
Decydenci Unii Europejskiej porozumieli się wreszcie w sprawie wprowadzenia w życie decyzji Komisji Europejskiej i Parlamentu Europejskiego o nowych wymogach dotyczących obowiązkowego wyposażenia pojazdów. Ustalono normy techniczne systemu ISA dla aut, które od maja 2022 roku będą homologowane w UE.
REKLAMA
UE zdecydowała: ISA obowiązkowym wyposażeniem auta od 2022 roku
Jak informuje Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ang. European Transport Safety Council; ETSC), w państwach członkowskich Unii Europejskiej wreszcie wejdą w życie przepisy standaryzujące kwestię wyposażenia nowych aut w system inteligentnego asystenta prędkości. Od maja 2022 roku system ISA (ang. Intelligent Speed Assistance) będzie obowiązkowym wyposażeniem aut osobowych, ciężarowych oraz autobusów.Co to jest system ISA? Tak ma działać inteligentny asystent prędkości
W podstawowej i obowiązkowej wersji system ISA inteligentnie asystować ws. doboru prędkości ma w najłagodniejszy możliwy sposób. Unijni prawodawcy uznali, że ISA nie może być rodzajem automatycznego ogranicznika. Chodzi jedynie o to, aby inteligentny asystent wydawał komunikat dźwiękowy po przekroczeniu prędkości dopuszczalnej w danym miejscu.ETSC poinformowała również o kluczowych wymaganiach, które będzie musiał spełnić inteligentny asystent prędkości. W nowych samochodach wyjeżdżających na drogi UE wspomniany komunikat dźwiękowy ma być wydawany nie dłużej niż przez 5 sekund. Poza tym producenci aut zostali zobowiązani do umożliwienia kierowcy wyłączenie systemu ISA.
Obowiązkowy system ISA nie będzie automatycznym ogranicznikiem prędkości
Unijne normy techniczne systemu ISA ustalono więc w wersji dalekiej od tej, za którą lobbowali europejscy Zieloni oraz niektóre skandynawskie firmy motoryzacyjne.Istnieją wszakże technologiczne możliwości, by inteligentny asystent prędkości był bardziej radykalny. Na podstawie danych GPS, kartograficznych oraz rozpoznanych znaków drogowych system ISA mógłbym całkowicie odbierać kierowcy wpływ na dobór prędkości poprzez automatyczne obniżenie mocy silnika.
Opcja "pośrednia" mówiła natomiast, że automatyczne ograniczenie prędkości można byłoby wyłączyć poprzez mocniejsze wciśnięcie padała gazu. W identyczny sposób, jak w wielu autach od dawna wygląda działanie zwykłego tempomatu.