Fot. Deposit/East News

Samochód sam w sobie jest cudem techniki, ale to tak naprawdę zbiór różnych genialnych wynalazków, które sprawiają, że możemy przemieszczać się z miejsca na miejsce i nie tylko. Jednym z ciekawszych, stosunkowo nowych i coraz powszechniejszych rozwiązań jest system Auto Hold. Na czym to polega?

REKLAMA

Auto Hold to funkcja wspomagająca kierowcę, która, zgodnie z nazwą, automatycznie utrzymuje pojazd w miejscu po jego zatrzymaniu. Dzięki temu, że samodzielnie włącza hamulec postojowy (ręczny), nie trzeba go zaciągać lub ciągle naciskać pedału "zwykłego" hamulca.

W ten system wyposażone są głównie pojazdy z automatyczną skrzynią biegów, ale możemy go też spotkać też w tych z manualną. O ile mają elektroniczny hamulec postojowy (EPB). Można powiedzieć, że Auto Hold jest jego rozwinięciem i ewolucją asystenta ruszania pod górę.

Po co się to montuje? Dla zwiększenia komfortu i bezpieczeństwa. Jest to wygodne w ruchu miejskim np. w korkach, na światłach lub w czasie postoju na wzniesieniach. Z drugiej strony brak konieczności trzymania nogi na hamulcu zmniejsza zmęczenie.

Jak działa system Auto Hold w praktyce?

  1. Włączenie: System zazwyczaj aktywuje się przyciskiem (często oznaczonym literą "A" w okręgu lub napisem "AUTO HOLD") umieszczonym obok hamulca ręcznego. Po włączeniu, na desce rozdzielczej zapala się odpowiednia kontrolka.
  2. Zatrzymanie pojazdu: Gdy kierowca zatrzyma samochód (np. na światłach, w korku) używając pedału hamulca, system Auto Hold przejmuje pałeczkę. Po zdjęciu nogi z hamulca, samochód dalej pozostaje unieruchomiony.
  3. Utrzymywanie ciśnienia: System wykorzystuje układ ABS/ESP do utrzymania odpowiedniego ciśnienia w układzie hamulcowym, blokując koła.
  4. Ruszanie: Aby ruszyć, wystarczy nacisnąć pedał gazu (w samochodach z automatyczną skrzynią biegów) lub nacisnąć sprzęgło i dodać gazu (w samochodach z manualną skrzynią biegów). System automatycznie zwolni hamulce, pozwalając płynnie ruszyć.
  5. Wyłączenie: system można wyłączyć wspomnianym przyciskiem. Często dezaktywuje się również automatycznie po wyłączeniu zapłonu lub odpięciu pasów bezpieczeństwa kierowcy przy otwartych drzwiach.

System Auto Hold staje się powszechniejszym, ale nie jest niczym nowym. Jednym z pierwszych modeli, w którym się pojawił, był Volkswagen Passat B6, wprowadzony na rynek w 2005 roku. Ma sporo zalet, a co z wadami? Przede wszystkim jest droższy w serwisowaniu i eksploatacji. Jest po prostu bardziej skomplikowany i awaryjny niż tradycyjny hamulec ręczny.