– Jeśli chcemy konkurować na międzynarodowych rynkach, musimy być innowacyjni – takie słowa można przypisać dowolnemu politykowi i mieć nadzieję graniczącą z pewnością, że będzie to niemal dokładny cytat. Odmieniając „innowację” przez wszystkie przypadki, politycy rzadziej wspominają jednak, jak dokładnie wprowadzić je w życie i, co może ważniejsze, kto ma się tym zająć. Zadanie kształcenia liderów postanowił więc wziąć na siebie sektor prywatny.
Leadership Academy for Poland to przedsięwzięcie, które dzięki wsparciu globalnych firm, między innymi Orange Polska i Deloitte, ma na celu realizację jednego z najlepszych w Europie programów edukacyjnych w dziedzinie rozwoju dobrego przywództwa. Co to dokładnie oznacza?
Szkolenia będą prowadzone z wykorzystaniem unikalnej metody – Leadership 4D-Experience. Jej celem jest rozwój kompetencji przywódczych w trzech zakresach: ludzkim (przewodzenie w organizacji, rozumienie źródeł motywacji pracowników, budowanie długofalowych możliwości zespołów), systemowym (zarządzanie kompleksowością i niejednoznacznością otoczenia) oraz samodoskonalącym (źródła motywacji i stosunku do siebie, ludzi i świata). „Czwarty wymiar”, zgodnie z założeniami programu, osiągną ci liderzy, którzy nauczą się wspomniane kompetencje efektywnie łączyć i wykorzystywać w praktyce. Program w Leadership Academy for Poland będą realizować między innymi członkowie kadry profesorskiej z Uniwersytetu Harvarda.
Nowi liderzy uratują rankingi?
Jednym z bodźców do stworzenia „Akademii Przywództwa dla Polski” był fakt, że nasz kraj systematycznie traci pozycję w międzynarodowych rankingach uczelni wyższych. Analizując Listę Szanghajską, pierwszą polską uczelnię znajdziemy dopiero w czwartej setce. Z kolei zgodnie z World University Rankings 2015-2016 zasługujemy dopiero na miejsca od pięćsetnego w górę.
– Polska ma potencjał, aby osiągać w podobnych zestawieniach dobre wyniki. Ludzie nauki i międzynarodowi partnerzy tworzący Leadership Academy for Poland chcą przyczynić się do korzystnej reorganizacji polskiej nauki i przyciągnięcia do Polski światowej klasy edukacji – mówił o idei LAP jej założyciel, profesor dr hab. Cezary Wójcik.
Jego zdanie podzielają przedstawiciele firm zaangażowanych w powstanie LAP. – Orange Polska angażuje się w wiele inicjatyw, zarówno biznesowych, jak i społecznych, których celem jest m.in. pomoc studentom w wejściu na rynek pracy czy też, tak jak w przypadku „Akademii Przywództwa dla Polski”, kształcenie młodych liderów oraz tworzenie i dbanie o najwyższy poziom edukacji młodych ludzi. Jako firma odpowiedzialna społecznie zdajemy sobie sprawę, że to właśnie takie firmy jak Orange są dziś odpowiedzialne za to, jak rozwija się świat. Orange inwestuje w młodych, zdolnych ludzi, którzy w przyszłości będą wytyczać kierunki tego rozwoju – czytamy w komunikacie wydanym przez Orange.
Rekrutacja do Leadership Academy for Poland rusza 26 czerwca i potrwa do połowy września. Jak informują organizatorzy, w ramach projektu udzielonych zostanie 40 „fellowships” dla wybitnych Polaków oraz cudzoziemców mieszkających w naszym kraju. Idealny kandydat „powinien mieć 25-45 lat, działać w biznesie, organizacji non-profit, administracji publicznej, mediach, kulturze, sporcie lub w segmencie start-upów, być człowiekiem sukcesu, otwartym na nowe idee i wyzwania, z potencjałem przywódczym”.
Visiting scholar na uniwersytetach Harvarda i Berkeley.
Chcemy kreować pozytywne wartości, rozwijać potencjał istniejący w ludziach i organizacjach, inspirować do aktywnego działania na rzecz spraw publicznych oraz tworzyć nowe inicjatywy, które pozytywnie wpłyną na otaczającą nas rzeczywistość. Wszystko po to, by Polska była mądrym i dobrym krajem.