
UOKiK ukarał gwiazdy. Chodzi o działalność Dody, Rozenek-Majdan i Chajzera
– Jako UOKiK dbamy o to, aby treści w social mediach były prawidłowo oznakowane. Nie powinniśmy domyślać się, czy jest to niezależna opinia, czy odpłatna reklama. Dorota Rabczewska "Doda", Małgorzata Rozenek-Majdan i Filip Chajzer to osoby ukarane za nieprawidłowe oznakowane treści o charakterze komercyjnym – powiedział na opublikowanym filmie Chróstny, prezes UOKiK.
– Na influencerów nałożyliśmy łącznie prawie pół miliona zł kar. Uwzględniliśmy długotrwałość i zasięg działań, a także ich wpływ na odbiorców – dodał. Z materiałów dowiadujemy się, że Chajzer będzie musiał zapłacić ponad 80 tys., Doda 191 tys., a Rozenek-Majdan 220 tys.
Prezenterka znana z programu "Perfekcyjna pani domu" "poprawiła swoje działania do czasu wydania decyzji i w ostatnich miesiącach używała już rekomendowanych oznaczeń". Wcześniej jednak zdarzało jej się działać niewłaściwie. Jak wskazuje szef UOKiK:
– Publikacje komercyjne tych influencerów były podobne do materiałów neutralnych również w treści i stylu, np. sugerowały spontaniczność wyboru produktu lub odpowiedź na pytania odbiorców. Zdarzało się, że były oznaczane jedynie wzmianką o marce, niejednoznacznie lub w niewidocznych miejscach.
To nie pierwszy raz, gdy znane osoby ponoszą odpowiedzialność za takie zachowania. Przypomnijmy, że w czerwcu 2022 roku UOKiK nałożył sankcje finansowe na m.in. Lorda Kruszwila, Marcina Dubiela czy Maffashion. Działania Urzędu ukierunkowane na sprawdzanie działalności polskich influencerów trwają od 2021 roku.
– Będziemy konsekwentni w eliminowaniu nieprawidłowości na rynku influencer marketingu. Kluczowa w walce z kryptoreklamą i innymi niepokojącymi praktykami w sieci jest także świadomość konsumentów – wskazał w podsumowaniu Chróstny.
Zobacz także