Zmiana w Prawie o ruchu drogowym. Na przejściu sugerowanym pieszy musi ustąpić pierwszeństwa
- 21 września w przepisach pojawiły się tzw. przejścia sugerowane
- W takim miejscu pieszy przekracza jezdnię na własne ryzyko
- Podpowiadamy, co warto mieć na uwadze po zmianie przepisów
Czym jest sugerowane przejście dla pieszych?
Punkt 11 a art. 2 Prawa o ruchu drogowym opisuje, że przejściami sugerowanymi są miejsca nieoznakowane, które technicznie umożliwiają pieszemu przekroczenie jezdni, drogi rowerowej lub torowiska, ale nie są przejściem dla pieszych.
Istotne zmiany w kontekście przejść dla pieszych pojawiły się 1 czerwca 2021 r. Wówczas stanowczo rozszerzono ochronę pieszych na przejściach. Posiadają pierwszeństwo przed zmotoryzowanymi zarówno po wejściu na pasy, jak i zbliżając się do nich.
Przejście sugerowane z definicji nie jest przejściem więc mamy do czynienia z sugestią. Ustawodawca podkreślił, że takie miejsca: mogą być oświetlone, powinny posiadać obniżony krawężnik i system oznaczeń fakturowych, może występować przy nich wysepka na środku jezdni oraz muszą zapewniać pieszym i kierowcom niezbędne warunki widoczności.
Kierowca powinien mieć na uwadze, że właśnie w tym miejscu mogą pojawić się przechodnie. Z kolei piesi powinni uważać, ponieważ przekraczają jezdnię na własne ryzyko.
Różnice między standardowym przejściem dla pieszych a sugerowanym
Jaka jest różnica między standardowym przejściem dla pieszych a przejściem sugerowanym? Zwykłe przejścia dla pieszych oznaczone są pionowym znakiem D-6 lub poziomym D-6b (zebrą), tutaj pieszy ma pierwszeństwo. Przejścia sugerowane nie są oznakowane, ale pozwalają na przekroczenie jezdni, tutaj pieszy traci pierwszeństwo.
Przeczytaj także: Wchodzą w życie nowe, ostrzejsze przepisy dla kierowców. Za to można dostać 15 punktów
Przed wejściem na jezdnie w miejscu przejścia sugerowanego pieszy musi upewnić się, że bezpiecznie dotrze z punktu A do punktu B i nie spowoduje zagrożenia w ruchu drogowym. Ponadto musi ustąpić pierwszeństwa nadjeżdżającym pojazdom.
Poprawa płynności ruchu a bezpieczeństwo pieszych
Czy przejścia sugerowane są potrzebne? Warto przypomnieć, że przepisy w Polsce pozwalają pieszemu przejść przez jezdnię poza pasami w sytuacji, gdy najbliższe znajdują się dalej, niż 100 metrów.
Bez pasów można także przechodzić przez skrzyżowanie, o ile nie utrudnia to ruchu i nie powoduje zagrożenia. W obu przypadkach należy przejść przez jezdnię najkrótszą drogą.
Może Cię zainteresować: Policjanci z Kępna pochwalili się nowym autem. Internauci zwracają uwagę na jego rejestrację
Sugerowane przejścia dla pieszych nie będą korzystne dla przechodniów, którzy muszą ustąpić pierwszeństwa kierowcom. W innej sytuacji są zmotoryzowani. Jeśli przejścia dla pieszych, które znajdują się w rzadko uczęszczanych miejscach zostaną zastąpione przejściami sugerowanymi – może poprawić się płynność ruchu.
Z drugiej strony z pewnością wpłynęłoby to na bezpieczeństwo pieszych w takim miejscu. Jak zauważa portal autobaza.pl, wiele dobrego mogłyby zrobić kampanie informacyjne w zakresie przepisów, które obowiązują na przejściach sugerowanych.