przełomie września i października pierwsze auta pojawią się na stacjach dealerskich, a na październik planowane są dni otwarte.
Fot. Toyota
Toyota Corolla Cross – cena
Pozostaje ostatnia kwestia – ile to będzie kosztować? W tej kwestii polski importer na razie się nie wychyla.Fot. Toyota