Poseł od Kukiza ma plan, jak zniechęcić Polaków do alkoholu. Wysłał pisma do ministrów
Poseł Kukiz’15 wziął się za sprawę emitowania w mediach i przestrzeni publicznej reklam piwa i napojów alkoholowych. Jarosław Sachajko skierował interpelacje do ministrów i doczekał się odpowiedzi.
Parlamentarzysta Kukiz’15 wylicza, że Polacy wydali w 2020 roku na piwo 18 mld zł – na alkohol ogółem 38 mld zł. Jego zdaniem przepisy, jakie obecnie obowiązują w zakresie dopuszczenia do obrotu piwa, nie służą dobru społeczeństwa. Ponadto wskazuje, że negatywne skutki mają reklamy piwa w mediach i przestrzeni publicznej. Sachajko w interpelacji pyta o możliwość zakazu reklamowania piwa.
"Obserwujemy wypromowany wzór męskości z puszką piwa, zaś kobiecość łączy się z wysublimowanymi smakami poprzez reklamę smakowych piw dla kobiet. Z kolei młodych ludzi przekonuje się, iż modne jest picie piwa, na początek bezalkoholowego, bo wspólną konsumpcją zdobędą przyjaciół, szybciej wejdą w grupę rówieśników z puszką czy butelką w ręku" – argumentuje polityk.
Ministerstwo Zdrowia o reklamowaniu piwa
Sachajko doczekał się odpowiedzi, z której wynika, że obecnie w Ministerstwie Zdrowia nie są prowadzone prace legislacyjne, mające na celu wprowadzenie całkowitego zakazu reklamowania piwa. Wiceminister Maciej Miłkowski zaznacza, że reklama piwa jest dozwolona jedynie przy zachowaniu warunków ściśle określonych w przepisach ustawy.Jak dodaje przedstawiciel resortu, ewentualny zakaz byłby zmianą, którą trzeba wcześniej poddać "wielostronnym konsultacjom". Z kolei wiceminister finansów Jan Sarnowski przekazał szacunkowe dane na temat wpływów z podatku VAT od napojów alkoholowych obliczone na podstawie danych statystycznych za 2018 r. Wpływy te wyniosły około 6,9 mld zł, za 2019 r. odpowiednio 7,3 mld zł, za 2020 r. również 7,3 mld zł.
Posłuchaj "naTemat codziennie". Skrót dnia w mniej niż 5 minut