Z obecnym przesytem panującym w sklepach oraz świadomością zachodzących zmian klimatycznych, warto zwrócić uwagę na politykę firmy, od której kupujemy dane produkty. Jak robić zakupy bardziej świadomie? Podpowiadamy.
Stawiają na zrównoważony rozwój i ekologię. Nie są obojętne na zachodzące zmiany klimatyczne i starają się działać w obszarze zwiększania świadomości społecznej. Ich produkty mogą więcej kosztować, ale przynajmniej można kupować je z czystym sumieniem.
Chętnie angażują się w różne akcje ekologiczne i społeczne. Dodatkowo często wyróżnia je przejrzysta polityka firmy, a na ich stronach można dowiedzieć się dokładnie, jak i gdzie powstają produkty, które kupujemy. Oto lista marek, które działają na rzecz ekologii.
Szwedzki gigant to chyba najbardziej zaangażowana marka w kwestii ochrony klimatu i akcji społecznych, które wspiera. IKEA regularnie organizuje otwarte panele dyskusyjne na temat kryzysu klimatycznego i innowacyjnych rozwiązań, która miałyby mu zapobiec.
Tylko ostatnio IKEA zakupiła 4 tys. hektarów lasu w USA, aby chronić teren przed wycinką. Zielone tereny znajdujące się w stanie Georgia zamieszkuje ponad 350 chronionych gatunków zwierząt.
W ubiegłym roku firma uruchomiła program odsprzedaży mebli. Zgodnie z zapowiedzią, do 2030 roku marka chce, aby ich ślad węglowy zmniejszył się o 70 proc.
Szwedzka firma postanowiła też otworzyć się bardziej na kuchnię wegetariańską, która ma mniejszy wpływ na zanieczyszczenie środowiska. Kultowe klopsiki z IKEI doczekały się swojego wegańskiego odpowiednika. Firma nie omieszkała poinformować, że zamiennik kultowego produktu pozostawia znacząco mniejszy ślad węglowy – to zaledwie 4 proc. z tego, co wersja mięsna.
Ikea zasłynęła już wieloma akcjami, nie tylko tymi ekologicznymi, ale także prowadząc różne kampanie społeczne. We Włoszech jeden ze sklepów postanowił otworzyć swoje drzwi dla bezdomnych psów. Firma wsparła akcje charytatywne na rzecz ochrony zdrowia dzieci oraz nagłaśniała problem marnowania żywności na Świecie.
W 2020 roku IKEA zapowiedziała również ostatni papierowy katalog. W związku ze zmieniającymi się trendami i w duchu eko marka postanowiła przerzucić się w całości na wersję online.
Patagonia
Amerykańska firma zajmująca się produkcją odzieży outdoorowej działa w duchu "less waste" od samego początku. Teraz marka zapowiedziała, że zajmie się sprzedażą ubrań z drugiej ręki. Patagonia zamierza naprawiać używaną odzież i sprzedawać ją w niższej cenie.
Jak podkreśla kierownictwo firmy, w dobie zmian klimatycznych, zysk nie może być jedyną rzeczą, na którą nastawiają się firmy. Na odzieżowych gigantach spoczywa również odpowiedzialność za przyszłość naszej planetu. Patagonia od 1985 roku przekazała ponad 80 mln dolarów na rzecz ochrony środowiska.
W trakcie wyborów w USA w 2020 roku starała się również zwiększyć świadomość społeczną i zachęcić obywateli do głosowania. Patagonia do swoich ubrań wszyła metki nawiązujące do nadchodzących wyborów prezydenckich, namawiając, aby głosujący wybierali kandydatów, którzy nie pozostają obojętni na zachodzące zmiany klimatyczne.
Strona marki jest bardzo przejrzysta. Można na niej przeczytać, jak powstają ubrania oraz dowiedzieć się, jakie działania wprowadza Patagonia, aby ograniczyć zużycie zasobów naturalnych ziemi i działać zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju.
Dyrektor Patagonii podkreśla, że zysk musi być, aby firma mogła kontynuować propagowanie etycznej mody, ale sukces firmy nie musi mierzyć się jedynie sprzedażą.
Levi’s
Na stronie marki można przekonać się, jak powstają kultowe dżinsy. Levi’s zdecydował się na bardziej ekologiczne rozwiązania, zmieniając naturalne surowce, które obecnie wykorzystuje. Firma zdecydowała się również na podjęcie szeregu działań związanych z recyclingiem.
Levi’s postawił też na wykorzystanie szybko rosnących drzew – eukaliptusów i świerków – aby chronić bioróżnorodność planety oraz jej naturalne zasoby. Firma rozpoczęła też akcję, która polega na ograniczeniu zużyciu wody podczas produkcji odzieży. Statystyki ilustrujące przebieg akcji można zobaczyć na stronie marki.
Marka otworzyła również punkty naprawy dżinsów, aby przedłużyć ich żywot i zminimalizować ślad węglowy.
Adidas
Słynna marka sportowa podjęła się już kilku działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego. Zaangażowała się m.in. w akcję "Run for the Ocean". Biegacze korzystający z aplikacji od Adidasa "Runtastic" realnie przyczyniali się do czyszczenia oceanów. Za każdy przebiegnięty kilometr Adidas przeznaczał 1 dolara na czyszczenie oceanów.
Wcześniej Adidas angażował się w podobne akcje przekazując uzbierane pieniądze na rzecz programu Parley Ocean School, który zajmował się edukację w kwestii zanieczyszczenia wód plastikiem.
Wyłowione plastikowe odpady marka przekuła w nową odzież z recyclingu. W ten sposób, z odzyskanych materiałów powstała kolekcja Adidas x Parley.
Te marki, choć oczywiście ich priorytetem jest przynoszenie zysku, robią chociaż krok w stronę bardziej zrównoważonego rozwoju i mają na uwadze zachodzące zmiany klimatyczne.
Swoim klientom oferują wgląd w politykę firmy i nie oszukują konsumenta. Warto mieć to na uwadze planując zakupy.