Szlak przetarli Japończycy. Samochody z tym napędem to pomost do elektromobilności

Dawid Wojtowicz
W 1997 roku wprowadzono na rynek pierwszy seryjnie produkowany samochód hybrydowy. Była nim Toyota Prius. Po 23 latach od tej premiery japoński koncern motoryzacyjny dalej rozwija technologię hybrydową, upatrując w niej szanse na pogodzenie satysfakcjonujących kierowców osiągów ze wspólną troską o ochronę środowiska. Jak wygląda dziś świat Toyoty okiem napędów hybrydowych?
Niezawodność, bezpieczeństwo i komfort. Z tego słyną samochody hybrydowe Toyoty. W swoich autach koncern montuje obecnie czwartą generację napędu hybrydowego Materiały prasowe / Toyota
Hybryda to połączenie napędu spalinowego i elektrycznego, w którym silnik elektryczny współpracuje z silnikiem spalinowym. Dzięki takiej konstrukcji wzrasta wydajność i dynamika jazdy, a spada zużycie paliwa i emisja spalin samochodowych. Dotychczas Toyota opracowała 4 generacje napędu hybrydowego, z których ostatnia pojawiła się w 2015 roku wraz z premierą czwartego modelu Priusa.
Trzy modele hybrydowe Toyoty: Corolla Hatchback, RAV4 i CamryMateriały prasowe / Toyota
Pełen napęd hybrydowy Toyoty składa się z czterech połączonych ze sobą urządzeń: silnika benzynowego, dwóch silników elektrycznych i akumulatora hybrydowego. Jego mechanizm opiera się na zoptymalizowanym przepływie energii między nimi. Silnik elektryczny odzyskuje energię z hamowania, natomiast podczas jazdy ze stałą prędkością przekazuje jej nadwyżki do akumulatora hybrydowego, by powtórnie ją wykorzystać.

W najnowszej odsłonie napędu hybrydowego Toyoty silniki elektryczne są na tyle mocne, że obecnie produkowane samochody japońskiego koncernu motoryzacyjnego mogą poruszać się w mieście nawet do 70 proc. czasu jazdy w bezemisyjnym trybie elektrycznym. Wyróżnikiem technologii hybrydowej Toyoty jest innowacyjny konwerter, który pozwala na wydajną pracę mocnego e-silnika przy niższym natężeniu prądu, co znacznie ogranicza straty energii.
Toyota Yaris HybridMateriały prasowe / Toyota
Dzięki innym pionierskim rozwiązaniom w konstrukcji napędu hybrydowego samochody Toyoty są w stanie jechać z prędkością do 130 km/h na samym silniku elektrycznym, osiągnąć wydajność cieplną silnika spalinowego na poziomie 40 proc. czy zwiększyć o 30 proc. ilość przyjmowanej i oddawanej energii w jednostce czasu. Ich baterie trakcyjne są na tyle wytrzymałe, że przez cały cykl życia aut nie wymagają wymiany.

Wszystko to sprawia, że hybrydy Toyoty zajmują wiodące miejsca w rankingach zadowolenia klientów i bezawaryjności aut przeprowadzanych przez niezależne instytuty badawcze. W 2016 roku Toyota Prius po raz kolejny została uznana za najmniej awaryjny samochód według raportu TÜV w kategoriach 6- i 7-letnich oraz 8- i 9-letnich aut z segmentu D, czyli z klasy średniej samochodów rodzinnych.
Kokpit samochodu Toyota RAV 4 HybridMateriały prasowe / Toyota
W ocenie Toyoty hybrydy stanowią kluczowy rodzaj napędu, ponieważ obecnie najlepiej odpowiadają na potrzeby szerokiego grona kierowców, a zarazem pozwalają szybko obniżać emisję CO2. Producent z Japonii widzi w technologii hybrydowej filar elektryfikacji transportu samochodowego. Doświadczenia zdobyte w produkcji hybrydy wykorzystuje w rozwoju innych niskoemisyjnych napędów takich jak hybrydy plug-in.

Samochody hybrydowe Toyoty, zarówno dla użytkowników indywidualnych, jak i firmowych, objęte są programem finansowania SMARTPLAN. Powstał on, aby ułatwić Polakom zakup nowego auta. W jego ramach mogą oni skorzystać z możliwości wzięcia kredytu samochodowego z odroczeniem spłaty pierwszych 3 rat finansowania. Program przewiduje spłatę tej części wartości auta, która odpowiada rzeczywistej utracie jego wartości. Na koniec umowy można wymienić auto na nowe bez angażowania gotówki.
Toyota C-HR jest dostępna z oszczędnym napędem hybrydowym 1.8 Hybrid 122 KM lub dynamicznym 2.0 Hybrid Dynamic Force 184 KMMateriały prasowe / Toyota
Obecnie marka Toyota ma aż 8 modeli hybrydowych samochodów osobowych. Są to: Yaris, Corolla Hatchback, Corolla TS Kombi, Corolla Sedan, Camry, Prius Plug-in, RAV4 i Toyota C-HR. Od czasu debiutu pierwszego seryjnego samochodu ze zelektryfikowanym napędem hybrydowym Toyota sprzedała na świecie ponad 15 milionów, a w Europie – ponad 2,8 miliona hybryd.

Artykuł powstał we współpracy z Toyota