Innowacyjność spod Krakowa. Tak działają okna sterowane smartfonem

Nowy biurowiec Oknoplastu w podkrakowskim Ochmanowie robi wrażenie.
Nowy biurowiec Oknoplastu w podkrakowskim Ochmanowie robi wrażenie. Fot. naTemat
Inteligentne okna, otwierane czy zamykane przy pomocy smartfona to nie wizja szalonego scenarzysty filmu science-fiction. To dzieje się już, teraz i wcale nie w dalekich krajach. Oknoplast spod Krakowa, które już wiele lat temu postawiło na innowacyjność, dziś swoje produkty sprzedaje w całej Europie.

Okno na świat... Kiedyś to było po prostu wejście do jaskini. Szyby jako pierwsi zaczęli stosować Rzymianie i przez wiele lat okna niewiele się zmieniały. Wciąż była to drewniana rama w którą w taki czy inny sposób wstawiano szybę. Dopiero XX wiek przyniósł nowe technologie i rozwiązania, a klienci coraz większą uwagę przykładali do tego, jakie okna montują w swoich domach. Pojawiły się nowe materiały i nowi producenci, którzy chcieli zerwać z tradycją i postawili na nowoczesność.
Oknoplast powstał w 1994 roku. – Zależy mi na jakości, wyglądzie, a nie na szybkiej rotacji w magazynie. Jestem wymagający, szukam perfekcji na każdym kroku – stwierdził swego czasu Adam Placek, założyciel firmy. Początki, jak to zwykle bywa, były trudne. Firma zatrudnia 60 osób i mieściła się w starych zakładach Polmozbytu w Krakowie. Ale to był dobry czas na jej powstanie, Polacy którzy po upadku siermiężnego systemu zwanego socjalizmem zachłystnęli się wolnością i otwarciem na świat, masowo wymieniali stare, przestarzałe drewniane okna na nowoczesne "plastiki". Oknoplast szybko zaczął zdobywać uznanie klientów. Od początku stawiano w firmie na nowoczesne rozwiązania. Oknoplast jako pierwszy wprowadził szyby o współczynniku przenikania ciepła U=1.1. Dziś jest to standard, w 1998 roku była to dopiero nowinka techniczna.
Innowacyjność stała się niejako znakiem rozpoznawczym Oknoplastu, który dziś chwali się produktem nie bez powodu nazywanym "Inteligentnym oknem". Jest to okno przyszłości, które daje możliwość oglądania ulubionego filmu, przeszukiwania internetu, korzystania z komunikatorów, a nawet prowadzenia prezentacji dla klientów na powierzchni przeszklenia. Inteligentne Okno wyposażone jest w transparentną matrycę LCD z integrowanym panelem dotykowym. Pamiętacie film "Raport mniejszości", w którym Tom Cruise stał przed szklanym ekranem i wyświetlał na nim projekcje jasnowidzów? Równie dobrze mógłby stanąć przed oknem z Oknoplastu, na którym można wyświetlać wszelkiego rodzaju obrazy.
Gdy zajdzie potrzeba otworzenia takiego okna, nie trzeba nawet podnosić się z fotela. Wystarczy mieć smartfon lub tablet pod ręką i uruchomić specjalną aplikację. Aplikacja ta zresztą może sterować też drzwiami i roletami, dzięki czemu jednym przyciskiem w
telefonie można wpuścić kogoś do mieszkania, gdy jesteśmy w pracy, czy zamknąć okna w domu, kiedy zbliża się burza, a my właśnie robimy zakupy w pobliskim sklepie.
Co w sytuacji, gdy nie mamy pod ręką smartfona? To nic, wystarczy wydać dyspozycję głosem. Jasne, możemy się wydzierać w sklepie ile wlezie i okno zapewne nas nie usłyszy, ale sterowanie głosem oknami gdy jesteśmy w domu to łatwizna. Smart Voice Oknoplast można stosować do sterowania oknami, drzwiami, roletami czy drzwiami tarasowymi. Producent zachwala to rozwiązanie jako wyjątkowo wygodne.
Nowy showroom to oczko w głowie szefostwa Oknoplastu i marketingowców firmy. Najnowsze produkty Oknoplastu prezentowane są w specjalnie na to przygotowanym pomieszczeniu w nowym biurowcu firmy w Ochmanowie pod Krakowem. Architektura nowego obiektu została zaprojektowana tak, by wyeksponować dotychczasowy dorobek firmy. I trzeba przyznać, że budynek robi wrażenie, jest to wielki nowoczesny gmach. W specjalnym pomieszczeniu można zobaczyć, jak w praktyce wygląda sterowanie głosem czy smartfonem oknami produkowanymi przez polską firmę.
Firmę, która od chwili powstania nie boi się wyzwań. Oknoplast dość szybko postawił na ekspansję, bynajmniej nie ograniczając się do wyłącznie polskiego runku. Dziś należy do ścisłej czołówki producentów okien i drzwi z PVC w Europie. Prowadzi działalność na 13 rynkach: Austrii, Czech, Francji, Niemiec, Polski, Słowacji, Słowenii, Szwajcarii, Szwecji, Norwegii, Finlandii, Włoch i Węgier. W 2017 roku w całej europie sprzedano ponad 1,5 mln jednostek okiennych, m.in. na rynkach francuskim, włoskim i niemieckim. Przychód całej Grupy Oknoplast wyniósł 640 mln zł. Na export trafiło 72 proc. wyprodukowanych pod Krakowem okien.
Marketingowcy firmy dwoją się i troją, żeby pokazać produkty Oknoplastu i trzeba przyznać, że po okna produkowane w Polsce coraz częściej sięgają odbiorcy z Europy Zachodniej. Zwłaszcza, że firma nie boi się zainwestować ogromnych pieniędzy w reklamę. Oprócz zabawnych i przemyślanych kampanii w mediach czy portalach społecznościowych Oknoplast sponsorował też drużyny piłkarskie. Pierwszym klubem był MKS Puszcza Niepołomice. Skromnie? Nic z tych rzeczy, to była tylko przymiarka. Kilka lat później Oknoplast został sponsorem Interu Mediolan, a później Borussii Dortmund i Olympique Lyon.

Artykuł powstał przy współpracy z firmą Oknoplast.

Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...