Jak wypisać się z PPK? Ministerstwo przedstawiło wzór rezygnacji, który zaskakuje
Z założenia Pracownicze Plany Kapitałowe to sposób na dodatkowe fundusze na emeryturze. Jednak nie wszyscy ufają rządowi i chcą zrezygnować z wpłat na PPK. Będzie to można zrobić, ale wcale nie będzie to takie proste. Ministerstwo Finansów przedstawiło właśnie wzór dokumentu, który trzeba w takim przypadku podpisać. Już wzbudza on poważne wątpliwości.
Aby wypowiedzieć domniemaną zgodę na odkładanie pieniędzy w PPK, należy złożyć deklarację rezygnacji z dokonywania wpłat (jeszcze przed zapisaniem przez pracodawcę, albo w każdym momencie już po zapisaniu).
Ministerstwo Finansów przedstawiło właśnie projekt (trafił do konsultacji) takiej deklaracji. Wzbudza ona jednak poważne wątpliwości.
To, co od razu rzuca się w oczy, to to, że aby zrezygnować z uczestnictwa w PPK, należy podpisać sześć oddzielnych oświadczeń.
Fot. mf.gov.pl
Fot. mf.gov.pl
Nie wiadomo, co stałoby się w przypadku, gdyby pracownik podpisał tylko część z oświadczeń. Może się to skończyć bałaganem i wątpliwościami administracyjnymi. Na szczęście, jest to dopiero etap konsultacji i jest szansa, że niedopracowany wzór dokumentu zostanie poprawiony.
Należy przypomnieć, że raz złożone oświadczenie rezygnacji z wpłat na PPK będzie obowiązywało wyłącznie przez cztery lata. Później konieczne będzie ponowne popisanie deklaracji. Jeśli się tego nie zrobi, pracodawca znów zapisze nas do PPK. Również zmieniając pracę, konieczne będzie zadeklarowanie u nowego pracodawcy, że nie chce się odkładać na PPK, a deklaracja może być złożona wyłącznie na papierze.