
W pojedynkę rzadko mamy szansę w starciu z wielką korporacją. Na szczęście mamy takie instytucje jak Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, które stają w naszej obronie. UOKiK znów wywalczył rekompensaty dla klientów. Tym razem pod lupę wzięto popularny sklep internetowy Empik.com.
To kolejna taka akcja po zeszłotygodniowym finale sprawy dotyczącej Booking.com. Serwisu zaczął masowo informować klientów o możliwości uzyskania odszkodowania. To również efekt działań UOKiK. O co poszło w tym przypadku?
Urząd zakwestionował m.in. brak informacji o tym, czy wynajmujący to firma, czy osoba prywatna (ma to kluczowe znaczenie dla ochrony konsumenta) oraz niejasny podział obowiązków.
Klienci, którzy rezerwowali noclegi od 1 stycznia 2023 r., mogą składać reklamacje. W zależności od poziomu w programie Genius, mogą wskoczyć na wyższy poziom (np. z 2 na 3) lub dostać 40 zł na przyszłe podróże.
Empik ciągle anulował zamówienia. UOKiK wkroczył do akcji
Klienci Empiku skarżyli się na anulowanie zamówień oraz opóźnienia, które mocno mijały się z deklaracjami na stronie. UOKiK podaje, że problemy dotyczyły np. "wysyłki w 24h".
Sugerowało to, że produkt będzie wysłany w ciągu doby od złożenia zamówienia na stronie, a tymczasem ten termin "dotyczył dopiero kolejnego dnia roboczego po przyjęciu przez sprzedawcę zamówienia do realizacji".
Analiza Urzędu wykazała ponadto, że do anulowania zamówień dochodziło już po zawarciu umowy sprzedaży. Klienci zgłaszali, że jako powód podawano wyczerpanie zapasu towaru, choć ten sam produkt nadal był dostępny na stronie, ale... w wyższej cenie.
"Nie jest to tylko luźna deklaracja sprzedawcy, ale konkretne zobowiązanie umowne. Nie powinno dochodzić do sytuacji, w których zamówienie jest anulowane bądź towar nie dociera na czas. Jeśli dzieje się tak nagminnie, może to świadczyć o wprowadzaniu konsumentów w błąd" – mówił prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Rekompensata od Empiku. Kto dostanie pieniądze lub kody rabatowe?
Po interwencji UOKiK, Empik nie tylko zobowiązał się do zmiany praktyk (m.in. lepszego informowania o dostępności towarów i terminach realizacji), ale także przyznał rekompensaty klientom, którzy robili zakupy w latach 2022-2024.
Empik już informuje uprawnionych klientów mailowo (warto też sprawdzić folder "spam") lub SMS-owo. Muszą wtedy wypełnić formularz i wybrać formę rekompensaty . Empik będzie miał potem 21 dni na zwrot środków na konto i 14 dni na dostarczenie kodów rabatowych lub produktów cyfrowych.
Zobacz także
