Grupa naTemat (znów) wyróżniona przez Google. W Polsce debiutuje platforma Showcase

Michał Mańkowski
Polska dołącza dziś do grona krajów, w których będzie dostępna usługa Google Showcase. To stosunkowo nowy program licencjonowania treści dla wydawców informacyjnych. Grupa naTemat została zaproszona do współpracy przez technologicznego giganta i od teraz nasze artykuły będziecie mogli zobaczyć w jeszcze jednym wariancie.
Fot. Unsplash
Polscy internauci musieli trochę poczekać na swoją kolej. Usługa zadebiutowała oficjalnie w październiku 2020 roku i działa już m.in. w Australii, Kanadzie, Irlandii, Niemczech, Włoszech, Indiach czy Wielkiej Brytanii. Łącznie jest tam zrzeszonych ponad 1,2 tys. portali, wśród których są tak znane tytuły jak Financial Times, The Telegraph, FAZ czy Der Spiegel. Zdecydowana większość to jednak lokalne i regionalne media, bo na ich wspieraniu zależy Google.

Teraz w tym gronie pojawi się 27 wydawców z Polski, którzy w Showcase będą wyświetlać treści łącznie z 47 swoich portali. Przez ostatnie kilka miesięcy trwały przedpremierowe testy, teraz nasze portale naTemat.pl oraz INNPoland.pl będą dostępne w tej usłudze.

To kolejny projekt Google wspierający media i po raz kolejny robiący to z takim rozmachem. Cieszy fakt, że Google coraz bardziej dostrzega rolę rzetelnych oraz jakościowych wydawców i wspiera ich takimi działaniami. Jesteśmy dumni, że jesteśmy jednym z nich.

– Cieszymy się, że uruchamiamy ten program we współpracy z tak różnorodną grupą partnerów - mediów, które już teraz udowadniają, że dzięki internetowi można zbudować i rozwijać nowoczesne media, wykorzystując wszystkie szanse na powiększanie swojego grona odbiorców i osiągnięcie cyfrowego sukcesu. To także szansa dla lokalnego dziennikarstwa - pandemia pokazała, jak bardzo jest ono potrzebne społecznościom. Showcase to kolejna nasza inwestycja w łatwiejszy dostęp do różnorodnych źródeł informacji dla wszystkich w Polsce – mówi Magdalena Kotlarczyk, dyrektorka Google Polska.

Na czym właściwie polega Showcase? To program licencjonowania treści. Zaproszeni do programu wydawcy będą dostawali od Google opłaty licencyjne za wykorzystywanie tworzonych przez nich treści w ramach tej usługi.

To duży ukłon w stronę mediów, bo na świecie od paru lat trwa spora dyskusja o tym, czy i jak bardzo Google wykorzystuje treści wydawców do osiągania zysków, ale jednocześnie to dla wydawców gigantyczne źródło darmowego ruchu, z którego nikt nie chciałby rezygnować. Nie jest jednak tajemnicą, że w Google nie brakuje rozwiązań, które mają za zadanie odpowiedzieć internaucie od razu na stronie wyszukiwania bez konieczności odwiedzin portalu wydawców.

Od teraz użytkownicy smartfonów będą mogli zobaczyć wybrane przez redakcję artykuły w specjalnie stworzonych panelach. Wyglądają one na przykład tak:
Panele z treściami mediów uczestniczących w programie będą od teraz widoczne w Wiadomościach Google oraz Google Discover. 

To nie pierwszy raz, gdy Grupa naTemat została doceniona przez Google. W przeszłości dwukrotnie wygrywaliśmy granty w ramach funduszu Digital News initiative, wspierającego jakościowe i innowacyjne projekty medialne. W ten sposób powstał m.in. nasz wyjątkowy projekt BRID, w którym to czytelnicy decydują, jaki reportaż zrealizują nasi dziennikarze.