Fot. Sławomir Kamiński / Agencja Gazeta

Odnosząc się do opublikowanych przez radio RMF FM informacji, które sugerują, że do chwili katastrofy w kokpicie tupolewa przebywał Dowódca Sił Powietrznych, prokuratura wojskowa oświadczyła, iż przedstawiony przez rozgłośnię materiał jest dalece niepełny. Sprawa wycieku informacji zostanie objęta odrębnym śledztwem.

REKLAMA
Podczas krótkiej konferencji prasowej kapitan Marcin Maksjan potwierdził, że istnieje nowy, dokładniejszy odczyt nagrań wykonanych w kabinie tupolewa. Śledczy w dalszym ciągu analizują stenogram i opinię biegłych, dlatego żadne materiały nie mogą zostać obecnie ujawnione.
– Stenogram ten wraz z opinią biegłych stanowi integralną część kompleksowej opinii biegłych. Prokuratorzy dokonują teraz szczegółowej analizy tej opinii. Po zakończeniu pracy prokuratorzy podejmą decyzję o tym, czy wymaga ona uzupełnienia. Do czasu ich decyzji nie ma możliwości opublikowania zarówno całej opinii lub jej części, jak i stenogramów – poinformował kapitan.
Kpt. Maksjan podkreślił tylko, że publikacja RMF FM zawiera wiele nieścisłości, choć miejscami przedstawia „cytaty wynikające ze stenogramu”. Kapitan zaznaczył, że nieścisłości dotyczą między innymi treści samych wypowiedzi oraz identyfikacji mówców.
– Dla przykładu podam, że materiał ten zawiera przedstawienie dwóch wypowiedzi bezpośrednio po sobie, nadając im określony kontekst, w sytuacji gdy w stenogramie biegłych pomiędzy tymi wypowiedziami znajduje się dodatkowo kilka innych wypowiedzi – powiedział kpt. Maksjan.
Kapitan przypomniał przy tym, że wykonane przez polskich biegłych ekspertyzy toksykologiczne wykluczyły, by w chwili katastrofy członkowie załogi oraz "inne osoby, których dotyczą dzisiejsze doniesienia," znajdowały się pod wpływem alkoholu.
Naczelna Prokuratura Wojskowa uważa, że publikowanie niesprawdzonych informacji nie tylko wprowadza w błąd opinię publiczną, ale i utrudnia prowadzenie śledztwa. Dlatego podjęte zostanie odrębne postępowanie w sprawie bezprawnego rozpowszechniania związanych ze śledztwem materiałów.
NPW

Wojskowa Prokuratura Okręgowa w Warszawie podjęła decyzję o wyłączeniu do odrębnego postępowania materiałów sprawy dotyczącej bezprawnego, publicznego rozpowszechniania wiadomości z postępowania przygotowawczego (stanowiących przedmiot dzisiejszych doniesień medialnych), tj. o czyn stypizowany w art. 241 § 1 kk, zagrożony m.in. karą pozbawienia wolności do lat dwóch. Czytaj więcej

RMF FM publikuje "cały stenogram"
Powołując się na "najnowszą opinię biegłych", radio RMF FM napisało, że w kokpicie tupolewa do samego końca przebywał Dowódca Sił Powietrznych, który wydawał polecenia członkom załogi.
RMF FM

Według odczytu biegłych DSP uciszał inne osoby przebywające w kokpicie. Po pierwszym "TERRAIN AHEAD" oczekiwał od załogi "Po-my-słów", a na wysokości 300 metrów zachęcał pilota "Zmieścisz się śmiało". Czytaj więcej

Rozgłośnia twierdzi ponadto, że na 30 minut przed katastrofą "ktoś z załogi, raczej nie piloci," rozmawiał o piciu piwa w czasie lotu.
Później na stronie RMF FM opublikowano "cały stenogram rozmów z czarnych skrzynek".

Cyfrowa kopia nagrania

Artykuł radia RMF FM odnosi się do nowego, dokładniejszego odczytu nagrań wykonanych w kokpicie tupolewa.
NPW

Przypominamy, że w lutym 2014 r. dwóch biegłych w zakresie fonetyczno-akustycznej analizy zapisów dźwiękowych oraz cyfrowego przetwarzania i analizy dźwięków udało się do Moskwy w celu dokonania uzupełniających oględzin nośnika magnetycznego pochodzącego z rejestratora MARS-BM samolotu Tu 154 M nr 101 połączonych z ponownym skopiowaniem jego zapisu, tj. wykonaniem cyfrowej kopii nagrania.

Zastosowanie przez biegłych nowatorskiej metody wielokrotnego odczytu taśmy z tego samego magnetofonu połączonej z zaawansowaną analizą cyfrowego sygnału, umożliwiło realizację unikalnych procesów komputerowej rekonstrukcji taśmy, korekty artefaktów i najlepszej możliwej linearyzacji prędkości przesuwu taśmy. Dodatkowo, przy obróbce materiałów, zastosowano nowatorskie metody, które poprawiły jakość i czytelność wykonanej kopii.

Sporządzony na podstawie tej kopii stenogram zawiera o 30 % więcej odczytanych słów z kanału mikrofonowego w porównaniu z odczytami IES i o 40 % więcej odczytanych słów zawartych w stenogramie CLKP. Stenogram ten wraz z opinią w zakresie fonetyczno-akustycznej analizy zapisów dźwiękowych z samolotu Tu 154 M nr 101 oraz cyfrowym przetwarzaniem i analizą dźwięku rejestratora dźwiękowego MARS-BM samolotu Tu 154 M nr 101 stanowią integralną część kompleksowej opinii zespołu biegłych, o którym mowa powyżej.
Czytaj więcej