E-rewolucja w dowodach osobistych. Podpowiadamy jak złożyć wniosek

Adam Nowiński
Wizyta w urzędzie czy szpitalu bez dyktowania numeru dowodu osobistego? To możliwe po wprowadzeniu do obiegu nowych e-dowodów osobistych. Już od 4 marca można składać wnioski o jego przyznanie. Oto jak należy to zrobić.
Jak i gdzie złożyć wniosek o e-dowód? Fot. Mikołaj Kuras / Agencja Gazeta
E-dowód to długo wyczekiwana innowacja podstawowego dokumentu każdego obywatela. Jego funkcja zbytnio się nie zmieni. Nadal dowody będą umożliwiały identyfikację tożsamości i obywatelstwa jego właściciela. Z nowości, które pojawią się wraz z e-dowodem, będzie weryfikacja elektroniczna. Dzięki specjalnemu chipowi obywatel będzie mógł połączyć się ze swoim profilem zaufanym, żeby potwierdzić swoje dane.

Taka opcja przydatna będzie np. przy wizytach w urzędzie czy u lekarza. Wystarczy przyłożyć dowód do terminala, podobnego do płatniczego, i zatwierdzić operację kodem PIN, by "podpisać" się pod dokumentem.


Po miesiącach testów w końcu od 4 marca ta technologia staje się faktem. Według danych Ministerstwa Cyfryzacji niemal 1,5 miliona Polaków będzie mogło starać się w tym roku o wymianę swojego dokumentu na nowy. Oczywiście nie trzeba czekać do wygaśnięcia ważności dowodu. Wystarczy tylko na wniosku o wymianie dokumentu zaznaczyć, że chce się wymienić stary model dowodu na nowy.

Jak dostać e-dowód?
Tutaj procedura nie zmieniła się w porównaniu ze starym dowodem. Wyrobienie e-dowodu jest oczywiście bezpłatne, a jego okres ważności to standardowe 10 lat. Żeby otrzymać e-dowód należy złożyć tak jak dotychczas wniosek osobiście w urzędzie gminy lub przez internet pod adresem obywatel.gov.pl. Ostatnia opcja wymaga jednak posiadania profilu zaufanego z podpisem elektronicznym (eGO). Warto zaznaczyć, że wniosku nie musimy składać w miejscu zameldowania tylko w dowolnym urzędzie gminy.

Jeśli dostaniemy już swój e-dowód i zostanie on nam skradziony lub go zgubimy, procedura jest też taka sama jak w przypadku tradycyjnego dowodu. Utratę dokumentu trzeba jak najszybciej zgłosić w urzędzie gminy lub na stronie obywatel.gov.pl oraz w swoim banku. Przypadki kradzieży dokumentu trzeba też zgłosić policji.