
Etap pierwszy – głodzenie
Etap drugi – odławianie
Etap trzeci – transport do sklepu
Efekt? Poranione, zmaltretowane zwierzęta trafiają do zbiorników, z których często wybierają je klienci. Stąd "ponadgryzane karki", stąd zbiorniki pełne krwi. – Te zwierzęta są najczęściej transportowane w bardzo małej ilości wody, ich płetwy są narażone na różne uszkodzenia, złamania itd. To niekoniecznie musi być agresja, a zwykłe uszkodzenie mechaniczne wynikające ze złych warunków transportowania – mówi Plaszczyk.
W zeszłym roku odebraliśmy interwencyjnie karpia, który już miał martwicę na części ogona i części płetw. Nie dało się go uratować. Przyczyn poranienia może być wiele, ale główna jest taka, że te ryby są przewożone w nieodpowiednich warunkach.
Odpowiedź biura prasowego sieci Kaufland
Kaufland dokłada wszelkich starań, aby organizacja sprzedaży żywego karpia przebiegała zgodnie z zaleceniami Głównego Lekarza Weterynarii. Torby, w których sprzedawane są żywe karpie w sklepach sieci Kaufland, to specjalne atestowane torby z plastikową ożebrowaną wkładką, dzięki której ryba nie dotyka bezpośrednio samej siatki, co umożliwia jej oddychanie. Wkładka dystansująca nie przesuwa się podczas transportu ryby dzięki dopasowaniu jej rozmiaru do wymiarów torby. Dodatkowo narożniki i krawędzie wkładki mają wyoblony kształt, co dodatkowo chroni rybę. Tego rodzaju torby są przeznaczone do transportu ryb bez wody i są rekomendowane przez Głównego Lekarza Weterynarii jako jeden ze sposób transportowania przez klientów żywych ryb. Torby używane w sklepach sieci Kaufland zostały pozytywnie zaopiniowane przez Polską Akademię Nauk, Zakład Ichtiobiologii i Gospodarki Rybackiej w Gołyszu.
Wszyscy pracownicy oddelegowani do sprzedaży karpia zostali przeszkoleni z zasad humanitarnego postępowania z karpiem.
Standardy sieci przy sprzedaży żywych karpi zakładają, że zbiorniki, w których są eksponowane ryby do sprzedaży są wyposażone w czystą, wymienianą regularnie wodę, w specjalne podbieraki oraz pompki napowietrzające wraz z dyfuzorami. Codziennie monitorujemy stan techniczny sprzętów, oraz dbamy o właściwe napowietrzenie wody. Kontrolujemy także, aby ilość ryb była adekwatna do wielkości zbiornika.
Sprawdzamy każde zgłoszenie dotyczące uchybień przy prowadzeniu sprzedaży żywego karpia i ponownie uczuliliśmy pracowników wszystkich naszych marketów na to, w jaki sposób należy prawidłowo prowadzić sprzedaż.