Kosmetyki bez tajemnic. Oto, co oznaczają symbole na opakowaniach produktów beauty

redakcja naTemat
Coraz więcej ludzi stara się być świadomymi konsumentami i dokładnie sprawdza skład kosmetyków czy sposób ich produkcji. Często problem sprawia nam jednak odczytanie symboli na opakowaniach kremów, toników czy innych produktów kosmetycznych. Przygotowaliśmy małą ściągawkę, w której je rozszyfrowaliśmy. Oto 20 najczęściej pojawiających się na kosmetykach oznaczeń, które warto znać.
Co oznaczają symbole na kosmetykach? Fot. 123RF

Symbole na kosmetykach

1. PAO (Period After Opening)

Mały otwarty słoiczek to symbol PAO, czyli Period After Opening (Okres po otwarciu), który informuje, jak długo produkt nadaje się do użytku po otwarciu opakowania. Okres po otwarciu jest najczęściej podawany w miesiącach. Liczba, po której następuje wielka litera "M", oznacza liczbę miesięcy (6M – 6 miesięcy, 9M – 9 miesięcy, 24M – 2 lata, itd.), podczas których możemy bezpiecznie stosować kosmetyk zgodnie z jego przeznaczeniem określonym przez producenta.


Symbol "Okres po otwarciu" pojawia się tylko na kosmetykach i obowiązkowo musi znajdować się na produktach beauty o okresie przydatności wynoszącym co najmniej 30 miesięcy. W tym przypadku producent nie musi dodatkowo umieszczać daty minimalnej trwałości. Jednak jeśli termin przydatności jest krótszy, niż 30 miesięcy, to oprócz PAO na opakowaniu musi znaleźć się również data minimalnej trwałości.

2. Nie testowane na zwierzętach

Symbol króliczka na opakowaniu kosmetyku oznacza, że produkt nie był testowany na zwierzętach w fazie badań. Czasami obok rysunku znajduje się również napis w języku angielskim "Not Tested on Animals" (Nie testowane na zwierzętach) lub "Animal Friendly" (Przyjazny dla zwierząt). Ponieważ w Unii Europejskiej obowiązuje całkowity zakaz testowania kosmetyków na zwierzętach, a także importu i sprzedaży testowanych produktów oraz ich składników, symbol ten nie jest obowiązkowy i coraz rzadziej pojawia się na opakowaniach.

3. Króliczek z ochraniającą go dłonią (IHTK)

To kolejny znak oznaczający, że kosmetyk (ani żaden z jego składników) nie był testowany na zwierzętach. To oznaczenie przyznaje Międzynarodowy Związek Producentów Przeciwko Stosowania Testów na Zwierzętach w Kosmetyce (IHTK). Symbol ten posiadają wszystkie produkty, które spełniają wymogi IHTK.

4. Ręka na książce

Symbol "Ręka na książce" oznacza, że na ulotce, karcie lub wkładce dołączonej do kosmetyku znajdują się ważne informacje, takie jak np. lista składników, instrukcja użytkowania lub ostrzeżenia dotyczące produktu. Oznaczenie to pojawia się najczęściej na opakowaniach mniejszych kosmetyków, na których zwyczajnie nie ma miejsca na umieszczenie wszystkich niezbędnych informacji. Należy pamiętać, aby w przypadku zauważenia takiego symbolu na etykiecie, koniecznie przeczytać ulotkę.

5. Zielony punkt

Dwie strzałki tworzące "Zielony punkt" to europejski symbol, który oznacza, że producent płaci organizacji zajmującej się odzyskiem i recyklingiem za nadzorowanie odpowiedzialnego ekologicznie gospodarowania odpadami opakowaniowymi. W Polsce taką organizacją jest Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań SA – ma one wyłączne prawo do używania "Zielonego punktu".

Symbol ten często jest mylnie kojarzony z możliwością recyklingu. Nie jest to symbol obowiązkowy. Obowiązkowy dla marek kosmetycznych jest jednak recykling opakowań.

6. Znak "Mobius loop"

"Mobius loop" często mylony jest z "Zielonym punktem" (patrz: punkt 5.). Symbol ten oznacza, że ​​opakowanie kosmetyku nadaje się do recyklingu. W środku pętli czasami umieszczona jest cyfra lub liczba – wskazuje ona, jaki procent opakowania został wytworzony z materiałów pochodzących z recyklingu. Jeśli środek pętli jest pusty, niestety zawartość surowców wtórnych w opakowaniu wynosi zero.

7. Oznakowanie materiału

Okrąg lub trójkąt utworzony z dwóch strzałek z literami w środku oznacza, z jakich materiałów zostało wykonane opakowanie produktu. Mimo że nie jest to oznaczenie obowiązkowe, to znacznie ułatwia recykling. Symbol "alu", który widnieje na powyższym przykładzie, to skrót od aluminium.

8. Ogień

Symbol ognia, który zazwyczaj umieszczany jest na pomarańczowym tle, oznacza, ze produkt jest łatwopalny. Takie oznaczenie znajdziemy głównie na aerozolach, ale także na kosmetykach zawierających alkohol. Kosmetyk z takim oznaczeniem należy trzymać z dala od ognia, nie można również przechowywać go w wysokich temperaturach i na słońcu. Ze względów bezpieczeństwa takiego opakowania nie wolno również przekłuwać.

9. Kosz na odpady (Dbaj o czystość)

Ten symbol, nazywany również "dbaj o czystość", oznacza, że opakowanie powinniśmy wrzucić po zużyciu do kosza na odpady.

10. UVA

Symbol UVA oznacza, ze kosmetyk spełnia kryteria Komisji Europejskiej w zakresie minimalnej (co najmniej) ochrony przed promieniowaniem słonecznym UVA. Najczęściej widnieje on na kremach z filtrem i produktach do opalania.

11. Znak CE

Ten obowiązkowy symbol znajdziemy np. na aerozolach. Oznacza on, że produkt jest zgodny z normami Unii Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa i zdrowia konsumenta. Kupując kosmetyk z tym oznaczeniem, możemy być pewni, że spełnia on wszystkie szczegółowe wymogi, które powinny spełniać produkty tego rodzaju.

12. Bezpieczny dla ozonu

Ten symbol Ziemi oznacza, że produkt kosmetyczny nie zawiera freonów, czyli substancji, które powiększają dziurę ozonową oraz przyczyniają się do globalnego ocieplenia klimatu. To oznaczenie najczęściej możemy znaleźć na aerozolach.

13. Ecocert

Założony we Francji Ecocert to jedna największych organizacji certyfikujących na świecie. Zajmuje się ona oceną zawartości produktów ekologicznych. Symbol Ecocert jest gwarantem, ze kupowany przez nas kosmetyk jest ekologiczny i nie znajdziemy w nim np. składników modyfikowanych genetycznie, syntetycznych substancji zapachowych, sztucznych barwników, silikonów czy parafiny. Jest to najważniejszy certyfikat na kosmetykach naturalnych.

Jeśli na produkcie pojawia się symbol Ecocert Organic, oznacza to, że co najmniej 95 procent jego składników jest pochodzenia roślinnego, a co najmniej 10 procent jest organicznych. Z kolei jeśli na kosmetyku umieszczono symbol Ecocert Natural, mamy pewność, że co najmniej 50 procent składników jest pochodzenia roślinnego, a co najmniej 5 procent – organicznego.

14. Znak EKO

Znak Ekologiczny (EKO) jest od 1998 roku przyznawany przez Polskie Centrum Badań i Certyfikacji. Odpłatnie dokonuje ono certyfikacji wyrobów i przyznaje znaki jakości. Symbol EKO mogą otrzymać produkty polskie i zagraniczne, które spełniają kryteria ochrony zdrowia i środowiska oraz ekonomicznego wykorzystania zasobów naturalnych.

15. Symbol "e"

Symbol "e" jest nieobowiązkowy i oznacza, że ​​produkt został zapakowany zgodnie z wymogami europejskimi. Jest to dla konsumenta gwarancja, że podczas pakowania firma przeprowadziła kontrolę wewnętrzną pod kątem ilości produktu w opakowaniu. W praktyce oznacza to, że jako konsumenci dokładnie wiemy, ile produktu otrzymujemy.
Czytaj także: Nikt nie wie o urodzie tyle, co one. Dziennikarki i blogerki beauty polecają kosmetyki do 50 złotych

16. Pojemność opakowania

Liczba umieszczona w prostokacie oznacza całkowitą pojemność opakowania w mililitrach. Takie oznaczenie znajdziemy na aerozolach.

17. Vegan

Słowo "vegan" (wegański) oznacza, że żaden ze składników produktu nie jest pochodzenia zwierzęcego. Oznaczenie to jest przyznawane przez Towarzystwo Wegańskie (The Vegan Society) – brytyjską organizację promującą weganizm.

18. Zawinięta strzałka

Symbol zawiniętej strzałki oznacza, że pod etykietą znajdują się ważne informacje, głównie skład kosmetyku. Aby się z nim zapoznać, etykietę należy wtedy odkleić lub odwinąć.

19. Ecolabel (Stokrotka lub Margerytka)

Ecolabel (Stokrotka lub Margerytka) to znak ekologiczny przyznawany od 1992 roku przez Komisję Europejską. Znajduje się on na produktach, które spełniają unijne wymogi ekologiczne (podczas projektowania, produkcji, sprzedaży, użytkowania i utylizacji) oraz są bezpieczne dla środowiska naturalnego.

20. Błękitny Anioł

Błękitny Anioł (Der Blauer Engel) to oznaczenie ustanowione przez niemieckie Ministerstwo Środowiska w 1979 roku i jest pierwszym znakiem ekologicznym na świecie. Oznacza on, że produkcja towaru była bezpieczna dla środowiska naturalnego.