Ładowanie od 40 minut do nawet... 40 godzin, czyli wszystkie tajemnice Mercedesa EQC na prąd
Na polskich drogach oficjalnie zadebiutował Mercedes EQC – pierwszy całkowicie elektryczny model Mercedes-Benz reprezentujący nową markę produktów i technologii EQ. To kolejny model w segmencie premium, który wchodzi do walki na ringu e-motoryzacji. Premiera dla dziennikarzy miała miejsce w Łodzi i na okolicznych drogach.
EQC jest prekursorem nowej generacji napędów elektrycznych Mercedes-Benz. Jego całkowita moc wynosi 300 kW (408 KM). Silnik elektryczny przy każdej z osi przekształca energię elektryczną w energię mechaniczną, oferując imponujący moment obrotowy o wartości 760 Nm.
Dzięki inteligentnej strategii działania komponenty napędu dostarczają siłę napędową dokładnie tam, gdzie jest potrzebna, w zależności od sytuacji na drodze – efektywnie i niemal bezgłośnie.
Wysokonapięciowy akumulator litowo-jonowy EQC – centralne urządzenie magazynujące energię dla napędu elektrycznego – ma użyteczną pojemność 80 kWh. Efekt to zasięg od 374 do 417 km oraz wysokowydajny elektryczny napęd pojazdu. Dzięki temu posiadania e-samochodu jawi się jako wygodna alternatywa.
EQC może być "tankowany" z domowego gniazdka, jednak wielokrotnie szybsze ładowanie akumulatora wszystkich Mercedesów z napędem elektrycznym i hybrydowym plug-in zapewnia domowy wallbox Mercedes-Benz. To stacja ładowania umożliwiająca szybkie, bezpieczne i wygodne ładowanie w domu. Wspólnie z lokalnym partnerem do spraw instalacji Mercedes-Benz oferuje też łatwy, sprawny montaż wallboxa oraz profesjonalne doradztwo w zakresie elektromobilności.
Zużycie energii i zasięg pojazdów elektrycznych w dużym stopniu zależą od stylu jazdy. EQC wspiera kierowcę, oferując tryby jazdy o zróżnicowanej charakterystyce. W bardziej ekonomicznych trybach istotną rolę odgrywa haptyczny pedał gazu, zachęcający do oszczędzania energii. Do dyspozycji są następujące tryby jazdy:
– COMFORT: ustawienie domyślne; charakterystyka pedału przyspieszenia wspiera komfortowy styl jazdy, ale może też – automatycznie – stać się bardziej dynamiczna, zależnie od stylu jazdy.
– ECO: program jazdy skoncentrowany na wysokiej efektywności i niskim zużyciu energii.
– MAX RANGE: inteligentny program, który może pomóc kierowcy uzyskać maksymalny dostępny zasięg.
– SPORT: program skonfigurowany pod kątem najżwawszej reakcji pedału gazu i zapewnienia najlepszych osiągów.
– INDIVIDUAL: pozwala osobno konfigurować różne parametry.
Aby uzyskać maksymalny możliwy zasięg, Mercedes-Benz EQC ładuje swoje akumulatory także w ruchu. W trybie wybiegu lub podczas hamowania ruch obrotowy jest zamieniany na energię elektryczną i wykorzystywany do ładowania akumulatora wysokiego napięcia (rekuperacja). Oba silniki elektryczne pracują wówczas jako generatory. Pozwala to osiągnąć maksymalne opóźnienie rekuperacji.
– D Auto (stopień rekuperacji regulowany przez ECO Assist w zależności od sytuacji)
– D + (wybieg)
– D (niski stopień rekuperacji)
– D - (pośredni stopień rekuperacji)
– D - - (wysoki stopień rekuperacji; pozwala na jazdę z tzw. jednym pedałem, ponieważ w większości sytuacji opóźnienie rekuperacji jest wystarczające, by nie korzystać z pedału hamulca)
Szczególnie inteligentnym narzędziem jest system wspomagający ECO Assist, który wspiera kierowców w uzyskaniu maksymalnej efektywności. Zgodnie z maksymą „predykcyjnej jazdy na rzecz ekonomiki” łączy on dane nawigacyjne, działanie funkcji rozpoznawania znaków drogowych oraz informacje z inteligentnych asystentów bezpieczeństwa (radar i kamera stereo).
Aktywne monitorowanie zasięgu – w połączeniu z nawigacją zoptymalizowaną pod kątem modelu EQC – pozwala na dotarcie do miejsca docelowego nawet wtedy, gdy pominięty zostanie postój przewidziany na ładowanie.
W swoich rekomendacjach co do strategii efektywnej jazdy ECO Assist bierze pod uwagę następujące sytuacje drogowe i informacje: profil trasy (zakręty, skrzyżowania, ronda, podjazdy i zjazdy), ograniczenia prędkości oraz odległość od poprzedzających pojazdów.
Już bazowa wersja Mercedesa EQC oferuje szeroki zakres standardowego wyposażenia i, jako pionier marki EQ, ucieleśnia cztery filary strategii cyfryzacji CASE: łączność ("Connected"), funkcje jazdy autonomicznej ("Autonomous"), usługi i współdzielenie („"Shared & Services") oraz napęd elektryczny ("Electric Drive"). Innowacyjny system inforozrywki, najnowsze układy wspomagające, usługi wykraczające poza sam pojazd oraz inteligentna strategia układu napędowego sprawiają, że nowy SUV premium na prąd imponuje sumą swoich atrybutów.
Żaden inny system nie uosabia kwestii łączności w ramach strategii CASE bardziej niż system informacyjno-rozrywkowy Mercedes-Benz MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Należy on do standardowego wyposażenia modelu EQC i – jako element kompleksowej koncepcji obsługi oraz wyświetlania informacji – tworzy emocjonalną więź pomiędzy kierowcą, pojazdem a pasażerami.
Ceny EQC rozpoczynają się od 328 300 zł za już bogato wyposażoną wersję podstawową – EQC 400 4Matic. Od 364 500 zł dostępna jest wersja EQC 400 European Edition. Najwyższy wariant – EQC 400 4Matic Edition 1886 kosztuje 367 600 zł.