Byłeś ostatnio u lekarza na NFZ? Nie zdziw się, jak zadzwoni do ciebie ankieter
- Ankieterzy NFZ będą dzwonić do pacjentów po wizytach u specjalisty
- Zapytają o jakość takiej wizyty. Wszystko to anonimowo
- Swoją opinię będziesz mógł przekazać także poprzez Internetowe Konto Pacjenta
- Analiza opinii ma pomóc zmienić funkcjonowanie publicznej opieki zdrowotnej i poprawić jakość opieki
Placówki publicznej opieki zdrowotnej są na cenzurowanym. Od 15 grudnia ankieterzy NFZ będą dzwonić do pacjentów, którzy w ostatnim czasie byli na wizycie u lekarza specjalisty w takiej przychodni lub gabinecie.
Do tej pory mogłeś co najwyżej poskarżyć się lub pochwalić jakość obsługi w rejestracji przychodni oraz samej wizyty w rozmowie z bliskimi lub znajomymi. Niektórzy pisali też komentarze w internecie, ale to jak pisanie na Berdyczów.
Jeżeli jest to "grubsza sprawa" i w grę wchodzi naruszenie praw pacjenta, wtedy można złożyć skarga do Rzecznika Praw Pacjenta. Ten może przywołać taką przychodnię do porządku, a nawet ukarać ją finansowo.
Jakość w publicznej ochronie zdrowia się zmieni?
Jednak ze zwykłych skarg i utyskiwań do znajomych niewiele wynikało, bo w żaden sposób nie przekładało się to na poprawę jakości w publicznej ochronie zdrowia.
Teraz będziesz mógł poskarżyć się ankieterom NFZ, jeżeli po wizycie u specjalisty na NFZ ocenisz, że nie wszystko było tak, jak powinno. Oczywiście pochwały też przyjmą, jeżeli takie będą.
Po co to wszystko? NFZ chce wiedzieć, jak oceniają wizyty pacjenci i co można poprawić, aby jakość opieki w publicznych przychodniach była lepsza. NFZ chce poznać najczęstsze problemy, na jakie natrafiają pacjenci.
Od 15 grudnia pacjenci mają możliwość podzielenia się swoją opinią na temat świadczeń, których im udzielono na Internetowym Koncie Pacjenta.
Do osób, które skorzystały z leczenia u specjalisty, będą dzwonić także ankieterzy w imieniu Narodowego Funduszu Zdrowia.
Jakich pytań możesz się spodziewać od ankieterów NFZ?
O co zapytają ankieterzy NFZ? To nie tajemnica, a wręcz gwarancja tego, że nikt się pod nich nie podszywa.
Pytania zadawane pacjentom w ankiecie zamieszczonej w Internetowym Koncie Pacjenta oraz telefonicznie przez ankietera są identyczne.
Jest to pięć pytań, które dotyczą:
- sprawności w zapisaniu pacjentów na wizytę
- zachowania i postawy pracowników rejestracji
- zaangażowania lekarza
- stopnia zrozumiałości informacji
- prawdopodobieństwa polecenia placówki w przyszłości.
Będziesz mógł ocenić te obszary w skali od 1 do 10 punktów.
Na Internetowym Koncie Pacjenta ocenisz w ten sposób zrealizowane przez ciebie wizyty u specjalisty. Znajdziesz je w zakładce "historia leczenia".
Z kolei ankieterzy sami zadzwonią do ciebie, jeżeli byłeś na wizycie u specjalisty na NFZ.
Jak zastrzega CeZ, jeżeli zachowanie lub tożsamość ankietera będą budzić wątpliwości, to pod bezpłatnym numerem infolinii NFZ – 800 190 590 – można mogą zweryfikować i potwierdzić dane ankietera.
Anonimowość gwarantowana
Co istotne, ankieta jest anonimowa.
CeZ wyjaśnia, że mimo iż pacjent wypełnia ją na własnym Internetowym Koncie Pacjenta, do wysłanej ankiety nie zostaną dołączone jego dane.
Także wywiad przez telefon będzie anonimowy, bo ankieterzy telefoniczni znają tylko numer telefonu, płeć pacjenta, placówkę, w której się leczył, oraz datę skreślenia pacjenta z harmonogramu przyjęć, prowadzonego przez tę placówkę, czyli termin zrealizowania wizyty u specjalisty.
Ankieterzy nie mają zaś dostępu do takich danych jak twoje imię i nazwisko czy numer PESEL.
Co jeszcze bardziej istotne, ankieterzy nie wiedzą też np. z jakich dokładnie świadczeń medycznych korzystałeś, bo to dane wrażliwe.
Po co to wszystko?
Zbieranie i analiza tych opinii od pacjentów ma z kolei przełożyć się na poprawę jakości opieki zdrowotnej.
Jak przekonuje Centrum e-zdrowia, to element długofalowej polityki Ministerstwa Zdrowia, a "badanie jakości to jeden z pierwszych elementów, który ma przynieść wymierne efekty dla pacjentów".
– Monitorujemy jakość i dostępność świadczeń opieki zdrowotnej. Dlatego tak ważna jest dla nas opinia pacjentów na temat warunków udzielania świadczeń w placówkach leczniczych. Dzięki ankiecie chcemy poznać zdanie pacjentów o funkcjonowaniu placówek, w których się leczą i wskazać obszary, które wymagają poprawy. Zachęcam do podzielenia się swoją opinią. Każdy głos jest dla nas bardzo ważny – podkreśla Filip Nowak, prezes Narodowego Funduszu Zdrowia.
Minister zdrowia Adam Niedzielski na stronie CeZ zachęca do opiniowania i prosi o poważne potraktowanie tej inicjatywy. "Opinia pacjenta jest kluczowa do udoskonalania systemu ochrony zdrowia. On ma być budowany właśnie wokół potrzeb pacjenta. Proszę więc o poważne potraktowanie tej ankiety, bo dzięki niej każdy z nas będzie mógł wkrótce korzystać z profesjonalnej i przyjaznej pacjentowi opieki medycznej" - przekonuje.
Z kolei dyrektor Centrum e-Zdrowia Paweł Kikosicki dodaje, że włączenie pacjentów w proces udoskonalania i rozwijania usług w publicznej opiece zdrowotnej przełoży się na realną odpowiedź na ich potrzeby. Według niego, bez poznania opinii pacjentów i bez chęci uwzględnienia jej, nie uda się wprowadzać innowacji, które podniosą poziom usług oferowanych pacjentom.
Internetowe Konto Pacjenta. Co przez nie załatwisz?
Internetowe Konto Pacjenta (IKP) ma każda osoba, która ma PESEL.
Musisz tylko je aktywować przez zalogowanie się na konto.
Obecnie aktywnych jest 16,5 mln IKP.
Jakie korzyści IKP daje pacjentowi? Pozwala m.in.:
- otrzymać e-receptę SMS-em lub e-mailem
- zamówić e-receptę na stałe leki: sprawdź, jak zamówić e-receptę
- odebrać e-skierowanie
- złożyć wniosek o wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ)
- wybrać lub zmienić lekarza, pielęgniarkę lub położną podstawowej opieki zdrowotnej
- sprawdzić historię leczenia, w tym listę zdarzeń medycznych
- mieć dostęp do elektronicznej dokumentacji medycznej, w tym do opisów badań diagnostycznych, wyników badań laboratoryjnych wraz z opisem czy wypisów ze szpitala
- pobrać Unijny Certyfikat COVID (UCC).