Powiedzą ci, jak zaparzyć idealną filiżankę. Ten biznes w pandemii zaliczył ogromne wzrosty

Artykuł promocyjny Przyjacielekawy.pl
Pomimo wyzwań związanych z kwarantanną, rok 2020 był bardzo udany dla Coffee Mate Group. Roczne obroty tej grupy wzrosły o 68 procent, a przychody ze sprzedaży aż o 81 procent w porównaniu z poprzednimi latami. W Polsce, marka ta działająca pod nazwą Przyjaciele Kawy, posiada zarówno sklepy stacjonarne, jak i internetowe. Zdaniem Aurimasa Vainauskasa, właściciela i menadżera firmy, największy wpływ na pomyślne wyniki firmy miały terminowe decyzje, właściwa komunikacja i oczywiście - nietypowe okoliczności, które w istotny sposób wpłynęły na zachowania konsumentów.
Materiały prasowe / przyjacielekawy.pl

Bezprecedensowy wzrost sprzedaży

Coffee Mate Group z powodzeniem prowadzi 16 sklepów stacjonarnych w Polsce, na Litwie, Łotwie, w Estonii, Finlandii i Szwecji oraz sprzedaż internetową jeszcze w czterech innych krajach. Jedenaście lat od powstania i siódmego roku działalności na polskim rynku, w ubiegłym roku firma stanęła przed prawdziwym wyzwaniem związanym z dynamicznym wzrostem sprzedaży.

Marka sprzedająca kawę, ekspresy do kawy i produkty do ich konserwacji nigdy wcześniej nie spotkała się z podobną sytuacją, w której głównym zadaniem stało się sprostanie niespotykanej dotąd liczbie zamówień. Tak było też w Polsce, gdzie firma Przyjaciele Kawy odnotowała bardzo duży wzrost zapotrzebowania na oferowane produkty. Jednak, jak mówi szef firmy A. Vainauskas: „Najważniejsze jest właściwe wykorzystanie tego doświadczenia i osiągnięcie celu”.
Fot. materiały prasowe / przyjacielekawy.pl
Według badania przeprowadzonego przez Business Research Center Group (Grupę Centrum Badań Biznesowych) w 2020 roku, forma stała się liderem na rynku ekspresów do kawy w krajach bałtyckich. Jednak według właścicieli, wizją pozostaje stać się najbardziej atrakcyjną siecią handlową na europejskim rynku kawy. Obecnie w sklepie internetowym Przyjaciół Kawy dostępnych jest ponad 200 różnych modeli ekspresów, ponad 50 rodzajów kaw, różnorodne przysmaki oraz stylowe przybory kuchenne.


Firma daje również klientom możliwość konsultacji ze specjalistami w sprawach ekspresów i kawy, w najwygodniejszy dla nich sposób - przez telefon, e-mail, czat na żywo, komunikator lub osobiście - w sklepach stacjonarnych. Na tym właśnie polega dobrze rozwinięta infrastruktura obsługi klienta i wielokanałowość, które przyczyniły się do sukcesu tej firmy.
Fot. materiały prasowe / przyjacielekawy.pl

Tajemnica sukcesu – udoskonalona sprzedaż przez internet

W czasie kwarantanny, firma Przyjaciele Kawy nie miała większych trudności z przekierowywaniem ruchu klientów na inne kanały. Wręcz przeciwnie, ten okres stał się dla niej świetną okazją do wykorzystania swojej przewagi: od początku istnienia, Przyjaciele Kawy przykładają dużą wagę do wysokiej jakości obsługi klienta, tj. rozwoju sklepu, ciągłego doskonalenia jego funkcjonalności, dążenia do szybkiego dostosowywania się do zachowań konsumentów.

Wynikiem tego jest zwiększenie zamówień w e-sklepie o 51%. Dodatkowo, inaczej niż w innych krajach, w Polsce najbardziej wzrosły obroty zamówień telefonicznych - aż o 75%. Rozbudowany system czatu na żywo umożliwił klientom łatwy i szybki kontakt z konsultantem, uzyskanie niezbędnych informacji, a nawet zakup towaru.
Fot. materiały prasowe / przyjacielekawy.pl

Zmiany zachowań konsumentów w trakcie kwarantanny

Zdaniem szefa firmy - A.Vainauskasa – w czasie pandemii koronawirusa kultura picia kawy wzrosła w bardzo dużym stopniu. Wśród ekspresów do kawy szczególną popularnością cieszyły się modele automatyczne, a sprzedaż domowych ekspresów do zabudowy wzrosła aż o 294 procent. Również o 47 procent wzrosła liczba zamówień na ekspresy kolbowe. Takie wybory konsumenckie pokazują, że podczas kwarantanny wiele osób zajmowało się remontem przestrzeni domowych, w tym i kuchni.

Zmieniło się także nastawienie ludzi do przygotowywania kawy. Wzrost sprzedaży ekspresów półautomatycznych wskazuje na wzrost liczby miłośników małej czarnej, korzystających z urządzeń do parzenia wymagających większych umiejętności i wiedzy.

Zmieniła się także sama kultura picia kawy. Ludzie zwracali większą uwagę na jakość ziaren, aromat i testowali nowe smaki. Większość klientów częściej pytała o subtelności kawowego świata, na przykład jakie ustawienia ekspresu byłyby bardziej odpowiednie do zaparzenia takiej czy innej kawy, jakie metody przygotowania najlepiej uwidaczniają określone cechy kawy itp. - opowiada Łukasz Wysocki, kierownik ds. obsługi klienta Przyjaciół Kawy.

Według Coffee Mate Group, sprzedaż kawy w Polsce w 2020 roku wzrosła o 39 proc. Największy wzrost odnotowano w przypadku kaw ziarnistych - aż 49 procent, z czego najpopularniejszym wyborem stały się ziarna wysokiej jakości - ich obrót wzrósł o 146 procent.

Trendy te pokazują, że w Polsce ukształtował się wysoki poziom kultury konsumpcji kawy, w której priorytetem jest jakość, zainteresowanie różnymi rodzajami ziaren oraz eksperymentowanie.
Fot. materiały prasowe / przyjacielekawy.pl

Kawa jako styl życia

Przyjaciele Kawy nie ukrywają, że kawa to dla nich nie tylko napój - to kultura, sposób na życie, najszczęśliwsze chwile z przyjaciółmi, niekończące się smaki i doświadczenia. Pod hasłem „Dla dobrej kawy w domu” specjaliści dzielą się wskazówkami, jak zrobić pyszną kawę z Chemexa w domowym zaciszu.

Pierwszym krokiem jest odpowiednie zmielenie ziaren. Zalecają tę czynność tuż przed zaparzeniem napoju i wybranie mielenia średniej grubości - dzięki temu kawa będzie bardziej aromatyczna i lepiej ujawni swój smak. Ważne jest również określenie właściwej proporcji zmielonej kawy.

Zaleca się rozpocząć od 15 g kawy i 250 ml wody, a następnie, w razie potrzeby, zmienić proporcje. Po włożeniu papierowego filtra do Chemexa, nie należy spieszyć się z wsypaniem kawy. Najpierw warto zwilżyć filtr gorącą wodą - to niweluje smak papieru i podgrzewa naczynie.

Nagromadzoną wodę należy potem wylać, a zmieloną kawę wsypać na środek zwilżonego filtra. Następnie czas na preinfuzję, czyli parzenie wstępne. W tym celu należy powoli zalać całą powierzchnię kawy niewielką ilością wody i odczekać około pół minuty (można lekko zamieszać). Potem trzeba polewać kawę równomiernie, okrężnymi ruchami, niewielkim strumieniem, po całej jej powierzchni, aby utrzymać stały przepływ wody przez kawę.

Po wylaniu całej przygotowanej wody, trzeba chwilkę poczekać, aż przestanie kapać. Wtedy wystarczy wyjąć filtr i przelać przygotowany napar prosto do filiżanek, aby cieszyć się ulubionym smakiem!