
Wnioski pokontrolne NIK dotyczące wyborów kopertowych w 2020 r. właśnie opublikował Onet. Wynika z nich, że nie było podstawy prawnej, która pozwalałaby wydać premierowi Morawieckiemu polecenia organizacji wyborów Poczcie Polskiej oraz Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych. Okazuje się także, że od końca grudnia ubiegłego roku treść dokumentu zna również Kancelaria Premiera.
W ocenie NIK podpisane przez Prezesa Rady Ministrów decyzje z dnia 16 kwietnia 2020 roku znak BPRM.4820.2.3.2020 dotycząca wydania polecenia Poczcie Polskiej SA oraz znak BPRM.4820.2.4.2020 dotycząca wydania polecenia PWPW S.A zostały sporządzone pomimo, że w świetle obowiązujących w dniu wydania decyzji przepisów ustawy z dnia 5 stycznia 2011 roku Kodeks wyborczy, czynności organizacyjne celem przeprowadzenia wyborów Prezydenta RP były zastrzeżone kompetencjami PKW, urzędników wyborczych oraz komisji wyborczych.
(...) ograniczenie stosowania przepisów Kodeksu wyborczego przy przeprowadzaniu wyborów powszechnych na Prezydenta RP w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii zostały wprowadzone z dniem 18 kwietnia 2020 r. tj. już po wydaniu ww. decyzji z dnia 16 kwietnia 2020 r.
Natomiast ustawa z dnia 6 kwietnia 2020 r. o szczególnych zasadach przeprowadzenia wyborów powszechnych na Prezydenta RP zarządzonych w 2020 r. weszła w życie dopiero 9 maja 2020 r.
Ile dokładnie kosztowały wybory?
Wnioski pokontrolne mówią także o znacznych skutkach finansowych dla budżetu państwa spowodowanych organizacją wyborów. Ich dokładny koszt to 76 mln 507 tys. 400 zł.Do zakończenia czynności kontrolnych NIK pomimo upływu pięciu miesięcy od wszczęcia z urzędu postępowań dotyczących stwierdzenia wygaśnięcia decyzji z dnia 16 kwietnia 2020 r., w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów nie zostały podjęte żadne czynności, ani rozstrzygnięcia w ramach tych postępowań.
Było to niezgodne z art. 35 par. 1 i par. 3 k.p.a., który zobowiązuje organy administracji publicznej do załatwienia sprawy bez zbędnej zwłoki i przewiduje, że załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowane nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
