Nawet 5 tys. zł kary. Służby ruszyły na kontrole w całej Polsce
Nawet 5 tys. zł kary. Służby ruszyły na kontrole w całej Polsce Fot. Jakub Orzechowski / Agencja Wyborcza.pl

Straż miejska prowadzi kontrole mające na celu weryfikację zgłoszeń budynków do CEEB. Funkcjonariusze sprawdzają m.in. źródło ogrzewania oraz klasę pieca. Brak wpisu do ewidencji może skutkować karą w wysokości nawet 5 tysięcy złotych. Poniżej wyjaśniamy, czym jest ten system.

REKLAMA

Właściciele domów muszą liczyć się z możliwością kontroli przeprowadzanych przez straż miejską. Działania mają na celu weryfikację, czy budynki zostały zgłoszone do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB).

W Polsce ruszyły kontrole ws. CEEB

Funkcjonariusze, na mocy nowych przepisów, mają prawo sprawdzać zarówno właścicieli, jak i zarządców nieruchomości. Podczas wizyty strażnicy kontrolują nie tylko obecność wpisu w rejestrze, ale również źródło ogrzewania budynku oraz klasę zainstalowanego pieca.

Brak deklaracji w CEEB lub podanie nieprawdziwych informacji może skutkować grzywną. Kary za niedopełnienie obowiązku wynoszą od 500 do nawet 5 tysięcy złotych.

Jak podano na stronach rządowych, Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) to system, którego celem jest zebranie informacji na temat źródeł ciepła i źródeł spalania paliw w budynkach mieszkalnych oraz niemieszkalnych.

Obowiązek złożenia deklaracji do CEEB spoczywa na właścicielach lub zarządcach budynków i lokali, w których znajdują się źródła spalania paliw o mocy cieplnej nominalnej nieprzekraczającej 1 MW.

Czym jest ten system?

W deklaracji należy podać dane dotyczące budynku lub lokalu, w tym jego adres, typ (np. budynek jednorodzinny, wielorodzinny, niemieszkalny), liczbę lokali (jeśli dotyczy), a także informacje o źródłach ciepła i spalania paliw – rodzaj źródła, liczba źródeł, typ kotła, jego klasa oraz rodzaj paliwa używanego do ogrzewania.

Należy również podać dane kontaktowe właściciela lub zarządcy, takie jak imię i nazwisko lub nazwa firmy, adres zamieszkania lub siedziby, adres budynku oraz opcjonalnie numer telefonu i adres e-mail.

Deklarację (jeśli się tego nie zrobiło) można złożyć elektronicznie – przez stronę internetową gov.pl – logując się za pomocą Profilu Zaufanego, e-dowodu lub login.gov.pl.

Alternatywnie, formularz można również złożyć w formie papierowej, składając go osobiście w urzędzie gminy lub miasta, właściwym dla lokalizacji budynku. Złożenie deklaracji jest bezpłatne.

Obowiązek ten ma na celu walkę ze smogiem i poprawę jakości powietrza w Polsce, poprzez stworzenie kompletnej bazy danych o źródłach emisji w budynkach.