Rodzicu, oto twoja godzina odpoczynku. W tym czasie twoje dziecko nauczy się czegoś ważnego

Monika Przybysz
Miało być spokojnie i nudno, jest jak zawsze. Ci, którzy jeszcze parę dni temu łudzili się, że podczas kwarantanny będą nadrabiać zaległości książkowe czy serialowe, a wieczorami zaliczą szybki kurs haftu krzyżykowego, już chyba zdążyli pozbyć się złudzeń. Pracując zdalnie wcale nie mamy mniej obowiązków, niż w biurze — wręcz przeciwnie, zwłaszcza że niektórzy, dość niespodziewanie, musieli zatrudnić się na dodatkowy etat… w szkole.
Fot. Unsplash.com / Kelly Sikkema
Koronawirus zobligował rodziców do szybkiego podszkolenia się z dydaktyki nauczania zdalnego. I choć po pewnym czasie nadzorowanie internetowych lekcji i sprawdzanie wirtualnych zadań domowych będzie nam szło coraz sprawniej, to jednak nie przestanie być czasochłonne.

W teorii można by oczywiście zostawić dzieciaki w szkole same i liczyć, że będą uzupełniać zadanie ćwiczenia, podczas gdy my popracujemy nad prezentacją. W praktyce, prawdopodobnie zajmą się czymś innym, niekoniecznie związanym stricte z nauką.

Aby więc nie nabawić się wyrzutów sumienia z powodu zaniedbywania dziecięcej edukacji, upewnijmy się, że czas wolny, który spędzą przed komputerem, będzie możliwie jak najbardziej produktywny.

W tę definicję idealnie wpisuje się na przykład nauka kodowania, na którą możecie teraz “wysłać” dzieci dwa razy w tygodniu. Jak? Uczestnicząc w spotkaniach pod tytułem: Poranki z #SuperKoderami, organizowanymi przez Fundację Orange.

Poranki z #SuperKoderami

Przez najbliższe trzy tygodnie, w każdy wtorek i czwartek będą odbywały się webinaria prowadzone przez instruktorów programu #SuperKoderzy — inicjatywy Fundacji Orange, popularnej w wielu polskich szkołach.

Dzięki #SuperKoderom uczniowie w całym kraju mają szansę poznawać podstawy robotyki i przekonać się, że dziedziny te mają zastosowanie znacznie szersze, niż tylko techniczne.

Celem programu jest popularyzowanie idei, mówiącej o tym, że język programowania jest językiem tak samo uniwersalnym, jak każdy inny, i jak każdy inny otwiera mnóstwo nowych możliwości w wielu dziedzinach — nawet humanistycznych. W tegorocznej, trzeciej już, edycji #SuperKoderów uczestniczyło 150 szkół, których uczniowie w wieku 9-14 lat mieli do wyboru aż 12 ścieżek tematycznych.

Instruktorami #SuperKoderów mogą więc zostać zarówno nauczyciele matematyki oraz informatyki, jak i historii, polskiego czy biologii. Do uczestnictwa w zajęciach są, natomiast, zachęcani nie tylko ścisłowcy, ale wszystkie dzieci, które chcą nauczyć się czegoś nowego.

Jak dołączyć do Poranka z #SuperKoderami?

W trakcie Poranków dzieci nauczą się podstaw programowania w bardzo łatwym, intuicyjnym języku, jakim jest Scratch — tym samym, którym posługują się #SuperKoderzy.

Dzięki intuicyjnemu interfejsowi, który nie ma nic wspólnego z pisaniem długich linijek tekstu, a przypomina raczej zabawę w układanie klocków, Scratch już po jednym spotkaniu pozwala dzieciom stworzyć swój pierwszy projekt. Podczas ostatniego wtorkowego Poranka było to “Akwarium”.

Jeśli chcecie sprawdzić, na czym polegało zadanie i przerobić materiał z pierwszych zajęć — sprawdzajcie facebookowy profil Fundacji Orange - niedługo webinaria zostaną udostępnione online.

Kolejne Poranki zapowiadają się nie mniej ciekawie. Uczestników czekają takie wyzwania jak tworzenie własnej, interaktywnej kartki Wielkanocnej czy gry-platformówki własnego autorstwa.

Aby uczestniczyć w Porankach z #SuperKoderami, należy, po pierwsze, usiąść przed komputerem o godzinie 10 we wtorek i czwartek. Następnie kliknąć link aktywacyjny, który przeniesie nas platformę spotkań interaktywnych:

https://fundacjaorange.clickmeeting.com/superkoderzy

Logowanie polega na podaniu swojego imienia i adresu mailowego — tu może przydać się pomoc rodzica. Kiedy jednak upewnicie się, że wszystko działa bez zarzutu i że dzieciaki mogą swobodnie komunikować się z prowadzącymi za pośrednictwem czatu, możecie odetchnąć… znaczy, wrócić do pracy.

Poniżej podajemy daty webinariów wraz z ich krótkimi opisami:

26 marca, czwartek, godz. 10.00 -11.00: animacja w Scratchu

31 marca, wtorek, godz. 10.00 -11.00: stwórz swoją pierwszą grę

2 kwietnia, czwartek, godz. 10.00 -11.00: zaprogramuj interaktywną kartkę wielkanocną

7 kwietnia, wtorek, godz. 10.00 -11.00: stwórz platformówkę cz. 1

9 kwietnia, czwartek, godz. 10.00 -11.00: stwórz platformówkę cz. 2

Bardzo prawdopodobne, że dzieci już po pierwszych zajęciach “wsiąkną” w kodowanie na tyle, że same zapamiętają daty kolejnych spotkań. Wy możecie ustawić sobie przypominajkę na Facebooku, obserwując wydarzenie Fundacji Orange.