Finansowe eldorado, rekord i zmiany. PKO Ekstraklasa ma się czym pochwalić, mimo pandemii

Krzysztof Gaweł
Piłkarska PKO Ekstraklasa właśnie podsumowała sezon 2020/2021, który zakończyła najwyższymi w historii skonsolidowanymi przychodami w wysokości 328,4 milionów złotych. Ta suma musi robić wrażenie, tak samo jak fakt, że mówimy o okresie pandemii i paraliżu rozgrywek. Piłkarska liga wybrała też swoje władze na kolejny sezon, szefem ligi został Dariusz Mioduski, sternik warszawskiej Legii.
PKO Ekstraklasa ma się czym chwalić, mimo pandemii pobiła finansowy rekord Fot. Andrzej Iwanczuk/REPORTER
PKO Ekstraklasa właśnie podsumowała sezon 2020/2021, który zakończyła najwyższymi w historii skonsolidowanymi przychodami w wysokości 328,4 milionów złotych. Zgodnie z komunikatem spółki złożyły się na nie przychody osiągnięte przez Ekstraklasę SA o wartości 294,5 mln zł oraz jej spółkę zależną - Ekstraklasa Live Park, która w minionym sezonie wypracowała 33,9 mln zł.

Jednocześnie, kluby udzieliły absolutorium członkom zarządu i rady nadzorczej za miniony sezon. Kluby wybrały też nową radę nadzorczą na sezon 2021/2022. W jej skład weszli Dariusz Mioduski, prezes Legii Warszawa, który ponownie został przewodniczącym rady, a także Wojciech Cygan, prezes Rakowa Częstochowa, wybrany na wiceprzewodniczącego, Jarosław Mroczek, prezes Pogoni Szczecin, któremu powierzono funkcję sekretarza, a także Piotr Waśniewski, prezes Śląska Wrocław, Tomasz Jażdzyński, przewodniczący rady nadzorczej Wisły Kraków oraz Tomasz Marzec, prezes Wisły Płock. Reprezentantem Związku w radzie został Prezes PZPN Cezary Kulesza.

"Podsumowaliśmy niezwykle trudny sezon 2020/2021, w całości naznaczony pandemią. Jednak dzięki podjętym działaniom ochronnym, dobrej współpracy z klubami, PZPN i administracją państwową zdołaliśmy przeprowadzić i dokończyć rozgrywki bez większych perturbacji. Dzięki temu mogliśmy się wywiązać ze wszystkich umów wobec naszych partnerów mediowych i marketingowych, a w rezultacie wypłacić klubom deklarowane na początku sezonu środki, a nawet 5 mln zł dodatkowych przychodów, które wypracowaliśmy w ciągu roku" – przyznał Marcin Animucki, prezes zarządu Ekstraklasa SA.


Polskie kluby otrzymały rekordową kwotę 230,5 mln zł, czyli o 70,5 mln więcej niż przed pandemią i to mimo mniejszej liczby ligowych kolejek po reformie rozgrywek. Mimo trudności związanych z pandemią należy uznać ten rok za udany. Dzięki kontraktom mediowym obowiązującym do końca 2022/2023 i przedłużonym przed startem tego sezonu najważniejszym umowom marketingowym, liga ma stabilną sytuację finansową i może patrzeć przed siebie z nadzieją na jeszcze lepsze jutro.

Po zakończeniu sezonu 2020/2021 Ekstraklasa podpisała nowe umowy m.in. z partnerem tytularnym PKO Bankiem Polskim, partnerem głównym ligi - Totalizatorem Sportowym i marką Lotto, a także ze Stihl i Aztorin. Z początkiem lipca rada nadzorcza ligowej spółki powołała też na nową kadencję dotychczasowy zarząd z Marcinem Animuckim jako prezesem i Marcinem Mastalerkiem jako wiceprezesem. Będą oni przez kolejne trzy lata kierować rozwojem ligi oraz kontynuować projekty biznesowe, technologiczne i marketingowe.

Najważniejszym wyzwaniem w nowym roku będzie nowy przetarg na krajowe transmisje telewizyjne i pozostałe prawa mediowe. Te umowy stanowić będą bowiem główne zabezpieczenie finansowe ligi na kolejne sezony i tworzyć bazę do jej rozwoju. Prace nad tym przedsięwzięciem już trwają. Aktualnie rozrywki PKO Bank Polski Ekstraklasy w Polsce kibice oglądają w telewizji dzięki Canal+ oraz TVP. Liga jest też obecna w internecie, poprzez cyfrowe kanały nadawców, ale i działania własne Ekstraklasy.

Składają się na nie przede wszystkim kanały w social mediach, ligowa aplikacja mobilna, przebudowana niedawno platforma Ekstraklasa.org oraz serwis wideo-streamingowy Ekstraklasa.TV. Ten ostatni został uruchomiony w nowej wersji we współpracy z międzynarodową firmą Red Bee. Poprzez platformę Ekstraklasa.TV kibice za granicą mają dostęp live do wszystkich meczów PKO Bank Polski Ekstraklasy w krajach nieobjętych licencjami na wyłączność. Na koniec sezonu 2020/21 liczba rejestracji na platformie OTT sięgnęła 200 tys. Za rozwój tej platformy odpowiada spółka producencka Ekstraklasa Live Park.

Jednocześnie Ekstraklasa rozwija obecność w zagranicznych stacjach telewizyjnych. W poprzednim sezonie rozgrywki PKO Bank Polski Ekstraklasy były transmitowane w 17 krajach świata. Dzięki przedłużeniu większości umów i pozyskaniu kolejnych obecnie mecze PKO Bank Polski Ekstraklasy są dostępne w telewizjach w 24 krajach poza Polską. Ekstraklasa wciąż pracuje nad poszerzeniem tej skali, by zapewniać warunki do szerszej promocji ligi i źródło dodatkowych przychodów.


Posłuchaj "naTemat codziennie". Skrót dnia w mniej niż 5 minut