Firmy, które do wynagradzania pracowników podchodzą fair. Wyniki 3 edycji konkursu Lidl Fair Pay

Dawid Wojtowicz
Walka z luką płacową to filar systemu równego wynagradzania pracowników bez względu na płeć i inne subiektywne przesłanki. Tym bardziej warto docenić marki, które już wspierają ideę równości płacowej. Im właśnie dedykowana jest nagroda Lidl Fair Pay. 27 października ogłoszono wyniki 3 edycji tego konkursu. Laureatami zostały firmy Perrigo Poland (nagroda główna), Animex Foods i Polipak.
Lidl Fair Pay to konkurs, którego celem jest docenienie firm, stawiających sobie równe traktowanie pracowników. 27 października ogłoszono wyniki 3 edycji tej inicjatywy. Laureatami zostały firmy Perrigo Poland (nagroda główna), Animex Foods i Polipak Materiały prasowe / Lidl Polska

Wyniki 3 edycji konkursu Lidl Fair Pay


Do konkursu Lidl Fair Pay zgłosiły się polskie firmy z sektora FMCG, farmaceutycznego, ubezpieczeń, IT oraz usługowe zatrudniające do 1500 osób, których polityka wynagrodzeniowa jest najbardziej wyrównana. Po przekazaniu danych dotyczących pensji na poziomie stanowisk wszystkie one zostały wzięte pod lupę przez organizatorów konkursu.

Uczestników badano pod 3 względami: równości wynagrodzeń na tych samych poziomach zaszeregowania, udziału kobiet w kadrze kierowniczej oraz udziału kobiet w zespołach zarządzających. Przeanalizowano dane wynagrodzeniowe ponad 16 000 pracowników z firm, które zgłosiły się do konkursu.


Jakie wyniki przyniosła przeprowadzona analiza? Okazało się, że w badanych firmach kobiety stanowiły 51 proc. ogółu pracowników, 42 proc. kadry kierowniczej oraz niemal 30 proc. zespołów zarządzających.
Anna Skrobotun
HR Manager Perrigo Poland

Od lat staramy się tworzyć w Perrigo Poland włączające środowisko pracy, oparte na respekcie oraz różnorodności, gdzie każdy pracownik jest traktowany i doceniany tak samo - bez względu na płeć czy wiek. Zapewniamy każdemu stabilne zatrudnienie, transparentne ścieżki awansu oraz konkurencyjne zarobki doceniając kwalifikacje, doświadczenie oraz zaangażowanie. Naszą załogę w 56% tworzą kobiety, a podobne proporcje występują także na stanowiskach kierowniczych.

Konsekwentnie dążymy do zwiększania świadomości na temat luki płacowej poprzez dostarczanie pracownikom m.in. dostępu do e-learningu na temat równości płac, jak również oferowanie licznych szkoleń z zakresu nieuświadomionych uprzedzeń i stereotypów.

Transparentność oraz równe traktowanie są dla nas bardzo ważne, dlatego docenienie naszych starań na forum ogólnopolskim przez jury nagrody LIDL Fair Pay jest niewątpliwie naszym powodem do dumy.

Nagrody laureatom wręczono 27 października 2021. Finał konkursu odbył się podczas uroczystej wieczornej gali European Circular Retail Congress 2021, tegorocznej edycji corocznego wydarzenia skupionego na rozwoju biznesu i łączącego w jednym miejscu przedstawicieli całego łańcucha wartości w branży handlu detalicznego i paczkowanych towarów konsumpcyjnych (CPG).

Zwycięzcy otrzymali status firmy prowadzącej równościową politykę płacową oraz prawo do posługiwania się wyjątkowym tytułem "Lidl Fair Pay". Pomoże im to w budowaniu pozytywnego wizerunku pracodawcy (employer branding), który w ramach dobrych praktyk rynkowych stosuje na co dzień jednakową i antydyskryminacyjną politykę wynagradzania pracowników.

Plebiscyt Lidl Fair Pay


Organizatorami konkursu są sieć handlowa Lidl Polska oraz międzynarodowa firma doradcza Korn Ferry. Nagroda została ustanowiona nie tylko po to, by docenić przedsiębiorstwa wyznaczające dobre standardy na polskim rynku w zakresie równości płacowej. Akcja ma również na celu motywowanie pozostałych organizacji do niwelowania luki płacowej.

Lidl od dawna kieruje się zasadą równego i godnego wynagradzania wszystkich pracowników wykonujących obowiązki na tych samych stanowiskach. Sieć prowadzi przejrzystą politykę personalną i płacową. Jest też liderem, jeśli chodzi o wysokość zarobków w handlu i każdego roku konsekwentnie informuje o przyznanych pracownikom podwyżkach. Promuje też wewnętrzne awanse.

W 2020 roku firma podpisała dokument ONZ dotyczący Zasad Wzmacniania Pozycji Kobiet (Women’s Empowerment Principles). WEPs to wspólna ogólnoświatowa inicjatywa UN Women i UN Global Compact, jednostek utworzonych pod egidą ONZ. Ma ona na celu wspieranie i wzmacnianie pozycji kobiet w przedsiębiorstwach oraz w łańcuchach dostaw.
Aleksandra Robaszkiewicz
Head of Corporate Communications and CSR Lidl Polska

Jako społecznie odpowiedzialna firma, wypełniamy misję promowania dobrych praktyk na rynku w zakresie równości płacowej. Aby dodatkowo wspierać tę ideę, w 2019 r. stworzyliśmy konkurs "Lidl Fair Pay". Nagroda docenia przedsiębiorstwa wyznaczające wysokie standardy na polskim rynku w zakresie równości płacowej, czyli te, które stosują jednakowy system wynagrodzeń dla pracowników na tym samym stanowisku, kierując się wyłącznie kryterium kompetencji.

Zespół Lidl Polska liczy obecnie ponad 24 000 pracowników. Natomiast 70% kierowników średniego szczebla oraz m.in. menedżerów sklepów stanowią kobiety. Dlatego idea fair pay jest nam szczególnie bliska. Poznaliśmy właśnie oficjalne wyniki III edycji konkursu „Lidl Fair Pay”. Bardzo się cieszymy, że inne firmy włączają się w działania równościowe, które, jak pokazują badania, realizują w swoich przedsiębiorstwach z sukcesem. W ten sposób mogą zachęcać inne podmioty na rynku do zmian.

Wcielając w życie zasady inicjatywy, Lidl Polska dokłada starań w zakresie zwiększania proporcji kobiet wśród kierownictwa średniego i wyższego szczebla. Swój system wynagrodzeń opiera o obiektywne kryteria, takie jak staż pracy, kwalifikacje i umiejętności. Również od swoich partnerów biznesowych w obrębie łańcucha wartości wymaga stosowania polityki równych szans.

Animex to producent, którego wyroby mięsne docierają do wielu europejskich krajów, jak i są eksportowane do wielu zakątków świata. Wyróżnienie otrzymał oddział firmy w Suwałkach. Perrigo Poland zajmuje się produkcją leków OTC, kosmetyków i suplementów diety. Natomiast Polipak to jeden z największych producentów worków, folii i rękawów foliowych w Europie Środkowo-Wschodniej.

Lidl to międzynarodowa sieć handlowa, która prowadzi działalność na terenie całej Europy. Pierwszy sklep pod szyldem tej marki został otwarty w mieście Neckarsulm w Badenii-Wirtembergii w Niemczech. Obecnie w 30 krajach funkcjonuje ok. 11 550 sklepów należących do tej sieci. W Polsce lokalny oddział Lidl prowadzi 760 placówek handlowych.

Artykuł powstał we współpracy z Lidl