
Jeden z największych banków w Polsce alarmuje i wystosował pilny komunikat do swoich klientów. Pojawiła się nowa, niezwykle groźna metoda oszustwa, przez którą w jednej chwili można stracić wszystkie pieniądze zgromadzone na koncie. Lepiej wiedzieć, jak wygląda nowy przekręt i jak się chronić.
Spoofing to wciąż popularna i niestety bardzo skuteczną metodę działania cyberprzestępców. PKO Bank Polski w najnowszym komunikacie przypomina, na czym polega to zagrożenie i jak w prosty sposób możemy sprawdzić, czy dzwoni do nas prawdziwy pracownik banku.
PKO BP ostrzega klientów. Nie ufaj samemu numerowi telefonu
Najnowszy komunikat PKO BP dotyczy oszustów podszywających się pod pracowników banku. Przestępcy dzwonią do klientów, a rozmowa często zaczyna się od mrożącego krew w żyłach komunikatu, np. o rzekomej "pożyczce na twoje dane” albo "podejrzanym przelewie".
Główny cel takiego tekstu to wywołanie paniki i uśpienie czujności. W ten sposób bardzo łatwo nakłonić ofiarę do podania danych logowania, kodów autoryzacyjnych czy danych karty. Jak się bronić?
Bank PKO BP radzi na stronie, by nie ufać samemu numerowi telefonu. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, poinformuj rozmówcę, że chcemy zweryfikować jego tożsamość w aplikacji IKO. Prawdziwy pracownik bez problemu zgodzi się na taką procedurę.
Po chwili otrzymasz w aplikacji powiadomienie z danymi konsultanta. Poproś osobę po drugiej stronie o podanie imienia, nazwiska, stanowiska i miejsca, z którego dzwoni. Jeśli dane się zgadzają, możesz kontynuować rozmowę. Jeśli nie, natychmiast się rozłącz i zadzwoń na bezpłatną infolinię banku (800 302 302).
Jak działa spoofing? Tak można się chronić przed oszustwem
Spoofing to metoda, w której przestępca jest w stanie na ekranie twojego telefonu wyświetlić dowolny numer, np. oficjalny numer infolinii banku. Dlatego samo sprawdzenie, kto dzwoni (np. w internecie), już nie wystarczy. Oszuści są świetnymi manipulatorami i pod pretekstem awarii systemu czy zagrożenia środków próbują wyłudzić poufne informacje.
Pamiętaj o złotej zasadzie: prawdziwy pracownik banku nigdy nie poprosi cię o login i hasło do konta, pełny numer PESEL, dane karty płatniczej czy kod BLIK. Nigdy też nie będzie namawiał do instalowania na telefonie lub komputerze dodatkowych aplikacji. Jeśli rozmówca prosi o takie dane, to znak, że masz do czynienia z oszustem.
Zobacz także
