Nie możesz ruszyć na śliskiej nawierzchni? Sprawdź, czy nie masz wyłączonej tej funkcji
Jak jeździć zimą?
Zima to specyficzna pora roku, która stawia przed kierowcami sporo wyzwań na drodze. Śnieg, błoto pośniegowe, lód, marznący deszcz to warunki, które nie sprzyjają komfortowej jeździe, dlatego warto pamiętać, że odpowiednia prędkość to podstawa. Ale trzeba też umiejętnie prowadzić oraz dobrze korzystać ze wspomagania, które posiada nasze auto.
Producenci aut działający na rynku Unii Europejskiej od 2014 roku mają obowiązek, żeby montować w nowych pojazdach system ESP, który odpowiada za stabilizację toru jazdy. Kiedy jedziemy po śniegu i jedno z kół straci przyczepność, system automatycznie przyhamuje je, żebyśmy nie wpadli w poślizg.
Czym jest ASR?
Drugim z systemów, który tym razem opcjonalnie montowany jest w nowych samochodach, jest ASR (Acceleration Slip Regulation) czasami nazywany także TCS (Traction Control System). Opcjonalnie jest on cały czas włączony, ale można go dezaktywować wciskając krótko przycisk przeważnie zamontowany z lewej strony na dole deski rozdzielczej.
Czasami przełącznik montowany jest w centralnej konsoli jako przycisk lub w formie pokrętła. W przypadku przycisku jego pojedyncze naciśnięcie wyłącza ASR, a dłuższe przytrzymanie dezaktywację także wspomnianego układu ESP.
Jak działa ASR i do czego służy?
Układ ASR odpowiada za kontrolę prędkości obrotowej kół, co zwiększa ich przyczepność podczas wykonywania różnych manewrów. Współdzieli czujniki z systemem ABS, ale ten korzysta z nich podczas hamowania. Z kolei ASR używa ich podczas ruszania i przyspieszania.
Kierowca bardzo doceni ten system wspomagania podczas ruszania na śliskiej nawierzchni, zwłaszcza pod górę. Kiedy droga pokryta jest lodem lub śniegiem bardzo łatwo o utratę przyczepności. Wtedy do akcji wkracza ASR i wspomaga koła. Pomaga również podczas przyspieszania, żeby nie wpaść w poślizg. Dlatego ważne jest, żeby sprawdzać, czy nie został wyłączony.
Jak działa? Odbiera dane z czujników ABS, które mówią o prędkości obrotowej kół. Jeśli w pewnym momencie okazuje się, że rozbieżności w prędkościach napędzanych kół przekraczają ustalony limit - wtedy do akcji wkracza ASR.
Jego działanie zależy od modelu auta i producenta. W gamie jego działań jest przyhamowanie jednego z kół, opóźnienie zapłonu, odcięcie wtrysku paliwa lub przymknięcie przepustnicy.
Jak jeździć po śniegu?
Przede wszystkim wolniej niż po drodze w normalnych warunkach. Warto także pamiętać, żeby nie dodawać gazu na zakrętach, bo możemy wpaść w poślizg. Przyspieszamy jedynie na prostych.
Podobnie jest z hamowaniem na zakrętach – lepiej jest wytracić prędkość przed nim i przejechać zakręt z mniejszą prędkością, niż zwolnić w jego trakcie, ponieważ może dojść do analogicznej sytuacji i auto wpadnie w poślizg.