E-rewolucja w dowodach osobistych. Podpowiadamy jak złożyć wniosek
Wizyta w urzędzie czy szpitalu bez dyktowania numeru dowodu osobistego? To możliwe po wprowadzeniu do obiegu nowych e-dowodów osobistych. Już od 4 marca można składać wnioski o jego przyznanie. Oto jak należy to zrobić.
Taka opcja przydatna będzie np. przy wizytach w urzędzie czy u lekarza. Wystarczy przyłożyć dowód do terminala, podobnego do płatniczego, i zatwierdzić operację kodem PIN, by "podpisać" się pod dokumentem.
Po miesiącach testów w końcu od 4 marca ta technologia staje się faktem. Według danych Ministerstwa Cyfryzacji niemal 1,5 miliona Polaków będzie mogło starać się w tym roku o wymianę swojego dokumentu na nowy. Oczywiście nie trzeba czekać do wygaśnięcia ważności dowodu. Wystarczy tylko na wniosku o wymianie dokumentu zaznaczyć, że chce się wymienić stary model dowodu na nowy.
Jak dostać e-dowód?
Tutaj procedura nie zmieniła się w porównaniu ze starym dowodem. Wyrobienie e-dowodu jest oczywiście bezpłatne, a jego okres ważności to standardowe 10 lat. Żeby otrzymać e-dowód należy złożyć tak jak dotychczas wniosek osobiście w urzędzie gminy lub przez internet pod adresem obywatel.gov.pl.
Jeśli dostaniemy już swój e-dowód i zostanie on nam skradziony lub go zgubimy, procedura jest też taka sama jak w przypadku tradycyjnego dowodu. Utratę dokumentu trzeba jak najszybciej zgłosić w urzędzie gminy lub na stronie obywatel.gov.pl oraz w swoim banku. Przypadki kradzieży dokumentu trzeba też zgłosić policji.