Rewolucyjna ewolucja. Najnowszy model jednego z najstarszych kompaktów na rynku urzeka stylistyką

Marcin Długosz
Tego lata do salonów samochodowych wjechało nowe Audi A3, kolejna generacja znanego modelu produkowanego przez firmę z Ingolstad od 1996 roku. Kompaktowy samochód z segmentu premium ma dwa oblicza – 5-drzwiowego hatchbacka Sportback oraz czterodrzwiowego sedana Limousine. Oba podbiją serca estetów stylistyką, której istotę najlepiej oddaje zwrot "rewolucyjna ewolucja".
Latem 2020 pojawiła się kolejna generacja Audi A3. Kompaktowy samochód z segmentu premium jest dostępny w dwóch wersjach: pięciodrzwiowego Audi A3 Sportback i czterodrzwiowego Audi A3 Limousine Materiały prasowe / Audi
Nowe Audi A3 przeszło zewnętrzną i wewnętrzną przemianę w wersji zarówno Sportback, jak i Limousine. W przypadku "sportowego" typu nadwozia mamy do czynienia już z czwartą generacją tego popularnego samochodu. Natomiast kompaktowa "limuzyna" ze znakiem czterech splecionych pierścieni wyjeżdża na polskie drogi w swojej drugiej odsłonie.

Sportowy, czy elegancki?

Jeszcze bardziej sportowy. Tak można streścić zmiany, jakie zaszły w wyglądzie Audi A3 Sportback. Pięciodrzwiowy kompakt segmentu premium o sportowej stylistyce przyciąga wzrok masywnymi nadkołami, szeroką osłoną chłodnicy Singleframe o strukturze plastra miodu, a w wersji Edition One dostępne w atrakcyjnym kolorze lakieru metalicznego niebieski atol.
Audi A3 SportbackMateriały prasowe / Audi
Elegancja to z kolei wyróżnik drugiej generacji przełomowego Audi A3 Limousine. Czterodrzwiowa kompaktowa "limuzyna" imponuje opływowym nadwoziem. Długość nowego auta podkreśla boczna linia ramion łącząca się z tylnymi drzwiami, a jego atletyczny charakter szeroki rozstaw kół. Przy opisywaniu wyglądu nie sposób pominąć dachu w stylu coupé.

Przemyślane innowacje

Innowacją nowego Audi A3 są opcjonalne cyfrowe światła do jazdy dziennej, które w rozbudowanej wersji znajdują się w obrębie reflektorów diodowych Matrix LED tworzących inteligentne oświetlenie. Światła te to matryca zbudowana z 15 diodowych segmentów w układzie trzy na pięć. Tworzy ona specjalne sygnatury świetlne, które sprawiają, że nowe Audi A3 jest z miejsca rozpoznawalne.

Progresywnego ducha czuć również we wnętrzu auta. Poza wygodnymi fotelami z tapicerką wykonaną z przetworzonych butelek PET w oczy rzucają się zorientowana na kierowcę deska rozdzielcza o wyglądzie czarnego panelu i przeprojektowana konsola środkowa z nową dźwignią zmiany biegów. Obrazu całości dopełniają aluminiowe/karbonowe panele ozdobne oraz efektowne wewnętrzne klamki drzwi.
Audi A3 LimousineMateriały prasowe / Audi
Na wygodę kierowcy w pełni nastawiony jest opcjonalny zdigitalizowany kokpit Audi Virtual Cockpit, który skrywa wiele innowacji rodem z modeli klasy wyższej. Centralne miejsce zajmuje wyświetlacz dotykowy MMI o przekątnej 10,1 cala w wyposażeniu standardowym, a w rozbudowanej wersji – 12,3 cala. Monitor dotykowy może być obsługiwany też za pomocą naturalnej mowy.

Na system infotainment trzeciej generacji składają się synchronizacja ze smartfonem, cyfrowe radio DAB+, usługi Audi connect (m.in. informacje o ruchu drogowym wiadomości ze świata, prognozy pogody, dostęp do Twittera, SMS-ów i poczty elektronicznej, pomoc drogowa online) oraz hotspot Wi-Fi. Dzięki gamie usług Audi connect posiadacze Audi A3 mogą przenosić dane nawigacji z auta na telefon czy przeglądać opinie użytkowników o interesujących miejscach w trakcie podróży.

Personalizacja systemu pozwala na stworzenie profilów nawet dla 6 osób. Każdy z użytkowników może dopasować pod swoje potrzeby ustawienia foteli, ulubione media czy tryby klimatyzacji. Opcjonalny pakiet oświetlenia konturowego pozwala wykreować w środku wyjątkową atmosferę przy pomocy kompozycji bazujących na 30 dostępnych kolorach.
Kokpit Audi A3Materiały prasowe / Audi
Na pokładzie Audi 3 znalazło się też wiele systemów wspomagania kierowcy. Wśród oferowanych opcji są systemy ostrzegania o zjechaniu z pasa ruchu czy ruchu poprzecznym, a także system wspomagania parkowania. W prowadzeniu wzdłużnym i bocznym pomaga adaptacyjny asystent jazdy. Zapobieganiu kolizji służy system Audi pre sense front z kamerą w obudowie lusterka wstecznego, współpracującą z czujnikiem radarowym w przodzie pojazdu. Asystent wydajności Adaptive cruise assist ACA, posiłkując się danymi z systemu nawigacji, daje kierowcy sygnał, kiedy roztropnie byłoby zdjąć nogę z pedału przyspieszenia.

Mocne silniki

Nowe Audi A3 Sportback jest dostępne w czterech wersjach silnikowych: 1.0 TFSI o mocy 81 kW (110 KM), 1.5 TFSI o mocy 110 kW (150 KM), 2.0 TDI o mocy 85 kW (116 KM) albo o mocy 110 kW (150 KM). Natomiast Audi A3 Limousine dostępne jest w dwóch wersjach z silnikiem benzynowym TFSI i w jednej z silnikiem wysokoprężnym TDI.

Nowe modele Audi A3 czekają już na w salonach sprzedaży czterech pierścieni. Pierwsze egzemplarze kolejnej generacji popularnego samochodu pojawiły się na drogach w tym roku na początku lata. Więcej szczegółów na temat tej serii aut znaleźć można na oficjalnej stronie Audi.

Artykuł powstał we współpracy z Audi