Serwisowanie auta. Po czym poznać dobre części zamienne?
Samochód to nie smartfon – jeśli się zepsuje, nie kupuje się nowego, tylko najpierw próbuje się go naprawić. Zwłaszcza że w aucie jest sporo elementów, przez które pojazd może odmówić posłuszeństwa. Często wystarczy wymienić jedną rzecz, aby przywrócić cztery kółka do pełnej sprawności. Ale jak rozpoznać jakość części zamiennych?
Im starsze samochody, tym częściej potrzebują one części zamiennych. Ich właścicielom zależy na zakupie komponentów o jak najlepszej relacji jakości do ceny. Innymi słowy, rzecz w tym, by zdobyć części, które z jednej strony będą miały przyzwoitą żywotność, a z drugiej nie będą zbyt dużym obciążeniem dla budżetu kierowcy.
W krajach członkowskich Unii Europejskiej funkcjonuje ujednolicony system klasyfikacji części zamiennych•Eurorepar / Materiały promocyjne
Części, które dają największą gwarancję jakości, oznaczone są symbolem OE, w Polsce skróconym do litery O. W ten sposób oznakowane są oryginalne części produkowane bezpośrednio przez koncerny motoryzacyjne lub powiązane z nimi firmy będące oficjalnymi wytwórcami i dostawcami części dla największych producentów aut.
Niekiedy części oryginalne oznaczone są literą Q. W tym przypadku ma się do czynienia z częścią pochodzącą z tych samych linii produkcyjnych co produkty z literą O, z tą różnicą, że pozbawione są logo producenta samochodu. Wytłoczony na nich znak należy natomiast do podwykonawcy, czyli dostawcy części oryginalnych dla motoryzacyjnych marek. Zarówno części O, jak i te z grupy Q są identycznej jakości jak komponenty stosowane do fabrycznego montażu samochodów, a gwarantują to bezpośrednio ich producenci.
Na rynku można też spotkać części sygnowane literą P. Są one produkowane z wykorzystaniem materiałów/technologii innych niż w przypadku części O, ale charakteryzują się jakością porównywalną z oryginałami. Jeśli do tego oznaczenia dołączona jest jeszcze litera J, oznacza to potwierdzenie rekomendacji tego wyrobu przez dystrybutora.
Jako przykład takich części można wskazać Eurorepar. Jest to istniejąca od 2004 roku uzupełniająca gama części zamiennych, oferowana przez francuską Groupe PSA (właściciela marek samochodów Citroen, DS., Opel i Peugeot). Co ciekawe, działając na tzw. rynku usług posprzedażnych, czyli usług dla właścicieli aut używanych, nie ogranicza się ona do produktów dedykowanym "swoim" samochodom, ale ma w ofercie części do większości marek samochodów, jakie możemy spotkać na naszych drogach.
Gama Eurorepar obejmuje m.in.: opony, filtry, układ hamulcowy, elementy widoczności, układ rozrządu, akumulatory, rozruszniki, układy zawieszenia i kierownicy oraz elementy osprzętu i silnika.•Eurorepar / Materiały promocyjne
Pozwala ona na serwisowanie samochodów 3-letnich lub starszych i obejmuje m.in.: opony, filtry, elementy układów hamulcowego, rozrządu, zawieszenia itd. Znajdują się w niej także pióra wycieraczek, akumulatory, rozruszniki, elementy osprzętu silnika, a nawet oleje silnikowe i do skrzyń biegów. Wszystkie produkty objęte są 2-letnią gwarancją na wady fabryczne i materiałowe.
Pozostałe części zamienne mają oznaczenia ZJ i Z. Tym pierwszym symbolem oznakowane są produkty polecane przez dostawcę jako szczególnie dobre w grupie części zamiennych. Natomiast samotna litera Z odnosi się do części, których stopnia jakości względem produktów oryginalnych nie da się określić.
Artykuł powstał we współpracy z Eurorepar