Jest coś, czego polscy kierowcy boją się bardziej niż oblodzonej drogi. Zaskakujące wyniki badania

redakcja naTemat
10 listopada 2022, 21:12 • 1 minuta czytania
Zima to okres, który kierowcom może kojarzyć się z dodatkowymi obowiązkami wynikającymi z eksploatacji pojazdu, ale również z pewnymi obawami o bezpieczeństwo. Czy polscy kierowcy zmieniają opony na zimę? Czego obawiamy się bardziej niż oblodzonej drogi? Z odpowiedziami na te pytania przychodzi badanie zlecone przez firmę Goodyear.
Badanie agencji 2Europe na zlecenie Goodyear Fot. Goodyear

Polscy kierowcy są obowiązkowi w zmianie opon

Z europejskiego badania na zlecenie firmy Goodyear wynika, że polscy kierowcy dobrze wiedzą, jakiego rodzaju opon używają w swoich samochodach. Co ciekawe, równie świadomi są tylko Niemcy i Włosi.

Wśród 3 proc. respondentów, którzy zadeklarowali, że nie zmieniają opon na zimę, 2 proc. odpowiedziało, że cały rok jeździ na "zimówkach", a 1 proc. wskazało, że na letnich. Natomiast zdecydowana większość, bo aż 82 proc. polskich kierowców zadeklarowało, że zmienia opony na zimowe. 15 proc. odpowiedziało, że jeździ na całorocznych.

Co ciekawe, 58 proc. europejskich kierowców decyduje się na zmianę opon, dopiero gdy uzna, że są zużyte. Ignorują przy tym ich wymianę adekwatnie do pory roku. W ten sposób w Polsce postępuje 17 proc. respondentów.

26 proc. polskich kierowców pokonuje rocznie ponad 26 tys. km

Okazuje się również, że notujemy stosunkowo duże przebiegi w skali roku. 26 proc. polskich kierowców deklaruje, że rocznie pokonuje ponad 26 tys. km. Dla porównania podobne dystanse pokonuje w Niemczech tylko 9 proc. badanych, a we Francji jeszcze mniej, bo 2 proc.

Ponadto 6 proc. polskich uczestników badania oszacowało, że w skali roku ich przebieg przekracza 56 tys. km. W innych krajach podobne dystanse są niespotykane. Wobec tego właściwy wybór opon nabiera w Polsce szczególnego znaczenia.

– Przy dużym rocznym przebiegu liczy się pewne zachowanie opon na drodze, ale także ich trwałość, która pozwoli przejechać więcej kilometrów na jednym komplecie – tłumaczy Marta Kosyra.

Jak podkreśla Consumer Brand Marketing Manager firmy Goodyear, istotna jest również klasa energetyczna opon, ponieważ bezpośrednio wpływa na spalanie paliwa. – Zarówno opony Goodyear UltraGrip Performance+, jak i Vector 4Seasons Gen-3, posiadają najlepszą ocenę „A” w tej kategorii – dodaje.

Oblodzenie na drodze? Bardziej boimy się mgły

Uczestników badania zapytano również, czego obawiają się na drodze. Okazuje się, że Polacy są jedynym narodem, który deklaruje, że największy lęk na trasie budzi w nich mgła. Zjawisko to wywołuje dyskomfort u 37 proc. respondentów.

Jedynie 3 proc. polskich kierowców zadeklarowało, że najbardziej obawia się jazdy po oblodzonej drodze. To ciekawe, ponieważ kierowcy z innych krajów zgodnie wskazywali, że najbardziej obawiają się właśnie oblodzenia. W przypadku mgły liczy się oczywiście czas reakcji kierowcy, ale również opona, która pozwoli na skrócenie drogi hamowania.

– Technologia Traction Protect, stosowana w oponie Goodyear UltraGrip Performance+, pozwala lepiej i łatwiej przekształcić siły hamowania w przyczepność, co skraca drogę hamowania na mokrej i suchej nawierzchni nawet o półtora metra – tłumaczy Marta Kosyra. Badanie wykonane przez europejską agencję badawczą 2Europe objęło 4000 kierowców w 8 europejskich krajach: Polsce, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Francji, Włoszech, Niemczech, Luksemburgu i Rumunii.