Aplikacje bankowe. Co możesz zrobić, aby maksymalnie wykorzystać ich możliwości?

Marcin Długosz
Już ponad 14 mln Polaków zarządza swoimi finansami na smartfonach. Niemała w tym zasługa ciągle rozwijającej się bankowości mobilnej. Aplikacje bankowe, które można ściągnąć na telefony komórkowe, są nieustannie ulepszane, by ułatwić użytkownikom nie tylko korzystanie z usług bankowych, ale także wykonywanie rozmaitych płatności stanowiących element dnia codziennego.
Na co konkretnie pozwalają nowoczesne aplikacje bankowe? W jaki sposób oszczędzają nam czasu, nerwów oraz pieniędzy? Prezentujemy 5 sposobów, jak maksymalnie wykorzystać ich możliwości Paul Hanaoka / Unsplash
To właśnie te dodatkowe funkcjonalności, które sprawiają, że zaciera się granica między kanapą w salonie a krzesłem w oddziale banku, między domem a urzędem, sklepem czy inną instytucją, stoją za rosnącą popularnością aplikacji mobilnych zintegrowanych z cyfrowymi systemami bankowości. Obrazu całości dopełniają błyskawiczne logowanie, automatyzacja operacji oraz wysoki poziom zabezpieczeń.

Na co konkretnie pozwalają nowoczesne aplikacje bankowe? W jaki sposób oszczędzają nam czasu, nerwów oraz pieniędzy? Prezentujemy 5 sposobów, jak maksymalnie wykorzystać możliwości, jakie oferują dziś rozwiązania tworzone i udostępniane w ramach bankowości mobilnej.

1. Sprawy urzędowe

Bieganie po urzędach? Stanie w kolejkach? Wypełnianie w pośpiechu dokumentów? Dzięki bankowości internetowej i mobilnej bolączki te stopniowo odchodzą do przeszłości. Aplikacje bankowe otwierają bowiem drzwi do usług cyfrowej administracji. Wystarczy login i hasło do banku, a także powiązany z kontem bankowym Profil Zaufany (potwierdzenie tożsamości w elektronicznych systemach administracji).

Wnioski o świadczenie 500+, wyrobienie dowodu osobistego lub prawa jazdy, sprawy meldunkowe, wnioskowanie o dofinansowanie działalności gospodarczej. To kilka przykładów spraw urzędowych, jakie można załatwić na ekranie smartfona bez wychodzenia z domu. Poruszanie się w świecie cyfrowej administracji ułatwia też integracja e-bankowości z m.in. Platformą Usług Elektronicznych ZUS.

2. Pomoc w podróży

Niezależnie od tego, czy masz własny samochód, czy przemieszczasz się komunikacją miejską, możesz liczyć na pomoc aplikacji bankowych w swoich codziennych podróżach. Coraz częściej banki rozszerzają swoje rozwiązania na urządzenia mobilne o funkcjonalności, dzięki którym płacenie za przejazdy staje się szybsze, wygodniejsze i możliwe z każdego miejsca, niezależnie od dostępu do komercyjnych automatów.
Rozbudowane aplikacje bankowe pozwalają m.in. kupować bilety komunikacji miejskiejclipfy / 123rf.com
Rozbudowane aplikacje bankowe pozwalają m.in. opłacać strefy parkingowe, zamawiać taksówki, kupować bilety komunikacji miejskiej, a nawet ubezpieczać się na czas podróży. Dla osób, które często podróżują samochodem na dalekich trasach, bardzo przydatnym rozwiązaniem jest chociażby możliwość dokonywania automatycznych opłat za autostrady z poziomu aplikacji mobilnej banku.

3. Płatności mobilne

Aplikacje bankowe to nie tylko możliwość przelewania środków z jednego konta na drugie. Płatności w ramach bankowości mobilnej to temat rzeka. Kolejne wprowadzane w tym obszarze technologie mobilne dążą do tego, by zmaksymalizować komfort wydatkowania przez użytkownika swoich środków finansowych.
Kolejne technologie mobilne rozszerzają zakres płatnośc mobilnych w aplikacjach bankowychZwiązek Banków Polskich
Zlecanie przelewów, opłacanie rachunków na fakturach, kupowanie waluty, składanie wniosków o kredyt, wypłacanie gotówki z bankomatu telefonem, płacenie smartfonem w sklepach stacjonarnych, robienie zakupów w sklepach internetowych za pomocą wirtualnych kart czy powiązanych z kontem systemów płatności elektronicznych. Finansowe możliwości aplikacji bankowych można długo wymieniać.

4. Księgowość w telefonie

Współczesne aplikacje bankowe są jak osobisty księgowy, który pilnuje budżetu domowego. W oparciu o przeprowadzane na koncie bankowym operacje finansowe opracowują one przydatne dane i prezentują je w postaci czytelnych tabel, wykresów czy innych pomocnych zestawień. Chociażby podliczają wydatki użytkownika, porównują je z innymi miesiącami i wskazują, co "pochłania" najwięcej środków.

Niektóre aplikacje bankowe pozwalają nawet pozyskiwać informacje dotyczące salda, wydatków czy przelewów za pomocą komend głosowych. Dzięki monitoringowi finansów w bankowości mobilnej użytkownik może racjonalnej gospodarować środkami na swoim koncie, planować zakupy i wyrabiać w sobie nawyk oszczędzania m.in. za pośrednictwem programów lojalnościowych.

5. Mobilne skarbonki

Kto miał w dzieciństwie skarbonkę, do której regularnie wrzucało się monety, aby uzbierać fundusze na wymarzony rower, zabawkę czy inny cel? Teraz porcelanowej śwince można oszczędzić bicia młotkiem, sięgając po jej wirtualną wersję. Mobilne skarbonki, których otwarcie umożliwiają niektóre aplikacje bankowe, stanowią nowoczesną formę wsparcia w realizacji określonego celu finansowego.

Skarbonkę wirtualną tworzy się, nadając jej nazwę, cel zbiórki, docelową kwotę i datę zakończenia oszczędzania. Aplikacja bankowa pomoże obliczyć miesięczną składkę potrzebną do osiągnięcia zamierzonego celu oraz przypomni o wpłatach przybliżających do jego realizacji. W każdej chwili taką powiązaną z kontem bankowym skarbonkę można rozbić, aby odblokować zgromadzone w niej środki.

Więcej o bankach i bankowości na stronie - bankiwpolsce.pl

Artykuł powstał we współpracy ze Związkiem Banków Polskich