Tak zmieniają się plany zawodowe farmaceutów. Coraz częściej stawiają na firmy farmaceutyczne
- Studenci farmacji już na studiach zaczynają myśleć o ścieżce przyszłej kariery zawodowej
- Celują w pracę w firmach farmaceutycznych
- W trakcie studiów w programie brakuje im mentoringu zawodowego
- Mimo wymagających studiów chętnie szukają dodatkowych staży i praktyk właśnie w firmach farmaceutycznych
Farmacja to jeden z najtrudniejszych i najbardziej wymagających kierunków studiów, który kończą jedynie najbardziej zdeterminowani i ambitni studenci. Jeszcze kilka lat temu to apteki ogólnodostępne lub szpitalne były głównym miejscem, gdzie szukali pracy absolwenci tego kierunku.
Dziś dzięki szybkiemu rozwojowi nowoczesnych leków i branży farmaceutycznej, ścieżki kariery farmaceuty mogą być o wiele bardziej różnorodne. Oprócz apteki farmaceuci mają obecnie większe możliwości, aby rozwijać się zawodowo w firmach farmaceutycznych o mocno rozwiniętej strukturze i wielu działach, ale też w szpitalach, urzędach czy start-upach.
Praca w zawodzie farmaceuty, niezależnie od tego, jaką drogę się obierze, będzie wiązała się ze szczególną odpowiedzialnością. To farmaceuta jest odpowiedzialny za poinformowanie pacjenta o sposobie przyjmowania leków, możliwych skutkach ubocznych czy interakcjach. Rola opieki farmaceutycznej rośnie cały czas, a dzięki Ustawie o zawodzie farmaceuty będzie się ona umacniać w systemie ochrony zdrowia.
Z kolei praca w firmie farmaceutycznej w ramach badań klinicznych czy przy tworzeniu nowoczesnych leków, jeszcze bardziej podkreśla ogromną rolę, jaką pełnią farmaceuci. Są jednym z elementów ogniwa dla rozwoju farmacji i medycyny.
Praca po farmacji nie tylko w aptece
Absolwenci farmacji już na studiach zaczynają myśleć o ścieżce przyszłej kariery zawodowej. W odróżnieniu od tego, co było jeszcze kilkanaście lat temu, obecnie większość farmaceutów widzi siebie jako eksperta w przemyśle farmaceutycznym.
Firmy farmaceutyczne poszukują absolwentów farmacji zarówno do pracy w laboratoriach, jak i w działach kontroli jakości, rejestracji, badań i w wielu innych rolach.
Wyniki badania ankietowego w ramach programu "Recepta na Sukces" Gedeon Richter Polska1 przeprowadzonego wśród studentów farmacji pokazują, że zdecydowana większość (70 proc.) ankietowanych studentów myślało już o planach zawodowych po skończeniu studiów. Odpowiedzi studentów pokazują wyraźnie, że zmieniły się preferencje dotyczące docelowych miejsc pracy.
Na pytanie "Gdzie chciałbyś/aś pracować po studiach?" najwięcej studentów farmacji wskazało właśnie na firmę farmaceutyczną. Aptekę wybrał zaledwie co dziesiąty z przyszłych farmaceutów.
Odpowiedzi przedstawiają się następująco:
- 61 proc. - firma farmaceutyczna
- 24 proc. - badania kliniczne
- 16 proc. - farmaceuta kliniczny
- 10 proc. - firma kosmetyczna
- 10 proc. - prywatna apteka
- 8 proc. - Urząd rejestracji leków
- 8 proc. - uczelnia
- 6 proc. - apteka szpitalna
Nowe perspektywy, nowe wyzwania
W obliczu nowych możliwości, wyzwań i celów, a także odpowiadając na zmiany na rynku pracy, farmaceuci szerzej patrzą też na metody poszukiwania pracy. A te ewoluują.
Mentoring i wsparcie w zakresie rozwoju zawodowego, niezbędne już na etapie studiów, nie znajdują niestety odzwierciedlenia w programach większości uczelni medycznych.
Aż 83 proc. ankietowanych studentów farmacji twierdzi, że uczelnie nie organizują w toku studiów wystarczającej ilości spotkań związanych z informowaniem/doradztwem w zakresie możliwości kreowania kariery. Zaledwie co szósty student farmacji (17 proc.) ocenił, że uczelnie robią to w wystarczającym zakresie.
Recepta na sukces
Dlatego często to firmy farmaceutyczne, widząc ogromny potencjał młodych farmaceutów, tworzą programy wspierające ich rozwój zawodowy.
Jednym z przykładów jest program "Recepta na Sukces", który istnieje już od 8 lat.
– Planując każdą edycję, bierzemy pod uwagę przede wszystkim potrzeby studentów, którym program jest dedykowany. Prowadzimy rozmowy oraz ankiety badawcze w tej grupie. Wyniki tegorocznej ankiety pokazały nam, że przyszli farmaceuci chcą się rozwijać w różnych obszarach farmacji. Coraz częściej planują karierę w firmie farmaceutycznej, gdzie istnieje dużo różnych stanowisk. Ponadto, jak sami podkreślają, w trakcie studiów brakuje im mentoringu zawodowego. Dlatego ósma edycja była poświęcona aktywnościom z obszaru rozwoju zawodowego – podkreśla Aleksandra Marciniak, ekspertka komunikacji w Gedeon Richter Polska, inicjatorka ósmej edycji programu "Recepta na Sukces".
Aneta Grzegorzewska, dyrektor ds. Korporacyjnych i Relacji Zewnętrznych Gedeon Richter zaznacza, że jest to firma, która jest partnerem i ekspertem w branży farmaceutycznej.
W naszej działalności niezwykle ważne jest partnerstwo z farmaceutami. Widzimy ogromny potencjał tej grupy specjalistów i jako firma odpowiedzialna społecznie od wielu lat wspieramy przyszłych farmaceutów w rozwoju kompetencji zawodowych.
Jak dodaje Aneta Grzegorzewska, to farmaceuci "są ważnym elementem w łańcuchu ochrony zdrowia. W ich rękach jest zdrowie pacjentów".
- Dlatego chcemy dawać praktyczne wskazówki i możliwości rozwoju, które w przyszłości zaowocują poprawą zdrowia pacjentów - wyjaśnia.
Młodzi chcą się rozwijać
Joanna Galińska – Zienkiewicz, HR Bussines Parter w Gedeon Richter podkreśla, że praca w firmie farmaceutycznej daje ogromne możliwości, ponieważ stanowiska są zróżnicowane, a każde z nich daje szansę rozwoju i awansu.
– Doceniamy ogromny potencjał drzemiący w farmaceutach, dlatego też stale prowadzimy staże dla studentów farmacji. Wspieramy przyszłych farmaceutów w wyborze takiej ścieżki zawodowej, która da im satysfakcję z wykonywanej pracy - dodaje.
Jak mówi, pracodawcy stawiają dziś na różnorodność, doceniając fakt, że pozwala ona na spojrzenie w danym aspekcie z kilku perspektyw: osób bardziej ekstrawertycznych, introwertycznych, ze zmysłem analitycznym czy bardziej rozwiniętą inteligencją emocjonalną.
– To, co widzi introwertyk, nie zawsze zauważy ekstrawertyk i na odwrót. Różnorodność zawodów wymaga różnorodnych postaw. Ktoś, kto bardziej lubi pracę samodzielną, z dokumentacją, uporządkowaną, nie zawsze odnajdzie się na stanowisku lidera zespołu. Tę rolę z kolei może przyjąć osoba, dla której współpraca z wieloma osobami i zarządzanie ich pracą jest marzeniem - przekonuje Joanna Galińska – Zienkiewicz.
Dodatkowe staże mimo niełatwych studiów
Zmieniają się również oczekiwania pracodawcy wobec umiejętności pracownika. Poszukiwani są np. ci, którzy potrafią łączyć umiejętności "twarde" z "miękkimi". Młodzi zdają sobie z tego sprawę, chcą się rozwijać i już na studiach szukają różnego rodzaju dodatkowych szkoleń i staży.
Potwierdzeniem tego jest fakt, że ponad połowa studentów (54 proc.) bierze udział w nieobowiązkowych stażach zawodowych. To dla nich szansa na zdobycie dodatkowego doświadczenia, ale też sprawdzenia się w miejscu, w którym chcieliby po studiach pracować.
Nieobowiązkowe staże wybierają najczęściej w firmach farmaceutycznych (67 proc.), co koreluje z planowanym miejscem pracy w przyszłości.
Rzadziej decydują się na taki staż np. w firmie kosmetycznej (15 proc.), aptece (7 proc.) czy laboratorium (7 proc.).
Nowe narzędzia szukania pracy
Zmiany widać także, jeżeli chodzi o narzędzia szukania pracy. Wielką popularnością wśród aktywnie poszukujących pracy studentów farmacji cieszy się LinkedIn.
Na całym świecie konto na tej platformie ma już 850 mln osób, z czego 198 mln to sama Europa. Z raportu "LinkedIn w Polsce w 2022 roku" wynika, że z portalu korzysta 4,7 mln Polaków, a tylko w ciągu ostatniego roku przybyło 0,5 mln nowych użytkowników. Największą grupę wiekową z Polski stanowią osoby w przedziale 25-34 lat (58 proc.), czyli generacja "Z" i milenialsi2.
Są to więc osoby po studiach, szukające ścieżki rozwoju zawodowego. Ten trend dostrzegają i zaczynają wykorzystywać również pracodawcy szukając potencjalnych pracowników właśnie przez tę platformę.
Stąd w ramach programu "Recepta na Sukces" przyszli farmaceuci mogli dowiedzieć się jak wykorzystać tę platformę.
W tym roku zorganizowaliśmy szereg webinarów i warsztat dotyczący kreowania wizerunku zawodowego na platformie LinkedIn. Chcemy dawać praktyczne wskazówki na temat prowadzenia działań self-PR. Dzięki współpracy z ekspertami w tym obszarze przekazywaliśmy praktyczne wskazówki krok po kroku, jak budować swój profil zawodowy jeszcze na etapie studiów, kiedy dopiero zdobywa się pierwsze doświadczenia zawodowe.
Karolina Bulejak, ekspertka HR oraz szkoleniowiec podkreśla, że odpowiedzialny biznes powinien zakładać również wsparcie w rozwoju obecnych i przyszłych pracowników, a przykładem takich działań jest ósma edycja "Recepty na Sukces", w której jednym z tematów warsztatów było prowadzenie profilu na LinkedIn i świadome kreowanie ścieżki kariery.
– Tym bardziej cieszę się, że mogłam wesprzeć swoim doświadczeniem i wiedzą tych młodych, ambitnych ludzi – dodaje.
Pokazać siebie w nowy sposób
Badania pokazują, że dla młodszych osób (do 24 r. ż.) dużo ważniejszy, niż dla starszej kategorii wiekowej (25-30 lat), jest networking - możliwość uczestnictwa w międzynarodowym środowisku ekspertów, wymiany z nimi opinii i doświadczeń.
Z kolei co trzeci (33 proc. ) z polskich użytkowników LinkedIn, jako korzyść posiadania konta na platformie, traktuje możliwość kreowania marki osobistej.
Natomiast dla 31 proc. ważną korzyścią jest możliwość zaprezentowania potencjalnym pracodawcom siebie i swoich osiągnięć w nowy sposób. Jest to naturalne dla osób, które najczęściej korzystają z LinkedIn. Urodziły się one bowiem już w czasach dostępności do Internetu. To sprawia, że w tym środowisku czują się bardzo swobodnie.
Karolina Bulejak przekonuje, że "świadome prowadzenie profilu zawodowego znacznie ułatwia znalezienie wymarzonej pracy, a także pozwala na obserwację branży, pogłębienie wiedzy na temat zawodów z obszaru swojego wykształcenia, w końcu wypracowania pewnych preferencji co do stanowiska, na jakie chcielibyśmy aplikować".
Jeśli mówimy o studentach farmacji, warto zwrócić uwagę, że to grupa bardzo zaangażowana w naukę, bo tego wymagają ich studia. To również osoby bardzo ambitne, które angażują się w aktywności pozauczelniane. Tym bardziej rośnie potrzeba mentoringu zawodowego, którego jak wskazują sami studenci, brakuje podczas studiów.
Zawód przyszłości
Wszystko to pokazuje, że rola i możliwości farmaceuty, nie tylko w kontekście opieki farmaceutycznej, ale też preferowanych nowych ścieżek rozwoju zawodowego m.in. w firmach farmaceutycznych, będą rosły.
Sami farmaceuci będą szerzej patrzeć na metody poszukiwania pracy oraz jeszcze mocniej angażować się w kreowanie swojej ścieżki kariery wykorzystując do tego nowoczesne narzędzia.
Farmaceuta staje się więc - w obliczu nowych możliwości, wyzwań i celów, a także odpowiadając na zmiany na rynku pracy - zawodem przyszłości z szerokim polem do rozwoju.
[1] Badanie ankietowe „Plany zawodowe studentów farmacji” na grupie 419 studentów farmacji, Gedeon Richter Polska, kwiecień 2022.
[2] Raport „LinkedIn w Polsce 2022”, Adrian Gamoń, Styczeń 2022 r.