Praca w marketingu i PR w 2025 r. Branża znowu poszukuje
Specjaliści od marketingu i PR znowu są w cenie. Co się zmieniło? Fot. Walls.io / Pexels

Jedne zawody są na topie, drugie na wymarciu, trzecie przeżywają kryzys, a jeszcze inne: powracają z lekkiego zapomnienia. Wielu z nas pamięta boom na marketing i PR na przełomie milleniów. W ostatnich latach nie była to już jednak praca, do której wszyscy się pchali, a firmy zasypały nas dobrze płatnymi ofertami. To się jednak obecnie zmienia. Dlaczego?

REKLAMA

Renesans przeżywa też branża finansowa. Starszym pokoleniom kojarzyła się ze żmudną i mało atrakcyjną ścieżką kariery, ale generację Z przyciąga stabilnym zatrudnieniem, realnym wpływem na innych, rozwojem umiejętności i świetnymi zarobkami: główni księgowi mogą zarabiać nawet 35 tysięcy złotych na miesiąc.

Specjaliści od marketingu i PR znowu są w cenie. Co się zmieniło?

Na podobne zarobki można teraz liczyć w marketingu i public relations (PR). Branża nie tylko się odradza, ale też rozwija się w nowych kierunkach. Świat się ciągle zmienia, więc firmy też muszą reagować i szukają specjalistów.

"Powodów takiego stanu rzeczy można upatrywać w przejmowaniu zadań PR przez dział marketingu, coraz szerszym wykorzystaniu sztucznej inteligencji oraz zwiększeniu skali korzystania z usług agencji - wyjaśniają autorzy opracowania" – czytamy w artykule na Infor.pl.

Portal powołuje się na raport Grafton Recruitment "Wynagrodzenia i trendy w przedsiębiorstwach 2024". Wynika z niego, że dziś najbardziej poszukiwani są specjaliści od świata cyfrowego i analizy danych. Dlaczego?

Pracodawcy dobrze płacą, ale i wymagają nowych umiejętności. Jakich?

Firmy coraz mocniej stawiają na obecność w internecie i chcą lepiej dopasować swoje strategie sprzedażowe. Potrzebują więc ludzi, którzy znają się na prowadzeniu kampanii online i potrafią wprowadzać nowoczesne rozwiązania marketingowe.

To właśnie takie umiejętności są dziś na wagę złota, bo pozwalają szybko reagować na zmieniające się realia rynkowe i skutecznie komunikować się z klientami. Można za to liczyć na spore zarobki. Zależą jednak od doświadczenia, miasta i wymagań danego stanowiska. Przykładowe wynagrodzenia w marketingu i PR w 2024 r:

  • Dyrektorzy marketingu: W dużych miastach (np. Warszawa): do 35 tys. zł, w mniejszych miastach: do 28 tys. zł.
  • Specjaliści SEO/SEM: 8,5 tys. zł do 13 tys. zł.
  • Menedżerowie ds. Marketingu: np. Warszawa: do 20 tys. zł, Poznań: do 16 tys. zł.
  • E-commerce Managerowie: 14 tys. zł do 22 tys. zł (najwyższe stawki są w Krakowie).
  • Specjaliści od contentu: do 12,5 tys. zł w największych miastach.
  • Menedżerowie od contentu: Kraków i Katowice: do 17 tys. zł.
  • Menedżerowie mediów społecznościowych: Łódź: 10 tys. zł, Kraków: do 18 tys. zł.
  • Kierownicy Działu PR: Poznań i Warszawa: od 14 tys. zł, Kraków: do 22 tys. zł.
  • Konsultanci PR: 9 tys. zł do 16 tys. zł.
  • Jakie są jeszcze najnowsze trendy na rynku pracy? Największym wzięciem w Polsce cieszą się obecnie pracownicy fizyczni. Rośnie jednak też liczba ogłoszeń o pracę w sektorze OZE. Z kolei za granicą, np. w Szwajcarii, jako ogrodnik można zarobić tysiące złotych. Gdzie by jednak nie spojrzeć, na pierwszym stawia się na doświadczenie w zawodzie.