Znamy laureatów OKNOPLAST FOR ART. Artyści korzystali z niecodziennego nośnika

redakcja naTemat.pl
18 lipca 2023, 13:08 • 1 minuta czytania
Okno to znakomity nośnik metafor. W tym przekonaniu postanowiła utwierdzić nas firma Oknoplast. We współpracy z Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK zorganizowała konkurs OKNOPLAST FOR ART. Zadanie było teoretycznie proste: twórcy mogli zgłosić dowolny projekt, którego bazą jest okno. Czy udało im się zaskoczyć jury nieszablonowym podejściem do tematu?
Fot. materiały prasowe

Zainteresowanie konkursem było ogromne. Prace napływały nie tylko z Polski, ale i z Austrii, Cypru, Francji, Niemiec, Włoch, Szwecji czy Norwegii. Łącznie jury rozpatrzyło 211 projektów, z których kilka wywołało zażarte dyskusje. 

Zwycięskie prace były artystyczną interpretacją  problemów, z którymi mierzy się współczesny świat. Odnoszono się w nich m.in. do kwestii ludzkich dramatów i krzywdy, a także do mechanizmów powstawania społecznych i ludowych przesądów. OKNOPLAST

Finalnie, Anda Rottenberg, Andrzej Bednarczyk, Maria Anna Potocka, Edyta Kurpiel-Placek i Andrzej Starmach, czyli przedstawiciele świata sztuki, którym przypadło w udziale wyłonienie zwycięzców, zgodzili się, że poziom konkursu był niezwykle wyrównany, o czym świadczy niezbicie fakt, że oprócz głównych nagród przyznano aż siedem wyróżnień.

Magdalena Cedro-Czubaj, dyrektorka marketingu Grupy OKNOPLAST, stwierdziła, że liczba i jakość nadesłanych prac pokazuje wielkie zainteresowanie inicjatywami tego typu: – Cieszę się, że efektem naszych działań są wyjątkowe prace, które wzbudzają emocje i poruszają odbiorców – mówiła. 

Choć na pierwszy rzut oka wydaje się to nieoczywiste, to OKNOPLAST z artystami wiele łączy - stawiamy na design, przecieramy szlaki i tworzymy unikalne produkty, którymi zachwycamy oraz zaskakujemy. Liczba i jakość nadesłanych projektów pokazuje wielkie zainteresowanie oraz potrzebę kontynuowania współpracy OKNOPLAST ze środowiskiem artystycznym.Magdalena Cedro-Czubajdyrektorka marketingu Grupy OKNOPLAST

Listę laureatów konkursu OKNOPLAST FOR ART otwiera Jakub Słomkowski, który otrzymał nagrodę w wysokości 8 tys. euro. Artysta postanowił udekorować swoje okno zazdrostkami, które pełnią dwojaką funkcję: dekoracyjną i jednocześnie odgradzają od spojrzeń z zewnątrz. Kuchennym firankom warto przyjrzeć się dokładnie: zamiast tradycyjnych motywów, dostrzeżemy wtedy nawiązania do wydarzeń, które już od ponad roku mrożą krew w żyłach. 

“W sferze wizualnej nie określam kontekstu powstania projektu choć motorem mojego pomysłu jest refleksja związana z wojną w Ukrainie nie chcę ukazywać w pracy jednoznacznie tego wątku – to reakcja odbiorców, ich własne skojarzenia i odczucia będą odpowiedzią na to czy obraz przedstawionego przeze mnie zbrojenia jest "nasz" czy “cudzy”, czy jest to obraz z "dziś", czy raczej jest to “obraz przyszłości” a być może jest to przywołanie historii, powtarzającej się niestety mimo prób pisania innego scenariusza dla naszej cywilizacji” – tak Słomkowski nakreślił kontekst swojej pracy w instagramowym wpisie. 

Drugą nagrodę o wartości 2 tyś. euro jury przyznało Andrzejowi Wełmińskiemu, który stworzył instalację, nawiązującą do wierzeń ludowych. Pukanie w szybę okna jest tradycyjnie odczytywane jako zły omen lub przestroga ze świata “nieobecnych”. 

“Wiele przesądów zakazuje otwierania oczu i patrzenia przez okno, gdy ktoś puka. Tytuł pracy nawiązuje do tych przesądów. W tej pracy okno ma podwójne znaczenie: z jednej strony chroni przed niebezpieczeństwem z zewnątrz, z drugiej kusi, aby mu ulec” - czytamy w opisie pracy. 

Trzecim laureatem został Mateusz Sak, który również otrzymał czek na 2 tyś. euro. Jego okno, przyozdobione negatywami rodzinnych fotografii, stało się jedynym w swoim rodzaju albumem:

“Artysta wykorzystał rodzinne fotografie, których negatywy umieścił wewnątrz zespolonej szyby. Ujęcia wykonał ojciec artysty i przedstawiają one najbliższą rodzinę. Jednak negatywy nie pozwalają na wyobrażenie sobie tamtych sytuacji. Praca odnosi się do zaglądania w przeszłość i odtwarzania zdarzeń, których pamięć w dużym stopniu uległa zatarciu” - opisuje swoją pracę Sak. 

Dodatkowo jury zdecydowało się wyróżnić prace Marty Hołderny, Ady Jurczak-Łowkis, Michała Iwańskiego, Roberta Kuty, Jerzego Kosałki, Maevy Drack i Klaudii Milačić.

OKNOPLAST FOR ART to kolejna inicjatywa marki mająca na celu promocję kultury. Firma prowadziła kilkuletni mecenat wystawy sztuki z cyklu „Jasiński&Friends”, objęła patronat nad Konkursem dla Młodych Architektów, a także była partnerem  konkursu Young Design dla młodych projektantów, jak również konkursu European BEST Engineering Competition - międzynarodowego wydarzenia, mającego na celu wyłonienie młodych talentów inżynierskich.