Tych filmów nie nakręcili mężczyźni. 5 tytułów, po które warto sięgnąć w Dzień Kobiet

Zuzanna Tomaszewicz
Badania z 2020 roku pokazują, że coraz więcej kobiet odnajduje się w roli reżyserek filmowych. W zeszłym roku 16 proc. ze 100 najbardziej dochodowych produkcji stanowiły tytuły nakręcone przez przedstawicielki płci żeńskiej. W związku z rosnącym zainteresowaniem przedstawiamy 5 tytułów, których nie wyreżyserował żaden mężczyzna.
5 filmów wyreżyserowanych przez kobiety [LISTA] Fot. kadr z filmu "Małe kobietki"; materiał promocyjny

1. Małe kobietki

Siostrom March od najmłodszych lat matka wpajała, że nie muszą podążać utartymi szlakami. W domu zawsze brakowało pieniędzy, ojciec w tym czasie walczył w wojnie secesyjnej, więc dziewczęta rzadko kiedy miały okazję bawić się na salonach. Rozrywek szukały więc w swoim towarzystwie.

Meg marzyła o wielkiej miłości i ustatkowaniu się, Jo chciała zostać słynną pisarką, Beth pragnęła pomagać innym ludziom, zaś najmłodsza Amy swoją przyszłość wiązała z malarstwem. Niestety, w XIX wieku od kobiet wciąż oczekiwano, że szybko wyjdą za mąż i będą posłusznymi paniami domu.
Fot. kadr z filmu "Małe kobietki"
Choć w tym przypadku Greta Gerwig sięgnęła po powieść Louisy May Alcott, reżyserka znana jest z kręcenia filmów w oparciu o własne doświadczenia. W 2018 roku została nominowana w kategorii "najlepszego reżysera" za film "Lady Bird", który przyjął formę "pół-autobiografii" autorki.


Co więcej, nominacja za "Lady Bird" sprawiła, że Gerwig była pierwszą kobietą od ośmiu lat, którą doceniła w tej kategorii Akademia Filmowa.

2. Portret kobiety w ogniu

"Portret kobiety w ogniu" przedstawia historię XVIII-wiecznej malarki Marianne, która przed laty otrzymała zlecenia namalowania portretu szlachcianki i przyszłej żony pewnego Mediolańczyka – Héloïse. Kobiety wdają się w namiętny romans.

Inspiracją do stworzenia filmu przez Céline Sciammę były badania, które prowadziła nad kobietami w malarstwie. Reżyserka zauważyła, że wiele malarek zostało wymazanych z kart historii, a "Portret kobiety w ogniu" ma by hołdem dla "zapomnianych" artystek.
Fot. kadr z filmu "Portret kobiety w ogniu"
Warto dodać, że Sciamma ma na swoim koncie wiele nominacji, w tym m.in. Cezarów oraz nagród BAFTA. Za scenariusz do wyżej wspomnianego filmu otrzymała nagrodę na 72. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes.

3. Kłamstewko

Billi, pisarka chińsko-amerykańskiego pochodzenia, jest bardzo zżyta ze swoją babcią Nai Nai, która aktualnie mieszka w Chinach. Główna bohaterka odkrywa, że u babci wykryto nieuleczalnego raka płuc, a diagnoza jest utrzymywana w tajemnicy przez Nai Nai. W tym samym czasie kuzyn Billi organizuje huczne wesele, aby zjednoczyć całą rodzinę.

Reżyserka filmu Lulu Wang urodziła się w Pekinie, gdzie została wychowana przez rodziców i babcię od strony ojca. W wieku 6 lat wyjechała do Miami. Na ostatnim roku studiów literacki i muzycznych zainteresowała się reżyserią. Będąc jeszcze na uczelni stworzyła kilka filmów krótkometrażowym.
Fot. kadr z filmu "Kłamstewko"
Brian Lowry z CNN opisał "Kłamstewko" jako melancholijny film, który bierze pod lupę różnice kulturowe i przedstawia godzenie się ze śmiercią w czarujący oraz "dyskretny sposób".

4. Przekleństwa niewinności

Na liście nie mogło zabraknąć Sofii Coppoli. Akcja "Przekleństw niewinności" rozgrywa się w latach 70. i kręci się wokół małżeństwa Lisbon, które posiada pięć pięknych córek. Na ich punkcie obsesję mają młodzi sąsiedzi. Niestety, przez zaborczych rodziców żadna z dziewcząt nie zaznała dotąd życia towarzyskiego. Nagle jedna z sióstr podcina sobie żyły, ale unika śmierci. To zdarzenie wywoła szereg innych – równie niefortunnych – zdarzeń.

Można powiedzieć, że Sofia Coppola ma reżyserię we krwi. Córka reżysera filmu "Ojciec chrzestny" została drugą reżyserką w historii, której udało się wygrać nagrodę dla "najlepszego reżysera" festiwalu w Cannes.
Fot. kadr z filmu "Przekleństwa niewinności"
Zanim na poważnie zajęła się kręceniem filmów, Coppola próbowała swoich sił również w aktorstwie oraz modelingu. 49-latka często wykorzystuje w swoich filmach motyw mody – kadry, scenografia oraz stroje w jej filmach stanowią ważne i estetyczne dopełnienie fabuły.

5. Wróg numer jeden

Główną bohaterką "Wroga numer jeden" jest Maya, agentka CIA, dla której schwytanie tytułowego terrorysty stało się najważniejszym celem w życiu. Widz poznaje ją, gdy po raz pierwszy bierze udział w przesłuchaniu pojmanego członka Al-Kaidy. Kobieta za wszelką cenę chce przekonać Pentagon do ataku na kryjówkę Osamy bin Ladena.

Reżyserka "Wroga numer jeden", Kathryn Bigelow, jest jedną z pięciu kobiet, którym udało się uzyskać nominację do Oscara za najlepszą reżyserię. Jakby tego było mało, artystka jest jedyną kobietą, która zdobyła tę nagrodę.
Fot. kadr z filmu "Wróg numer jeden"
Bigelow otrzymała złotą statuetkę Oscara za reżyserię dramatu wojennego "The Hurt Locker. W pułapce wojny".
Czytaj także: Damy w opałach niech odejdą do lamusa. 8 filmów z silnymi postaciami kobiecymi na 8 marca