naTemat w koalicji niezależnych wydawców do negocjacji z globalnymi platformami

redakcja naTemat.pl
22 sierpnia 2024, 09:51 • 1 minuta czytania
Wydawcy niezależnych serwisów internetowych łączą siły w negocjacjach z gigantami technologicznymi. Inicjatywa zrzeszająca 10 kluczowych niezależnych wydawców mediów internetowych w Polsce, działających poza strukturami medialnych koncernów, ma zbudować ich silną pozycję w rozmowach z międzynarodowymi platformami cyfrowymi w sprawie wynagrodzeń za wykorzystywanie publikowanych przez nie treści.
Fot. Pexels

Porozumienie powołujące grupę "Niezależni Wydawcy" zostało zawarte 13 sierpnia 2024 roku w Warszawie i jest bezpośrednią odpowiedzią na uchwalone 26 lipca 2024 roku zmiany w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.


Nowe przepisy regulują kwestie wynagradzania wydawców za wykorzystywanie ich treści przez globalne platformy cyfrowe, ale zdaniem Niezależnych Wydawców mogą w przyszłości faworyzować serwisy należące do największych medialnych koncernów w Polsce i doprowadzić do konieczności zamknięcia innych serwisów.

Celem porozumienia jest więc reprezentowanie niezależnych serwisów docierających do milionów polskich użytkowników sieci. W rozmowach z gigantami technologicznymi będziemy walczyć o wypracowanie sprawiedliwych dla wszystkich, równych oraz transparentnych zasad wynagradzania za korzystanie przez big techy z treści wytwarzanych przez wszystkich wydawców.

Inicjatorzy akcji podkreślają, że różnorodność i niezależność mediów, które tworzą, stanowią fundament zdrowej, demokratycznej debaty publicznej. Połączenie sił ma umożliwić im efektywniejsze wypracowanie warunków korzystania z ich publikacji przez globalne platformy.

Sygnatariusze porozumienia to spółki wydające popularne polskie serwisy internetowe, które odwiedza miesięcznie kilkanaście milionów Polaków:

W portfolio wydawnictw znajdują się m.in. tak znane serwisy jak: Android.com.pl, Bezprawnik.pl, Biznesinfo.pl, Defence24.pl, Filmweb.pl, Goniec.pl, GRY-Online.pl, INNPoland.pl, Mamadu.pl, Meczyki.pl, naTemat.pl, PortalSamorzadowy.pl, PPE.pl, RynekZdrowia.pl, SpidersWeb.pl, Telepolis.pl, WNP.pl.

Według badania Mediapanel Gemius/PBI Niezależni Wydawcy docierają comiesięcznie do 18,84 mln realnych użytkowników (lipiec 2024), co stanowi niemal 2/3 użytkowników polskiego internetu.

– Jako przedsiębiorcy oraz niezależni wydawcy mediów internetowych, odgrywamy kluczową rolę w utrzymaniu pluralizmu poglądów i wolności mediów w internecie. Nasza niezależność i różnorodność stanowią fundament zdrowej, demokratycznej debaty publicznej. W obliczu dominacji międzynarodowych korporacji na rynku medialnym konieczne jest, abyśmy mieli wspólne i silne stanowisko w negocjacjach dotyczących wynagrodzeń za udostępnianie naszych treści. W związku z uchwalonymi zmianami w prawie niezbędne jest podjęcie negocjacji przez wydawców w zakresie ich wynagrodzenia należnego od międzynarodowych platform cyfrowych wykorzystujących treści publikowane przez wydawców w swoich serwisach i usługach świadczonych drogą elektroniczną – deklarują Niezależni Wydawcy.