Technologiczne nowinki w dostawczakach Toyoty - co nowego w 2024 roku?
Lepsze zarządzanie i oszczędności - nowe Toyoty ułatwiają prowadzenie biznesu
Samochody dostawcze nie mają lekko. Od chwili wyjazdu z salonu biorą na barki ogromne obciążenia, w wielu branżach jeżdżą praktycznie non-stop i nierzadko już po paru miesiącach noszą „bojowe” blizny w postaci zadrapań i rys. Auta stworzone do ciężkiej pracy mają ułatwiać prowadzenie biznesu i z roku na rok to pojęcie nabiera coraz szerszego znaczenia.
Dziś liczy się bowiem znacznie więcej niż pojemna paka i oszczędny silnik pod maską. O wygodzie i przewadze nad konkurentami decydują nowe technologie - systemy czuwające nad bezpieczeństwem oraz komfortowe dodatki takie jak kamera cofania czy interfejs Apple CarPlay. Samochody dostawcze Toyota proponują cały komplet nowoczesnych zalet, a oprócz tego wyróżniają się właściwościami, które od zawsze interesowały przedsiębiorców. Modele dostawcze w ofercie japońskiej marki są dostępne w wielu wersjach i konfiguracjach. Gama zawiera zarówno zwinne miejskie dostawczaki (Toyota PROACE CITY), jak i duże vany (Toyota PROACE MAX), które sprawdzą się w wymagających branżach.
Przykłady innowacyjnego podejścia można mnożyć. Jednym z nich jest system Smart Cargo, czyli otwierana gródź między przedziałem ładunkowym a kabiną. Rozwiązanie pozwala wydłużyć przestrzeń załadunkową i zmieścić do wnętrza ponadgabarytowe przedmioty. W kokpicie czeka na nas cała masa schowków i praktycznych półek, pomagających zapanować nad bałaganem, natomiast szerokie możliwości personalizacji sprawiają, że dostawczak w zależności od potrzeb i zabudowy może być mobilnym biurem, chłodnią z agregatem, warsztatem w terenie czy samochodem do przewozu osób z niepełnosprawnością. W każdej z wymienionych odmian, dostępne są udogodnienia znane z dobrze wyposażonych aut osobowych - system multimedialny z dotykowym ekranem, czujnik martwego pola, podgrzewana kierownica, dwustrefowa klimatyzacja czy cyfrowe zegary. Podobnie jak Yaris, Corolla czy RAV4, samochody dostawcze Toyota proponują niezawodność, komfort i doskonałe wyposażenie.
Wszystkie te cechy to wspólne mianowniki aut z gamy Toyoty, ale czym wyróżniają się poszczególne modele. Nie brakuje im unikalnych zalet - jakie samochody oferuje Toyota Professional?
Wersje wyposażenia Toyoty PROACE - komfort i bezpieczeństwo
Toyota PROACE to kluczowy model marki. Można określić go mianem „złotego środka”, bowiem z wysokością nadwozia poniżej dwóch metrów może wjeżdżać na podziemne parkingi i realizować dostawy bądź usługi w typowo miejskich warunkach. Przestrzeń ładunkowa i możliwość pomieszczenia trzech europalet „na pace” sprawia zaś, że PROACE nie boi się wyzwań i doskonale sprawdzi się również w przedsiębiorstwach, które potrzebują pojemnego samochodu dostawczego. Aby jeszcze bardziej precyzyjnie odpowiadać na potrzeby klientów, PROACE oferowany jest w dwóch wariantach długości - Medium i Long.
Podstawową wersją, która otwiera ofertę jest Toyota PROACE Active. Na co możemy liczyć w przypadku tego wariantu? Dostawczy model już w standardzie ma 3 siedzenia z przodu oraz system Smart Cargo, którego zalety zostały przytoczone wyżej. Przednie lampy przeciwmgielne są wykonane w technologii LED, lusterka zewnętrze składane elektrycznie, a jazdę umila fabryczne nagłośnienie, Bluetooth, klimatyzacja manualna oraz komplet systemów bezpieczeństwa. Standardem są m.in. asystent pasa ruchu, automatyczne światła drogowe, czujniki parkowania z tyłu, układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS), układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA), a także wycieraczki z czujnikiem deszczu.
W wersji Comfort możemy liczyć na dodatkowe udogodnienia. Komfortowa jazda w korkach oraz na autostradzie jest możliwa dzięki tempomatowi z funkcją stop and go, a w unikaniu niebezpiecznych sytuacji przy zmienianiu pasa ruchu pomaga czujnik martwego pola w lusterkach. Bez dopłaty w wariancie Comfort otrzymujemy też kamerę cofania, podgrzewaną, wielofunkcyjną kierownicę obszytą skórą, 10-calowy ekran cyfrowych zegarów i system bezkluczykowego dostępu do samochodu. System multimedialny Toyota PRO-Touch oferuje bezprzewodową obsługę Apple CarPlay i Android Auto.
Na szczególną uwagę zasługuje również wersja brygadowa. Furgon Brygadowy Active to odmiana, która łączy cechy auta dostawczego z osobowym - 6 miejsc w kabinie pozwala podróżować całej załodze w wygodnych warunkach. Powiększony przedział pasażerski sprawia, że PROACE staje się doskonałym wyborem dla branż, w których najważniejsza jest współpraca, a pracownicy działają w zespole. Standardowe wyposażenie brygadówki obejmuje klimatyzację, czujniki parkowania, komplet systemów bezpieczeństwa, 8 głośników, 5 lub 6 miejsc, a także tempomat z ogranicznikiem prędkości.
Toyota PROACE Electric - elektryczny dostawczak
Auta dostawcze Toyota doskonale odpowiadają również na potrzeby tych firm, w których liczy się oszczędność i wizerunek. W przypadku przedsiębiorstw, które chcą skorzystać z zalet elektromobilności, doskonałym wyborem będzie Toyota PROACE Electric. To nowe, całkowicie elektryczne auto dostawcze w gamie modelowej. Zielone tablice dają prawo do skorzystania z dotacji na zakup, umożliwiają legalną jazdę buspasami, a także zwalniają z obowiązku płacenia za postój w miejskich strefach płatnego parkowania. To czysta korzyść, nie tylko wizerunkowa!
Bateryjny napęd nie każe rezygnować z walorów PROACE’a - ładowność do 1200 kg i uciąg przyczepy o masie 1000 kg sprawiają, że elektryczna odmiana vana doskonale sprawdzi się w ciężkiej pracy. Przedział ładunkowy nie zmienił gabarytów, bo akumulator został starannie ukryty pod podłogą. Dodatkowo zmniejsza on środek ciężkości auta i poprawia stabilność w zakrętach. W ofercie dostępne są dwa warianty - z baterią 50 kWh oraz z większym akumulatorem 75 kWh. W obu zastosowano ten sam, 136-konny silnik, który do dyspozycji kierowcy oddaje 260 Nm, dostępnych już od samego startu. Zasięg? W mieście sięga on niespełna 400 km. W cyklu mieszanym, nieznacznie przekracza 300 km. Zapas energii jest więc wystarczający dla całego dnia pracy, a możliwości ładowania pozwalają zmniejszyć koszty eksploatacji.
Uzupełniać energię można bowiem z miejskich stacji ładowania, ładowarek przy trasach, ale i w firmowym bądź domowym garażu - nawet ze zwykłego gniazdka. Czas ładowania DC (prądem stałym) wynosi zaledwie 30 min (od 20 do 80%). Jeśli korzystamy z możliwości ładownia w domu lub w firmie, możemy obniżyć jego koszty niemal do zera - wystarczy korzystać z fotowoltaiki, by jeździć dostawczakiem dosłownie za grosze.
Toyota PROACE MAX - nowy model w rodzinie aut dostawczych
Największy model dostawczy w ofercie Toyoty odniósł ogromny sukces… jeszcze nim oficjalnie pojawił się w salonach. W pierwsze cztery godziny przedsprzedaży klienci zamówili aż 52 sztuki Toyoty PROACE MAX. Renoma japońskiej marki sprawiła, że firmy decydowały się na użytkowy model w ciemno, wiedząc, że wybór dostawczej Toyoty to pewna inwestycja. Jaki samochód trafił w ich ręce?
PROACE MAX jest większy od modeli obecnych do tej pory w gamie. Ogromna przestrzeń ładunkowa łączy się tu z nowoczesnymi jednostkami napędowymi i bogatym wyposażeniem w standardzie. Bazowa wersja Active proponuje tempomat z ogranicznikiem prędkości, kamerę cofania, czujniki parkowania, a także pakiet systemów bezpieczeństwa z m.in. układem wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS), asystentem utrzymania pasa ruchu (LTA) i układem rozpoznawania znaków drogowych (RSA). Większość klientów decyduje się na PROACE MAX z dodatkowym pakietem Multimedia, który do listy udogodnień dodaje m.in. gniazdko 230 V na desce rozdzielczej, klimatyzację automatyczną, dotykowy ekran systemu multimedialnego z nawigacją, Apple CarPlay i Android Auto, cyfrowe zegary z 7-calowym wyświetlaczem, a także dodatkowe, LED-owe oświetlenie przestrzeni ładunkowej.
Pod maską nowej Toyoty pracują ekonomiczne silniki wysokoprężne o mocy od 120 do 180 KM. Auto dostępne w sześciu konfiguracjach pozwala również wybrać rodzaj przekładni - 6-biegową skrzynię ręczną lub 8-stopniowy automat. To jednak nie koniec, bo firmy, którym zależy na jeszcze większych oszczędnościach, mogą wybrać wariant elektryczny. 270 KM i zasięg do 420 km to parametry, których nie powstydziłby się nowoczesny, osobowy elektryk. Z punktu widzenia klienta biznesowego najważniejsze jest jednak to, że bezemisyjny napęd nie wiąże się z kompromisami - ładowność nadal wynosi do 1500 kg, a uciąg to 2400 kg. Nie zmieniła się również pojemność przestrzeni ładunkowej, która wynosi od 13 m3 w wariancie L3H2 i do 17 m3 w wariancie L4H3.
Toyota Hilux z nowymi napędami
Nowa Toyota Hilux 2024 to legendarny pickup zaktualizowany o garść istotnych nowości. Synonim niezawodności teraz kusi jeszcze lepszą ofertą, nową wersją napędową, a także odmianą Hilux GR SPORT II - bogato wyposażonym i sportowo stylizowanym wariantem. Plany inżynierów sugerują, że to nie koniec nowinek. Prototypowa Toyota Hilux napędzana wodorem już jeździ!
Roszady w ofercie objęły wszystkie wersje wyposażenia pickupa. Toyota Hilux 2024 ma teraz bardziej przejrzystą gamę, lepsze wyposażenie w standardzie i jeszcze bardziej efektowną wersję GR SPORT II. Warto zatrzymać się przy niej na dłużej, bowiem różni się ona nie tylko kilkoma emblematami i czerwonymi przeszyciami we wnętrzu. Hilux GR SPORT II to odmiana, która przypomina o rajdowych sukcesach modelu. Historia startów Hiluxa w Dakarze aż prosiła się o uhonorowanie. Specjalna wersja wyposażenia wyróżnia się stylistycznymi dodatkami, które podkreślają rasowy charakter. Zarezerwowany dla tej odmiany grill przedni ma wypełnienie o strukturze plastra miodu i lakierowaną na czarno ramę. Aluminiowe felgi opracowano specjalnie dla tej wersji felgi, a szerokie, czarne osłony nadkoli oraz lakierowane na czarno obudowy lusterek tworzą komplet, który na żywo prezentuje się wręcz nieziemsko.
Klienci, którzy rozważają zakup Toyoty Hilux niedawno zyskali jeszcze jeden argument przemawiający za wyborem japońskiego pickupa. To zelektryfikowany układ napędowy z 48-woltową instalacją. Mild Hybrid 48V pozwoliła poprawić kulturę pracy silnika, zapewnić zastrzyk momentu obrotowego (zwłaszcza na niskich obrotach), a także obniżyć zużycie paliwa.
To jednak nie koniec - zaawansowane rozwiązania i innowacje są w DNA Hiluxa, a inżynierowie pracują już nad kolejnym krokiem, czyli modelem zasilanym wodorowymi ogniwami paliwowymi. Trwają właśnie testy prototypów, które bezemisyjnie pokonują nawet 600 km bez konieczności tankowania. Z brytyjskiej fabryki w Derby wyjechało dziesięć takich Hiluxów, które przechodzą intensywne próby bezpieczeństwa, osiągów, funkcjonalności oraz niezawodności. Kolejnych pięć prototypów pełni rolę aut demonstracyjnych, które prezentowane są potencjalnym klientom i mediom. Przyszłość zrównoważonego transportu może być więc bliżej niż się wydaje, a wodorowy Hilux to tylko jeden ze zwiastunów nowej ery. Toyota jak zawsze wciela się w rolę pioniera i łączy legendarną markę z najnowszymi rozwiązaniami technicznymi.