
Z kamperów Volkswagena przetestowałem wszystkie, dlatego fajnie, że marka rozbudowała swoje portfolio o nowy model: Californię T7 na bazie nowego Multivana. A jako że Multivanem też już jeździłem, to spodziewałem się wielu pozytywów jeśli chodzi o właściwości jezdne tego kampera. I nie zawiodłem się.
Volkswagen California to bez wątpienia ikona w świecie kamperów, od dziesięcioleci uosabiająca wolność, przygodę i niezależność. Najnowsza, siódma generacja (oznaczona jako T7), jest przełomowa, ponieważ po raz pierwszy w historii model ten nie bazuje na platformie pojazdu dostawczego (Transporter), lecz na platformie osobowego Multivana, co w teorii powinno przekładać się na znacznie wyższy komfort jazdy. Jak jest w praktyce? O tym za chwilę, ale najpierw wymiary i waga.
Volkswagen California 7 w szczegółach
Nowy Volkswagen California 7 to prawdziwy mobilny dom, chociaż jest mniejszy, niż poprzednia generacja bazująca na Transporterze.
Jak każdy kamper tej marki tak samo Volkswagen California 7 oferuje wiele praktycznych schowków i przestrzeni do przechowywania, w tym:
Poza tym mamy sporo schowków w desce rozdzielczej oraz kieszenie w drzwiach – standardowo jak w każdym busie VW, oraz w zabudowie kuchennej.
Volkswagen California 7: Silniki i zużycie paliwa
Volkswagen California 7 oferuje parę jednostek napędowych, czyli dla każdego coś dobrego – od oszczędnego diesla po dynamiczną hybrydę plug-in. Wszystkie wersje współpracują z 7-biegową automatyczną skrzynią biegów DSG.
Dostępne opcje silnikowe w Polsce to:
Ja oczywiście w temacie kamperów jestem team Diesel, bo jednak liczy się tutaj zasięg, moc to drugorzędna sprawa, aczkolwiek wersja 2.0 TDI ma jej wystarczająco dużo, żeby spokojnie wyprzedzać i manewrować na drogach szybkiego ruchu.
Zmiany, zmiany, zmiany...
Mniejsze gabaryty nowej Californii oczywiście przekładają się na komfort jazdy. Nowym Multivanem jeździ się mega przyjemnie, podobnie jest z T7. Czuć, że auto jest mniejsze i lżejsze szczególnie na parkingach i na zakrętach.
Ale mniejsze gabaryty to niestety kompromisy w środku, bo jednak przestrzeni do zapakowania się jest mniej. Dzięki dodatkowym drzwiom dostaliśmy możliwość lepszej wentylacji wnętrza, ale... No właśnie – przebudowie uległa cała zabudowa kuchenna, przez co mamy znacznie mniejszą lodówkę no i kuchnię. Tylna kanapa też wydaje się jakby trochę mniejsza no i tracimy szufladę pod kanapą na rzecz dwóch mikroschowków.
Zmienia się też sposób rozkładania łóżka dolnego. Teraz nie wystarczy rozłożyć siedzeń i położyć na nich piankę materaca. Teraz trzeba jeszcze zdemontować zagłówki i trochę naszarpać się z fotelami. W poprzedniej Californii było to lepiej zrobione.
Szkoda też, że w środku nie ma już rozkładanego stolika, ale pojawił się za to przenośny, zewnętrzny, który można po prostu wstawić do środka.
Ale ogólnie jest bardzo komfortowo, są wygodne siedzenia, świetna pozycja za kierownicą, ciekawie przemyślana funkcja zakrywania przedniej szyby na postoju – już bez dziwnych magnesików.
Na plus oczywiście są też wszystkie zalety technologiczne nowego Multivana, bo i head-up i ulepszony asystent autostradowy i systemy bezpieczeństwa – wszystko to są niesamowicie przydatne dodatki.
Cennik i wersje wyposażenia
Volkswagen California 7 dostępny jest w kilku wersjach wyposażenia, które pozwalają na dopasowanie kampera do indywidualnych potrzeb i budżetu.
Przykładowy cennik Volkswagena California 7 w Polsce:
Wyposażenie standardowe wersji podstawowej (np. California Beach) obejmuje m.in.:
Wersje Coast i Ocean oferują jeszcze bogatsze wyposażenie, w tym m.in. zintegrowaną kuchnię ze zlewozmywakiem i lodówką, rozbudowane systemy multimedialne, zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (np. Park Assist, kamera cofania, aktywny tempomat ACC stop & go, Side Assist), reflektory IQ. Lights oraz komfortowe materace i oświetlenie Ambiente.
***
Volkswagen California to naprawdę świetne auto, ale nie wiem, czy jak już wybieram kampera, to nie robię tutaj kompromisu między prowadzeniem a przestrzenią w środku... Głośno myślę i trochę wzdycham z tęsknotą za "małą" Californią na Transporterze.
Zobacz także
