Miley Cyrus kończy 30 lat. Od gwiazdy Disney'a do dojrzałej artystki. Największe hity piosenkarki
30. urodziny Miley Cyrus. Najpopularniejsze piosenki artystki
23 listopada tego roku przypadają 30. urodziny Miley Cyrus (a w rzeczywistości Destiny Hope Cyrus). Urodzona we Franklin w stanie Tennessee Amerykanka zyskała sławę jako Hannah Montana, którą grała w serialu i filmach Disney'a od 2006 do 2011 r.
Nagrywała też piosenki do tych produkcji. W międzyczasie rozpoczęła muzyczną karierę solową i pracowała na własne nazwisko. Z czasem chciała odciąć się od roli niewinnej, ugrzecznionej nastolatki i zaczęła szokować jako gwiazda pop o mocno seksualnym i zadziornym wizerunku.
Potem przechodziła kolejne metamorfozy i dojrzewała jako artystka: stawała się coraz bardziej pewna siebie, odważna, wyzwolona i bezkompromisowa, ale z szacunkiem do muzycznych ikon. Prowadzi działalność charytatywną. Wystąpiła w kilku filmach i serialach, najczęściej epizodycznie. Skupia się jednak głównie na muzyce.
Jako piosenkarka, kompozytorka i autorka tekstów tworzyła w takich gatunkach jak country, rock z domieszką punk rocka, electropop i hip-hop. Ma na swoim koncie siedem albumów studyjnych, przy czym pierwszy, "Meet Miley Cyrus" z 2007 r., stanowi w istocie ścieżkę dźwiękową do drugiego sezonu serialu "Hannah Montana".
Kolejne płyty to: "Breakout" (2008), "Can’t Be Tamed" (2010), "Bangerz" (2013), "Miley Cyrus & Her Dead Petz" (2015), "Younger Now" (2017) i "Plastic Hearts" (2020); oraz minialbumy: "The Time of Our Lives" (2009) i "She Is Coming" (2019).
Aż pięć z tych krążków znalazło się na szczycie listy sprzedaży Billboard 200. Pochodzi z nich wiele hitów. Przypominamy więc najpopularniejsze piosenki Miley Cyrus.
"7 Things" (2008)
"7 Things" pochodzi z drugiego albumu Miley Cyrus pt. "Breakout" z 2008 r. Singiel, stanowiący mieszankę pop-punkową z country pomogli stworzyć wówczas 15-letniej piosenkarce Antonina Armato i Tim James, a całość wyprodukował John Fields.
Tytułowe "siedem rzeczy" to lista cech i zachowań, których artystka nie lubi w swoim byłym chłopaku oraz tych, które ceni. Jak po latach przyznała, chodziło tu o Nicka Jonasa.
Utwór z minimalistycznym teledyskiem, na którym widać głównie Cyrus i jej kapelę, szybko zyskał popularność w MTV, a debiutował na antenie Disney Channel. Teraz na YouTube ma blisko 290 mln wyświetleń, zaś na Spotify ponad 106 mln odsłuchań. Pomimo dość mieszanych recenzji piosenka w Billboard Hot 100 dotarła do 9 miejsca. Znalazła się też w pierwszej 10. na listach przebojów w Japonii, Norwegii i Australii.
"The Climb" (2009)
Nagrany w 2009 r. przez Cyrus singiel "The Climb" znalazł się na ścieżce dźwiękowej disney'owskiej produkcji "Hannah Montana: The Movie", a także jako bonusowy utwór na międzynarodowym wydaniu EP-ki "The Time of Our Lives".
Autorami tej wyrazistej ballady countrypop opowiadającej o pięknie życia są Jessi Alexander i Jon Mabe, a producentem: John Shanks. Klip przedstawiający Cyrus wędrującą po ścieżce z gitarą po raz pierwszy ukazał się na profilu piosenkarki na MySpace. Obecnie na YouTube obejrzało go 450 mln osób. W Spotify utwór przesłuchano ponad 460 mln razy.
Został doceniony przez słuchaczy, jak i środowisko. W US Billboard Hot 100 dobił do 4. miejsca, a w UK Singles: do 11. Uplasował się w pierwszej 5. w Kanadzie, Australii i Norwegii. Nagrodzono jako "najlepszy utwór w filmie" podczas MTV Movie Awards 2009 i "najlepszy singiel" podczas Teen Choice Awards. Był nominowany do Grammy w kategorii "najlepsza piosenka napisana do filmu lub telewizji", ale wytwórnia Walt Disney Records wycofała nominację, bo kawałek "nie był napisany specjalnie na potrzeby filmu".
"Party in the U.S.A." (2009)
"Party in the U.S.A." to ósmy singiel w dorobku Amerykanki i jednocześnie główny kawałek promujący jej pierwszy minialbum "The Time of Our Lives" z 2009 r. Piosenkę napisał i wyprodukował Dr. Luke z pomocą Claude'a Kelly'ego i Jessie J.
Co ciekawe, ten popowy utwór miał być właśnie dla Jessie J., ale ze względu na zbyt wesoły klimat, przekazano go Cyrus. Spodobał się jej, choć – jak przyznała – nie w pełni odzwierciedlał ją muzycznie, ponieważ nie miał charakterystycznego punkowego "pazura".
Tekst zmieniono tak, by bardziej do niej pasował: opowiadał o jej odczuciach po przeprowadzce z Nashville do Los Angeles. W teledysku nawiązującym do musicalu "Grease" widać Cyrus pośród ludzi na parkingu samochodowym i śpiewającą na tle amerykańskiej flagi.
Piosenka odniosła duży sukces. Znalazła się na 2. miejscu amerykańskiej Billboard Hot 100. Na listach przebojów w Australii, Kanadzie, Francji, Irlandii, Japonii, Nowej Zelandii i na Węgrzech zagościła w pierwszej 10. W 2020 r. została jednym z zaledwie blisko 100 singli, które w USA otrzymały certyfikat diamentowy za sprzedaż przynajmniej 10 mln egzemplarzy.
To także jedyny utwór Cyrus, który na Spotify ma ponad 1 mld odtworzeń. W YouTube ma ponad 890 mln wyświetleń.
"We Can’t Stop" (2013)
"We Can’t Stop" zapowiadało czwarty album studyjny Cyrus pt. "Bangerz" z 2013 r. Mike Will Made It, P-Nasty i Rock City zadbali o muzykę, tekst i produkcję. Pomagali im Cyrus, Doug E. Fresh i Slick Rick.
Electropopowy kawałek z dodatkiem R&B opowiada o imprezowaniu w domu i zażywaniu narkotyków, co wraz ze zmienionym, prowokacyjnym wizerunkiem Cyrus nie przypadło do gustu części krytyków.
Nie przeszkodziło to singlowi, a może wręcz pomogło, w zdobyciu większego rozgłosu i popularności. To pierwszy utwór Cyrus, który znalazł się na szczycie list przebojów w Wielkiej Brytanii i Nowej Zelandii. W USA był na 2. miejscu, a w innych 11 krajach trafił do TOP 10.
W Spotify piosenki słuchano już blisko 760 mln razy, a na YouTube: 950 mln razy. Po premierze teledysku na tej drugiej platformie w ciągu doby zobaczyło rekordowe wówczas 10,7 mln osób. Wcześniejszy rekord w liczbie wyświetleń teledysków w ciągu doby należał do Justina Biebera oraz Nicki Minaj i ich singla "Beauty and a Beat".
"We Can't Stop" pobiło też inny rekord: najszybciej przekroczyło barierę 100 mln wyświetleń na VEVO. Zajęło to singlowi 37 dni. Niedługo jednak rekord ten poprawiły "Best Song Ever" One Direction (10,9 mln) i inny utwór Cyrus: "Wrecking Ball".
"Wrecking Ball" (2013)
Drugim singlem na albumie "Bangerz" było "Wrecking Ball". Dla Cyrus napisali i wyprodukowali ją Dr. Luke, Mozella, Stephan Moccio, Sacha Skarbek, Cirkut i David Kim. Tę mocną popową balladę o rozpadającym się związku okraszono teledyskiem, który wywołał duże zaskoczenie i zamieszanie, kiedy wyszedł. Niektórzy byli nim nawet zgorszeni.
Był on emocjonalny i wymowny, gdy Cyrus śpiewała do kamery. Były też jednak przebitki, kiedy lizała młot, i pojawiły się elementy nagości, kiedy huśtała się na wielkiej kuli ubrana w same buty. Klip nagrodzono jako najlepszy podczas MTV Europe Music oraz MTV Video Music Awards.
Klip w ciągu pierwszej doby obejrzano 19,3 mln wyświetleń na Vevo, co było wówczas rekordem. Obecnie to jedyny teledysk artystki mający na YouTube ponad 1 mld wyświetleń. Zaś na Spotify utwór przesłuchano 660 mln razy.
W ośmiu krajach, w tym w USA, Wielkiej Brytanii i Kanadzie, był to numer jeden. W pierwszej 10. zadomowił się w ponad dwudziestu innych krajach. To też jedyny kawałek Cyrus, który znalazł się (na 99. miejscu) w zestawieniu listy Billboard wieńczącym dekadę.
"Malibu" (2017)
Soft rockowe "Malibu" było czołowym hitem z szóstej płyty piosenkarki pt. "Younger Now". Stworzyła go sama Cyrus z pomocą Orena Yoela. Śpiewała w utworze o relacji ze swoim ówczesnym narzeczonym Liamem Hemsworthem.
Sam utwór, jak i teledysk, w którym Cyrus śpiewała na łonie przyrody, były łagodniejsze od jej wcześniejszego kontrowersyjnego wizerunku. Na YouTube piosenkę włączano ponad 500 mln razy, zaś w Spotify: ponad 680 mln.
"Malibu" dobrze sobie radziło na listach przebojów i dostało się do pierwszej 10. w ponad jedenastu krajach, m.in. w USA. Na Wyspach była tuż poza "top 10".
Mark Ronson ft. Miley Cyrus – "Nothing Breaks Like a Heart" (2018)
Wydane w 2018 r. "Nothing Breaks Like a Heart" to jedyny utwór na liście, który nie pochodzi z płyty Cyrus. Znalazł się bowiem na krążku Marka Ronsona pt. "Late Night Feelings".
To właśnie brytyjski muzyk wespół z Amerykanką są autorami tej mieszanki country popu z elementami disco i soft rocka, opowiadającej o problemach w komunikacji prowadzących do zakończenia związku.
Singiel był nominowany do Brit Awards w kategorii "piosenka roku". Była to pierwsza nominacja w historii do tej nagrody dla Cyrus. Teledysk – co ciekawe nakręcony w dużej mierze w Kijowie – przedstawiający pościg policji za piosenkarką obejrzano dotychczas 302 mln razy, a w Spotify odsłuchano ponad 675 mln razy.
Utwór w kilku krajach – m.in. na Węgrzech i w Izraelu – zawędrował na sam szczyt list przebojów, a w wielu innych – w tym w Polsce – był w pierwszej 10. W UK Singles Chart był na 2. miejscu, zaś na US Billboard Hot 100 – na 43.
"Prisoner" ft. Dua Lipa (2020)
"Prisoner" to kolejna współpraca, tutaj z Duą Lipą, tym razem na potrzeby płyty Cyrus, a dokładniej jej siódmego albumu pt. Plastic Hearts z 2020 r. (w kolejnym roku trafiła też na reedycję drugiego studyjnego krążka Lipy "Future Nostalgia: The Moonlight Edition").
Utrzymane w klimacie dark-pop i disco-punk wydawnictwo opowiadające o poczuciu potrzasku spowodowanym obsesją na czyimś punkcie powstało we współpracy Cyrus nie tylko z Duą Lipą, ale też producentami: Andrew Watta i kolektywem Monsters & Strangerz.
Teledysk wyreżyserowała Cyrus z pomocą Alany O'Herlih. Był on powrotem do bardziej prowokacyjnych klimatów i przywodził na myśl film "The Rocky Horror Picture Show" z 1975 r. Został nominowany do MTV Video Music Awards za "najlepszy montaż", podobnie jak sam singiel za "najlepszą współpracę".
Co ciekawe, choć w YouTube klip ma "tylko" 95 mln wyświetleń, to w Spotify piosenkę odtwarzano aż ponad 580 mln razy. Dotarła ona na szczyt list przebojów w Bułgarii i Chorwacji i do pierwszej 10. w kilku kolejnych krajach, w tym w Polsce i Wielkiej Brytanii. W USA była 54. Ogólnie jednak, pomimo pozytywnych recenzji, radziła sobie w zestawieniach nieco gorzej niż poprzednie utwory.
"Midnight Sky" (2020)
Głównym singlem z "Plastic Hearts" było "Midnight Sky", które Cyrus stworzyła we współpracy z Alim Tamposim, Ilsey'em Juberem, Jonem Bellionem, Louisem Bellem i Andrew Wattem.
Nawiązująca klimatem do synth popu z lat 80. kompozycja z tekstem o niezależności doczekała się teledysku w reżyserii Cyrus, który obejrzało w YouTube ponad 180 mln osób. Utwór, który ma blisko 490 mln odtworzeń w Spotify, był nominowany do nagrody "piosenka lata" na MTV Video Music Awards.
Singiel wielu krytyków wymieniało wśród najlepszych w roku 2020. W Ameryce był najwyżej 14., ale dotarł do 1. miejsca w Bułgarii, Szkocji i Serbii oraz do czołowej 10. w ponad 15 innych krajach, np. w Polsce, Australii i na Wyspach. Królował też w brytyjskim radiu przez kolejnych sześć tygodni.