Ogłoszono nominacje do Orłów 2022. "Żeby nie było śladów" z 12 nominacjami [PEŁNA LISTA]

Ola Gersz
16 marca 2022, 16:49 • 1 minuta czytania
W środę podczas konferencji prasowej w Fabryce Norblina w Warszawie ogłoszono nominacje do polskich nagród filmowych Orły, zwanych polskimi Oscarami. O statuetkę dla najlepszego filmu powalczą m.in. "Wesele", "Aida" czy "Żeby nie było śladów". Ten ostatni tytuł, film Jana P. Matuszyńskiego o procesie w sprawie zabójstwa Grzegorza Przemyka, ma szansę na najwięcej Orłów – aż 12.
"Żeby nie było śladów" ma szansę na aż 12 Orłów Fot. materiały prasowe

Obserwuj naTemat w Wiadomościach Google

Polska Nagroda Filmowa, znana jako Orzeł, przyznawana jest od 1999 roku przez Polską Akademię Filmową. Powszechnie uważa się ją za najważniejsze wyróżnienie w branży filmowej nad Wisłą. W ostatnich latach laureatami nagrody były takie filmy, jak "Boże Ciało", "Zimna Wojna" czy "Cicha noc". W zeszłym roku po raz pierwszy w historii nagrody Orła dla najlepszego filmu otrzymała produkcja animowana, czyli "Zabij to i wyjedź z tego miasta" Mariusza Wilczyńskiego.


Orły 2022: nominacje

W środę ogłoszono nominacje do Orłów 2022. O nominacje do 24. Orłów ubiegało się 71 filmów, ale w kategorii najlepszy film wyróżniono tylko pięć produkcji. Są to: "Aida" Jasmili Žbanić, "Moje wspaniałe życie" Łukasza Grzegorzka, "Wesele" Wojciecha Smarzowskiego, "Wszystkie nasze strachy" Łukasza Rondudy i Łukasza Gutta oraz "Żeby nie było śladów" Jana P. Matuszyńskiego.

Z kolei na Orła za reżyserię szansę mają: Jasmila Žbanić ("Aida"), Paweł Łoziński ("Film balkonowy"), Magnus von Horn ("Sweat"), Wojciech Smarzowski ("Wesele"), Łukasz Ronduda i Łukasz Gutt ("Wszystkie nasze strachy") oraz Jan P. Matuszyński ("Żeby nie było śladów").

Najwięcej nominacji otrzymał w tym roku "Żeby nie było śladów" Jana P. Matuszyńskiego, który może zdobyć aż 12 Orłów. 10 nominacji otrzymało "Wesele" Wojciecha Smarzowskiego, a 7 – "Wszystkie nasze strachy" Łukasza Rondudy i Łukasza Gutta. Termin gali wręczenia Orłów nie jest jeszcze znany i zostanie podany wkrótce. Z kolei 20 kwietnia poznamy laureata nagrody Orzeł za Osiągnięcia Życia.

Oto pełna lista nominowanych do Orłów 2022:

NAJLEPSZY FILM

- „Aida”

- „Moje wspaniałe życie”

- „Wszystkie nasze strachy”

- „Wesele”

- „Żeby nie było śladów”

NAJLEPSZA REŻYSERIA

- Jasmila Žbanić „Aida”

- Paweł Łoziński The Balcony Movie/ Film Balkonowy

- Magnus von Horn „Sweat”

- Wojtek Smarzowski „Wesele”

- Łukasz Ronduda, Łukasz Gutt Wszystkie nasze strachy / Fears

- Jan P. Matuszyński „Żeby nie było śladów”

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA

- Jasna Đuričić „Aida”

- Maria Dębska „Bo we mnie jest seks”

- Agata Buzek „Moje wspaniałe życie”

- Magdalena Koleśnik „Sweat”

- Sandra Korzeniak „Żeby nie było śladów”

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA

- Piotr Głowacki „Mistrz”

- Jacek Braciak „Moje wspaniałe życie”

- Maciej Stuhr „Powrót do tamtych dni”

- Robert Więckiewicz „Wesele”

- Tomasz Ziętek „Żeby nie było śladów”

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA

- Anna Dymna „Amatorzy”

- Agata Kulesza „Wesele”

- Jowita Budnik „Wszystkie nasze strachy”

- Ewa Wiśniewska „Zupa nic”

- Aleksandra Konieczna „Żeby nie było śladów”

- Agnieszka Grochowska „Żeby nie było śladów”

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA

- Borys Szyc „Bo we mnie jest seks”

- Adam Woronowicz „Moje wspaniałe życie”

- Łukasz Simlat „Sonata”

- Andrzej Chyra „Wszystkie nasze strachy”

- Jacek Braciak „Żeby nie było śladów”

NAJLEPSZY SCENARIUSZ

- Jasmila Žbanić „Aida”

- Łukasz Grzegorek „Moje wspaniałe życie”

- Wojtek Smarzowski „Wesele”

- Łukasz Ronduda, Michał Oleszczyk, Katarzyna Sarnowska „Wszystkie nasze strachy”

- Kaja Krawczyk-Wnuk „Żeby nie było śladów”

NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI

- „Anette” reż. Leos Carax (Francja, Meksyk, USA, Szwajcaria, Belgia, Japonia, Niemcy)

- „Berlin Alexanderplatz” reż. Burhan Qurbani (Niemcy, Holandia, Francja, Kanada)

- „Na rauszu” (Druk) reż. Thomas Vinterberg (Dania, Szwecja i Holandia)

- „Ojciec” (The Father) reż. Florian Zeller (Wielka Brytania, Francja)

- „Titane” reż. Julia Ducournau (Francja, Belgia)

NAJLEPSZY DŹWIĘK

- Jerzy Murawski, Franciszek Kozłowski „Furioza”

- Zofia Moruś, Mateusz Adamczyk, Sebastian Witkowski „Mosquito State”

- Mateusz Adamczyk, Zofia Moruś, Bartosz Putkiewicz, Sebastian Witkowski „Najmro. Kocha, kradnie, szanuje”

- Artur Kuczkowski i Tomasz Sikora „Sonata”

- Michał Robaczewski „Sweat”

- Marek Wronko i Krzysztof Jastrząb „Śmierć Zygielbojma”

- Radek Ochnio „Wesele”

- Leszek Freund „Zupa nic”

- Kacper Habisiak, Sebastian Crueghe, Jarosław Bajdowski „Żeby nie było śladów”

NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA

- Dariusz Krysiak „Cudak”

- Alina Janerka „Furioza”

- Waldemar Pokromski, Agnieszka Hodowana „Magnezja”

- Mirosława Wojtczak „Mistrz”

- Pola Guźlińska „Żeby nie było śladów”

NAJLEPSZE KOSTIUMY

- Wanda Kowalska i Paweł Grabarczyk „Ciotka Hitlera”

- Wanda Kowalska i Paweł Grabarczyk „Cudak”

- Dorota Roqueplo „Magnezja”

- Marta Ostrowicz „Najmro. Kocha, kradnie, szanuje”

- Elżbieta Radke „Śmierć Zygielbojma”

- Małgorzata Zacharska „Żeby nie było śladów”

NAJLEPSZY MONTAŻ

- Jarosław Kamiński „Aida”

- Paweł Łoziński, Bartłomiej Piasek, Piotr Wójcik „Film balkonowy”

- Agnieszka Glińska „Lamb”

- Iza Pająk i Laura Pawela „Ucieczka na srebrny glob”

- Krzysztof Komander „Wesele”

ODKRYCIE ROKU

- Iwona Siekierzyńska, reżyseria, „Amatorzy”

- Mateusz Rakowicz, reżyseria, „Najmro. Kocha, kradnie, szanuje”

- Mateusz Kudła, Anna Kokoszka-Romer, reżyseria, „Polański, Horowitz. Hometown”

- Jakub Michalczuk, reżyseria, „Teściowie”

- Łukasz Gutt, reżyseria, „Wszystkie nasze strachy”

NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY

- „Behawiorysta” reż. Łukasz Palkowski, Marek Wróbel, scen. Bartosz Janiszewski, Maciej Kazula, prod. Aktiv Media dla TVN Grupa Discovery

- „Klangor” reż. Łukasz Kośmicki, scen. Kacper Wysocki, prod. Opus TV dla CANAL+ Polska

- „Kruk. Czorny Woron nie śpi” reż. Maciej Pieprzyca, scen. Jakub Korolczuk, prod. Opus TV dla CANAL+ Polska

- „Rojst ‘97” reż. Jan Holoubek, scen. Kasper Bajon, Jan Holoubek, prod. Frame Sp. z o.o. dla Netflix

- „Sexify” reż. Kalina Alabrudzińska i Piotr Domalewski, scen. Kalina Alabrudzińska, Piotr Domalewski, prod. Akson Studio dla Netflix

NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY

- „1970” reżyseria Tomasz Wolski

- „Film balkonowy” reżyseria Paweł Łoziński

- „Polański, Horowitz. Hometown” reżyseria Mateusz Kudła, Anna Kokoszka-Romer

- „Sędziowie pod presją” reżyseria Kacper Lisowski

- „Ucieczka na srebrny glob” reżyseria Kuba Mikurda

NAJLEPSZA MUZYKA

- Maciej Zieliński „Gierek”

- Szymon Wysocki „Każdy ma swoje lato”

- Jan A. P. Kaczmarek „Magnezja”

- Cezary Skubiszewski „Mosquito State”

- Marcin Masecki „Powrót do tamtych dni”

- Jan A. P. Kaczmarek „Śmierć Zygielbojma”

- Mikołaj Trzaska „Wesele”

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA

- Wojciech Żogała „Bo we mnie jest seks”

- Katarzyna Sobańska, Marcel Sławiński „Cudak”

- Marek Warszewski „Magnezja”

- Ewa Skoczkowska „Mistrz”

- Marek Warszewski „Wesele”

- Paweł Jarzębski „Żeby nie było śladów”

NAJLEPSZE ZDJĘCIA

- Klaudiusz Dwulit „Furioza”

- Witold Płóciennik "Mistrz"

- Michał Englert „Teściowie”

- Piotr Sobociński jr „Wesele”

- Łukasz Gutt „Wszystkie nasze strachy”

- Kacper Fertacz „Żeby nie było śladów”

- Arthur Reinhart Żużel Film

Czytaj także: https://natemat.pl/377617,zeby-nie-bylo-sladow-recenzja-filmu-o-grzegorzu-przemyku