Piaggio MP3: włoski król miejskiej dżungli w zupełnie nowej, jeszcze bardziej imponującej odsłonie

redakcja naTemat
13 lipca 2022, 11:47 • 1 minuta czytania
Trójkołowe skutery Piaggio MP3 powracają! Szukasz stylowego, komfortowego i ultranowoczesnego pojazdu, którym możesz poruszać się, posiadając samochodowe prawo jazdy kat. B? Tak więc koniecznie sprawdź, co oferują wkraczające właśnie na rynek modele MP3 400 i MP3 530.
Fot. mat. prasowe

Zacznijmy od małej wycieczki w przeszłość, do roku 2006. To właśnie wówczas firma z włoskiej Pontedery dała światu pojazd, który na zawsze odmienił mobilność miejską.

Piaggio MP3 był pierwszym na świecie trójkołowym skuterem; wyposażonym w rewolucyjny system zawieszenia i z jednej strony zapewniającym olbrzymią frajdę z jazdy, natomiast z drugiej: oferującym znacznie większą stabilność (a co za tym idzie, bezpieczeństwo), niż klasyczne jednoślady.

W latach kolejnych Piaggio konsekwentnie ulepszało tę przełomową koncepcję, dopracowując każdy z detali do takiej perfekcji, że dotychczas oferowane "Empetrójki" sprawiały wrażenie konstrukcji, w których... po prostu nie da się już niczego poprawić.

Jednak inżynierowie z Toskanii nie lubią spoczywać na laurach, postanowili więc dokonać rzeczy z pozoru niemożliwej. Efekt? Trójkołowe pojazdy, które już dziś pokazują, jak wygląda przyszłość. 

Tym, co rzuca się w oczy jako pierwsze, jest odświeżony, nowoczesny design. Co istotne, nie mówimy tutaj o garści zmian kosmetycznych, lecz kompleksowej "kuracji odmładzającej".

Obejmuje ona m. in. poszerzoną, lepiej chroniącą przed pędem powietrza część przednią (znajdziemy w niej szybę o zupełnie nowym kształcie oraz zestaw reflektorów w technologii LED), kierunkowskazy wbudowane w nadkola, a także przeprojektowany, zapewniający jeszcze lepszą stabilność spojler i nowy wlot powietrza.

Dołóżmy do tego błotniki lakierowane w kolorze nadwozia oraz nowe wzory aluminiowych felg, a otrzymamy skuter prezentujący się zarazem spójnie, futurystycznie, dynamicznie i muskularnie. Sportowy sznyt? Znajdziesz go tutaj całe mnóstwo.

"Na pokład" trafiły również: kolorowy wyświetlacz TFT (jego przekątna wynosi imponujące 7 cali – to absolutny rekord w segmencie skuterów trójkołowych) i przeprojektowane elementy sterujące na kierownicy. 

Zmiany objęły również ergonomię pojazdu, począwszy od ulepszonej pozycji za kierownicą (jeszcze wygodniejszej i zapewniającej lepszą kontrolę nad pojazdem), poprzez nowe sterowanie hamulcem postojowym (jego dźwignia trafiła w okolice wyłącznika zapłonu, dzięki czemu obsługa stała się łatwiejsza), a skończywszy na wygodniejszej – zarówno dla kierowcy, jak i pasażera – kanapie.

Nie zabrakło też mnóstwa miejsca na nasze drobiazgi, które możemy ulokować zarówno w schowku nad ekranem (dodajmy, iż znajduje się tam również złącze USB, pozwalające podładować sprzęt elektroniczny), jak też w dużym kufrze pod siedzeniem, oferującym bardzo regularne kształty, dzięki czemu możemy wykorzystać tę przestrzeń optymalnie. 

Schowek jest podświetlany i otwiera się elektrycznie – możemy zrobić to również z pilota, bądź też zmyślnej aplikacji PIAGGIO MIA (która oferuje także funkcję GPS, współpracuje z zaawansowaną platformą multimedialną, ułatwia znalezienie naszego skutera na zatłoczonych parkingach oraz... multum innych funkcjonalności).

Nowe skutery Piaggio MP3 to również całe mnóstwo rozwiązań technologicznych z absolutnie najwyższej półki. Znajdziemy wśród nich nie tylko bezkluczykowy start i zaawansowany system łączności z nawigacją. 

Model MP3 530 jest pierwszym na świecie skuterem wyposażonym z innowacyjne systemy wspomagania jazdy ARAS (Advanced Rider Assistance Systems), oparte na technologii Imaging Radar 4D, opracowanej przez Piaggio Fast Forward, czyli specjalizującej się w robotyce, a działającej w Bostonie spółce zależnej Piaggio Group.

ARAS oferuje m. in. BLIS (Blind Spot Information System), czyli system ostrzegania o przeszkodzie w martwym polu (w takich sytuacjach kierowca zostaje ostrzeżony przy pomocy informacji pojawiających się na wyświetlaczu TFT) oraz LCDAS (Lane Change Decision Aid System), identyfikujący pojazdy zbliżające się szybko z boku i ostrzegający przed nimi w momencie zmiany pasa ruchu.

Na co jeszcze mogą liczyć najbardziej wymagający klienci? Są to np. tempomat oraz kamera cofania, która pozwala na jeszcze łatwiejsze i bezpieczniejsze manewrowanie skuterem, który – dodajmy gwoli formalności – jest jedynym w tej klasie pojazdem wyposażonym w bieg wsteczny. Nie zabrakło tutaj również systemów ABS oraz ASR.

Za napęd tych produkowanych we Włoszech pojazdów służą nowoczesne silniki z rodziny hpe (High Performance Engine): modele MP3 400 hpe i MP3 400 hpe Sport dzielą generującą ponad 35,3 KM jednostkę o pojemności 400 ccm, natomiast we flagowym modelu MP3 530 hpe Exclusive znajdziemy 530-centymetrowy motor, który może pochwalić się rekordowymi w tej klasie 44,2 końmi mechanicznymi. 

Oba silniki mogą zaimponować nie tylko rewelacyjnymi osiągami (te są również zasługą obniżonej w porównaniu do poprzedników masy), lecz także świetną kulturą pracy: począwszy od osiągania pełnej mocy już przy niższych obrotach, aż po ograniczone wibracje i hałas (zwłaszcza przy średnich i niskich prędkościach). Zmniejszony apetyt na paliwo? Tak, jak najbardziej, pomyślano i o nim.

Szukasz oszałamiającego pojazdu, który dzięki zwartej, kompaktowej budowie jest wręcz idealnym środkiem komunikacji nawet w ciasnych miastach? A więc koniecznie poznaj nowe modele Piaggio MP3, które w salonach sprzedaży pojawią się już w drugiej połowie lipca. Więcej informacji znajdziesz na stronie www.piaggio.com/pl.