"Od kobiet zależy, jak potoczą się wybory". Twórcy tej akcji chcą więcej Polek przy urnach
Dlaczego kobiety nie głosują? W ostatnich wyborach wzięło udział 61,5 proc. uprawnionych kobiet, a wiele z nich deklaruje, że nie pójdzie do lokali wyborczych również w tym roku. Fundacja SPS postanowiła więc zapytać 18 tysięcy Polek, dlaczego nie chcą głosować.
Rezultaty? 29 proc. badanym nie odpowiada program żadnej partii, a 23 proc. brakuje czasu na dojazd do lokalu wyborczego albo zwyczajnie nie mają możliwości dojazdu (wykluczenie komunikacyjne w Polsce jest realnym problemem). 14 proc. kobiet stwierdziło, że nie są zainteresowane polityką, 11 proc. jest nią rozczarowanych, a 5 proc. ankietowanych ma poczucie, że ich głos nie ma żadnego znaczenia (18 proc. wybrała odpowiedź "inne kwestie").
O czym to świadczy? Że wiele Polek ma poczucie, że istotne dla nich sprawy nie interesują polityków i nie znajdą ich w programie żadnej partii. A co jest dla nas, kobiet, ważne? To pytanie Fundacja SPS również zadała 18 tysiącom kobiet. Wbrew pozorom to nie tylko prawa reprodukcyjne i aborcja, a o tym mówi się w przestrzeni publicznej najgłośniej.
Dla 89 proc. badanych obszarem ważnym dla współczesnych Polek jest przemoc wobec kobiet, dla 77 proc. – brak żłobków i przedszkoli, a dla 72 proc. kolejno: ubóstwo starszych kobiet oraz wsparcie dla kobiet planujących ciążę i spodziewających się dziecka.
69 proc. kobiet wskazała, że ważnym dla nich wyzwaniem są ograniczone możliwości pracy w związku z opieką nad dziećmi. Dla 66 proc. istotna jest ochrona środowiska, dla 64 proc. – urlopy macierzyńskie i tacierzyńskie, a dla 63 proc. nadrzędne są zmiany w prawie alimentacyjnym oraz wsparcie matek samotnie wychowujących dzieci.
Jak zaktywizować kobiety do głosowania?
Tymczasem kluczowe jest aby coraz więcej Polek decydowało się na udział w wyborach, bo stanowimy aż 53 procent osób uprawnionych do głosowania i każdy głos się liczy. I stąd właśnie kampania #WspieramSukcesKobiet, która chce zaktywizować Polki i zachęcić je do świadomego podejmowania działań wyborczych. Upragniony cel to rekordowa frekwencja wyborcza 15 października. Dlaczego to tak istotne?
– Kobiety są bardzo myślące i krytyczne. Jeśli jakiś program lub kandydat nie odpowiada im w 100 proc., to ciężko im się zaangażować, co jestem w stanie zrozumieć. Takie inicjatywy, jak #WspieramSukcesKobiet są jednak bardzo potrzebne, żeby uświadomić nam, że nie ma idealnych kandydatów. Jeśli jakaś kwestia bardzo nas interesuje, to warto jest zgłębić temat i oddać głos. Dla mnie głosowanie jest wyrażeniem swojego zdania. Jeśli ktoś ma poglądy i lubi je wyrażać, to powinien zagłosować – mówiła Aleksandra Żebrowska na inauguracji kampanii w rozmowie z naTemat.
Żebrowska dodała również, że ma nadzieję, że #WspieramSukcesKobiet zachęci nas nie tylko do głosowania, ale również do aktywnego udzielania się w polityce. – Większość z nas, nawet tych, którzy chcą wziąć udział w wyborach, nie ma pewnie swojego stuprocentowego kandydata. Fajnie byłoby mieć reprezentację kobiet, pod której programem można się podpisać. Dlatego liczę, że kobiety zaktywizują się w polityce, a ta nie będzie już taka sucha i odarta z emocji – podkreśliła.
Z kolei Zofia Zborowska-Wrona zaznaczyła, że "nie ma aspektu życia, którego nie dotykałaby polityka". – Mówienie, że polityka mnie nie interesuje, jest ignorancją, bo polityka jest wszędzie. Jako młoda mama w Polsce poraziło mnie, że w połowie gmin w Polsce nadal nie są dostępne żłobki i inne miejsca opieki dla dzieci. Ja jestem w uprzywilejowanej sytuacji, bo stać mnie na nianię i mogłam wrócić do pracy, ale wiele kobiet ani nie może pozwolić sobie na opiekunkę do dziecka, ani nie ma możliwości posłać je do żłobka. To również jest w rękach polityków – zauważyła.
Aktorka zauważyła również, że "nie po to nasze prababcie i babcie walczyły o prawo wyborcze dla kobiet, żebyśmy nie głosowały". – Jeśli nie głosujemy, to pozwalamy, aby ktoś inny podejmował za nas decyzje. Polek uprawnionych do głosowania jest 53 procent, dlatego to my mamy decydujący głos. To od kobiet zależy, jak potoczą się wybory. Nie mówmy, że nasz głos się nie liczy, bo nasz głos liczy się najbardziej – podkreśliła Zborowska-Wrona.
W podobnym tonie brzmiała Małgorzata Rozenek-Majdan. – Powinnyśmy głosować w wyborach, bo nasz głos jest ważny. My, kobiety, jesteśmy ważne – powiedziała naTemat.
– Kobiety tworzą ludzką, kobiecą, inkluzywną twarz polityki. Jest nas więcej, ale głosujemy rzadziej, dlatego polityka wygląda tak, jak wygląda. To brutalny sport, co widzimy na przykładzie kampanii wyborczych. Wprowadzanie większej liczby kobiety do polityki – jako polityczek lub wyborczyń – jest bardzo ważne, bo zmniejsza jej brutalność – zauważyła.
Na czym polega kampania #WspieramSukcesKobiet?
#WspieramSukcesKobiet to kampania Fundacji SPS. Uniwersytet SWPS opracował ankietę dla kandydatek i kandydatów ubiegających się o mandat poselski w nadchodzących wyborach.
Pozwala ona na poznanie poglądów kandydujących polityków i polityczek w obszarach, które szczególnie dotyczą kobiet. Pytania uwzględniają interesy kobiet w różnym wieku, na różnych etapach życia, o odmiennych statusach rodzinnych i światopoglądach, pochodzących z wsi, mniejszych, i średnich miejscowości oraz dużych miast.
Ankieta składa się z 20 pytań obejmujących takie tematy, jak: praca opiekuńcza kobiet, w szczególności nad dziećmi oraz osobami z niepełnosprawnościami; sytuacja zawodowa i ekonomiczna kobiet, w tym równość wynagrodzeń i dostęp do wyższych stanowisk; kwestia zdrowia: dostęp do opieki medycznej, in-vitro, antykoncepcji i prawa do aborcji; kary za przemoc domową i seksualną; gotowość do współpracy z organizacjami reprezentującymi kobiety; usługi społeczne, w tym dostępność transportu publicznego, środki na edukację i służbę zdrowia; edukacja dotycząca ekologii i zmian klimatycznych.
Ankieta jest dobrowolna, nieanonimowa i nie jest formą agitacji wyborczej. Projekt Wspieram Sukces Kobiet nie jest powiązany z żadnym komitetem wyborczym czy partią polityczną.
Jak podkreśla, Fundacja SPS ma na celu wyłącznie zachęcenie kobiet do świadomego podejmowania działań wyborczych przez weryfikację poglądów kandydatów i kandydatek na tematy istotne z perspektywy kobiet, które umożliwiają większy stopień uczestnictwa kobiet w życiu codziennym, ekonomicznym, politycznym i społecznym.
Ankiety są dostępne od 26 września do 10 października, a ich wyniki będą publikowane na stronie akcji #WspieramSukcesKobiet.