Współpraca z celebrytami i sportowcami. Kim są ambasadorzy zakładów bukmacherskich?

Piotr Nowakowski
Właściwie w każdej branży firmy w celach promocyjnych nawiązują współpracę ze znanymi osobami ze świata rozrywki, filmu, muzyki czy sportu, które za odpowiednim wynagrodzeniem, biorą udział w reklamach, imprezach marketingowych, promocyjnych spotach internetowych itp. Nie inaczej jest w branży bukmacherskiej – osoby te określa się tam mianem „ambasadorów”.
Właściwie w każdej branży firmy w celach promocyjnych nawiązują współpracę ze znanymi osobami ze świata rozrywki, filmu, muzyki czy sportu. Nie inaczej jest w branży bukmacherskiej – osoby te określa się tam mianem „ambasadorów” Materiały prasowe / PR PZbuk.pl
Możliwości reklamowe, promocyjne i marketingowe branży bukmacherskiej są ściśle określone w przepisach prawa, a konkretniej – w znowelizowanej ustawie hazardowej, która obowiązuje od 1 kwietnia 2017 r. Zgodnie z jej zapisami, legalni bukmacherzy (czyli zarejestrowane w Polsce i opłacające tu podatki firmy posiadające licencję ministerstwa finansów) mogą m.in. reklamować się na koszulkach drużyn, które sponsorują oraz przed, po i w przerwach w transmisjach telewizyjnych/internetowych z udziałem sponsorowanych przez nich zawodników czy zespołów.

Jak najbardziej dozwolona jest także współpraca marketingowa między legalnymi bukmacherami a sportowcami, dziennikarzami i różnego rodzaju celebrytami – w branży bukmacherskiej określa się ich mianem „ambasadorów”. Najczęściej bywa tak, że ambasadorzy reklamują zakłady bukmacherskie, ich wizerunek jest obecny na stronach internetowych operatorów, pojawiają się na różnego rodzaju eventach. Jest to typowa współpraca reklamowa między firmą a znaną osobą.

Kto promuje zakłady bukmacherskie?

Ponieważ przygniatającą większość oferty firm bukmacherskich stanowią zakłady na wydarzenia sportowe, nie może dziwić, że operatorzy najchętniej nawiązują współpracę z osobami związanymi właśnie ze sportem. Już kilka lat temu firma eTOTO jako jedna z pierwszych zaangażowała do roli swoich ambasadorów znanych dziennikarzy sportowych – Romana Kołtonia i Mateusza Borka, a także byłego piłkarza reprezentacji Polski Tomasza Hajtę. Obecnie – obok Kołtonia i Borka – do grona ambasadorów eTOTO należą Tomasz Smokowski i Michał Pol, czyli dwaj inni doskonale znani w naszym kraju dziennikarze sportowi.


Szerokim echem nie tylko wśród firm bukmacherskich, ale i na całym rynku marketingowym odbiła się współpraca nawiązana całkiem niedawno przez firmę STS. Otóż sięgnęła ona po naprawdę znane na całym świecie nazwiska – jej ambasadorem został najpierw słynny bramkarz Manchesteru United i reprezentacji Danii Peter Schmeichel, a później wybitny skoczek narciarski, wielokrotny mistrz świata Martin Schmitt. W ten sposób STS chciał zwiększyć swoją rozpoznawalność na rynkach zagranicznych, na które właśnie wkraczał.

Oczywiście przykładów jest więcej. Firma SuperBET do współpracy marketingowej zaangażowała prezenterkę Jolantę Zasępę, piłkarza Sławomira Peszkę oraz zawodnika MMA Jana Błachowicza. LV BET od lat reklamuje były zawodnik reprezentacji Polski i m.in. Borussii Dortmund Jakub Błaszczykowski. Ambasadorem firmy Betfan od pewnego czasu jest wielokrotny mistrz świata strongmanów Mariusz Pudzianowski.

Są firmy bukmacherskie – np. PZBuk, NobleBET czy Betclic – które na razie nie zdecydowały się na nawiązanie żadnej współpracy ambasadorskiej z dziennikarzem czy sportowcem, opierając swoje działania marketingowe na innych kanałach. Która droga jest skuteczniejsza – to pokażą wyniki finansowe legalnych bukmacherów internetowych w najbliższych latach i ich rynkowa rozpoznawalność.

Artykuł PR PZbuk.pl