Dziewczyno, usuń ten tatuaż! Naukowcy sprawdzili, jak postrzegane są kobiety z "pomalowaną" skórą
Czy równouprawnienie dotyczy robienia sobie tatuaży przez kobiety i mężczyzn? Gdy sprawie przyjrzeli się naukowcy, okazało się, że społeczne postrzeganie osób ozdabiających ciała w taki sposób jest mocno uzależnione od płci.
Cel: ustalenie, jak tatuaże są postrzegane we współczesnym świecie oraz dlaczego niektórym osobom zdarza się żałować ozdobienia swej skóry. Wnioski, jak się okazało, są różne w odniesieniu do kobiet i mężczyzn.
9,16 proc. udających się do tatuatora Brytyjek ozdabia sobie przedramiona•Fot. 123rf
Płeć piękna znacznie częściej słyszy negatywne komentarze otoczenia na ów temat oraz uznaje to za powód problemów ze znalezieniem nowej pracy.
Gwoli informacji: badania przeprowadzono wśród mieszkańców Wielkiej Brytanii, gdzie przynajmniej jeden tatuaż posiada 18,25 proc. populacji powyżej 18. roku życia.
Nad Wisłą, bazując na ubiegłorocznych badaniach CBOS-u, przeprowadzonych na grupie 977 dorosłych osób, na taką modyfikację ciała zdecydowało się 10 proc. mężczyzn i 6 proc. kobiet.
Aż 53 proc. niewytatuowanych Polaków uznaje dziary za formę okaleczania się i oszpecania.
– Oczywiście "malunki na skórze" są znaczniej gorzej postrzegane, jeśli noszą je dziewczyny. Prawdopodobnie to jeden z głównych powodów, dlaczego panie pozbywają się ich częściej, niż faceci. Choć czasami to naprawdę dobrze wykonane i ładne prace – mówi naTemat Maciej Ciechowski, zajmujący się laserowym usuwaniem tatuaży.
Największej ilości dziewczyn (30,17 proc.) decyzja o zrobieniu tatuażu zajmuje zaledwie kilka dni•Fot. 123rf
W 23,85 proc. były niezadowolone z faktu, iż kolory wyblakły, natomiast w 23,7 proc. chodziło o stwierdzenie, iż wybrany motyw stracił dla nich na znaczeniu.
Jakich konkretnie tatuaży najczęściej żałujemy?
Kobiety:
24,33 proc. imiona
15,96 proc. gwiazdy/ konstelacje
12,64 proc. litery azjatyckie
12,32 proc. motywy przedstawiające naturę
11,37 proc. motywy zwierzęce
6,95 proc. trybale
2,84 proc. motywy religijne
13,59 proc. inne
Mężczyźni:
31,34 proc. imiona
12,81 proc. trybale
12,53 proc. litery azjatyckie
10,90 proc. motywy przedstawiające naturę
9,54 proc. motywy zwierzęce
7,08 proc. motywy religijne
9,26 proc. gwiazdy/ konstelacje
6,54 proc. inne