Fot. materiały prasowe
Reklama.
"Zawsze tam, gdzie ty"
Obie marki są wszędzie tam gdzie ich klienci – dosłownie. W Mielnie nad Bałtykiem z końcem czerwca otwarto nową Biedronkę. Nie byłoby w tym nic szczególnego, gdy nie fakt, że mieści się ona w tymczasowym hangarze. Wszystko za sprawą opóźnień w budowie tradycyjnego dyskontu. A wiadomo, że rozpoczynający się sezon nad morzem oznacza tłumy potencjalnych klientów.
Biedronka w Mielnie jest ewenementem w skali kraju. Z końcem wakacji prowizorka zostanie zastąpiona regularnym marketem, ale nie zmienia to faktu, że miejsce to stanie się głównym punktem zakupowym wczasowiczów w tej miejscowości, co z pewnością boleśnie odczują mniejsi sklepikarze.
Ci na razie trzymają się dzielnie. – Hangar Biedronki stoi chyba od piątku. W sezonie będzie w porządku bo klientów będzie sporo, ale później to masakra – przekonuje anonimowo pracownik sklepu w centrum Mielna. Na pytanie czy sklepikarze próbowali protestować przeciwko powstaniu dyskontu w pobliżu ich sklepów, opowiada: "pisaliśmy petycję, ale nikt się z nami nie liczył".
Z kolei w sklepie Danuty Kaczmarek słyszę, że "Biedronka na pewno wpłynie na interes i liczbę klientów". – Już teraz to odczuwamy, ale na razie ludzie tam chodzą z ciekawości, bo to coś nowego – wyjaśnia właścicielka osiedlowego sklepu. O dyskoncie mówi wprost: zagrożenie.
To od nas Kaczmarek dowiaduje się, że po wakacjach hangar z Biedronką zamieni się w tradycyjny market. – Czy im będzie się to opłacało przez cały rok? – pyta retorycznie. W rozmowie z naTemat wyjaśnia, że poza sezonem klientów jest naprawdę niewielu. – Różnica pomiędzy ruchem latem i po wakacjach jest bardzo duża – dodaje nasza rozmówczyni.
W 5-tysięcznym Mielnie poza Biedronką i Polomarketem, istnieje sporo małych sklepików. Na nasze pytania o dyskont w nadmorskiej miejscowości skierowane do przedstawicieli Biedronki w Polsce, firmy Jeronimo Martins, nie uzyskaliśmy odpowiedzi.
Muzyczny dyskont
Swoją oryginalną strategię na pozyskiwanie klientów ma też Lidl. Od 2010 roku niemiecki sklep jest obecny na Festiwalu Woodstock w Kostrzynie nad Odrą. Występuje tam jako sponsor imprezy i samej Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Rok później pod niebiesko-żółtym szyldem uruchomiono na festiwalu także strefę Chill Out, jako miejsce rozrywki dla uczestników imprezy.
logo
Fot. materiały prasowe

– Wygląda jak zwykły Lidl, tylko jest pod namiotem – opowiada Leszek – zeszłoroczny uczestnik imprezy. Dodaje, że asortyment też specjalnie nie odbiega od tego, co znajdziemy zazwyczaj na lidlowskich półkach. – Nie ma tylko alkoholu, na Woodstocku można go kupić jedynie w piwnych strefach sponsora – podkreśla Leszek w rozmowie z naTemat.
Ten szczegół nie przekreśla jednak pozytywnej opinii o postawieniu dyskontu w środku festiwalowego miasteczka. Podobnie jak długie kolejki do kas, których pomimo że jest aż 19, to i tak zmagają się z ogromną ilością klientów. – Można tam kupić świeże bułki, kiełbasy i tak dalej, nie trzeba więc zabierać z domu prowiantu czy pielgrzymować do miasta.
W sumie w 2013 r. w festiwalowym Lidlu sprzedano ponad pół miliona sztuk ciepłego pieczywa oraz prawie 38 tysięcy kilogramów owoców i warzyw. W asortymencie sklepu oprócz standardowych produktów, znalazły się także te najbardziej potrzebne podczas festiwalu np. śpiwory, materace czy namioty.
Czy przedstawiciele niemieckiej marki mają zamiar powtórzyć swój sukces z Kostrzyna w innych miastach? – W chwili obecnej tego typu sklep powstaje tylko na potrzeby Przystanku Woodstock. Nie wykluczamy jednak w przyszłości podobnych przedsięwzięć w innych miejscach na terenie Polski – informuje nas biuro prasowe Lidla.
W nadwiślańskich dyskontach kupuje już trzech na czterech mieszkańców Polski.
Portugalska firma Jeronimo Martins, właściciel Biedronki, posiada w naszym kraju 2300 sklepów, co daje mu pozycję niekwestionowanego lidera dyskontów. Tylko w tym roku pojawi się 300 nowych Biedronek. Gorszą pozycję na polskim rynku ma niemiecki Lidl – druga największa sieć dyskontów nad Wisłą. Niebiesko-żółtych marketów jest u nas 500, a powstaje 40 kolejnych.