Innowacje smakowe czy tradycyjne warianty. Jakie mocniejsze trunki piją Polacy?

redakcja naTemat.pl
11 września 2024, 12:25 • 1 minuta czytania
W badaniach krajowego rynku alkoholi często zwraca się uwagę na to, czy rośnie, czy spada sprzedaż napojów wysokoprocentowych w Polsce. Innymi słowy, czy Polacy piją coraz więcej, czy coraz mniej. Na branżę spirytusową w naszym kraju warto też jednak spojrzeć z innej perspektywy np. preferencji smakowych przy wyborze mocnych alkoholi. Niektóre badania poruszają właśnie ten temat. Co z nich wynika?
Jakie mocniejsze trunki piją Polacy? W ostatnich latach wyraźnie uwidacznia się jeden trend – dynamiczny rozwój segmentu trunków smakowych. Katherine Sousa / Unsplash

W ostatnich latach wyraźnie uwidacznia się jeden trend – dynamiczny rozwój segmentu trunków smakowych. Już w 2018 roku agencja badawcza Nielsen, odnotowała, że rynek czystej wódki przestał wykazywać jakieś większe wzrosty sprzedaży[1]. Konsumenci zaczęli celować bardziej w wódki premium zamiast tych "ekonomicznych", a dużym zainteresowaniem osób pijących mocniejsze alkohole zaczęły cieszyć się tzw. "małpki smakowe".


Jeśli chodzi o konkretne smaki, raport wskazywał, że w tym segmencie dominowały wiśnia i cytryna, czyli smaki wybierane od wielu lat przez amatorów wysokoprocentowych trunków smakowych. Odnotowano też wzrosty sprzedaży mocnych napojów alkoholowych o innych smakach takich jak np. pigwa czy maliny. To jednak nadal "klasyka", a co z otwartością Polaków na innowacje smakowe w tej kategorii?

W analizie przygotowanej przez Portal Spożywczy w 2021 roku możemy przeczytać, że pewne nowości smakowe nie przyjęły się na polskim rynku. Wśród nich serwis wymienia np. napoje alkoholowe RTD, czyli gotowe do picia mieszanki alkoholi i dodatków (soki, syropy) w butelkach i puszkach. Niemniej jednak podkreśla niemałe zainteresowanie Polaków "egzotyką" tj. orzeźwiającymi i słodkimi smakami alkoholi spirytusowych[2].

Co istotne, ten trend premiumizacji mocniejszych alkoholi, spowodowany m.in. poszukiwaniem w sklepach ich wariantów smakowych, wydaje się wpływać na ogólne spożycie alkoholu nad Wisłą. Raporty WHO pokazują, że Polska spada coraz niżej w rankingach spożycia alkoholi. Przygotowana przez międzynarodową organizację edycja europejskiego raportu za 2021 rok uplasowała nasz kraj na 17. miejscu w Europie[3].

Komentujący ten trend eksperci branży wyrobów spirytusowych wiążą go ze zmianą kultury picia alkoholi mocnych w Polsce. Przejawia się ona wyborem lepszych napojów, zainteresowaniem trunkami z lokalnych destylarni oraz właśnie ochotą na eksperymentowanie i poznawanie nowych wódek i innych alkoholi mocnych, również z myślą o doborze do potraw. Krótko mówiąc, modne staje się delektowanie (jakość, a nie ilość).

O tym, że rynek alkoholi mocnych nabiera smaku, przekonują też nowsze dane m.in. badania agencji NielsenIQ z 2022 roku[4]. Eksperci zwracają uwagę, że już niemal co trzeci wypijany litr wódki to wódka smakowa, a w tym wachlarzu smaków prym wiodą mięta i malina. Nic więc dziwnego, że na rynek wracają kultowe smaki sprzed lat, jak ostatnio Soplica Gorzka w klasycznej wersji i w wariancie miętowym.

Jak wynika z danych agencji NielsenIQ z okresu 09.2023-08.2024, to właśnie Soplica, jedna z najstarszych polskich marek wódki czystej, spirytusu oraz nalewek na bazie dojrzałych owoców, zajmuje pozycję lidera wśród wódek smakowych w Polsce[5]. W rankingu sprzedaży produktów obecnej od ponad 130 lat marki czołówkę tworzą Soplica Wiśniowa, Soplica Pigwowa oraz Soplica Orzech Laskowy.

Powodem, że ów producent notuje i utrzymuje tak wysokie wyniki sprzedażowe w tej kategorii napojów spirytusowych, wydaje się nie tylko dostępna w jego ofercie szeroka gama wariantów smakowych. Warto dodać, że oprócz wymienionej trójki spory udział w jego rynkowych sukcesach mają Cytrynówka (zdobywczyni Złotego Paragonu 2024), Soplica Malinowa, Cytryna-Malina, Śliwkowa czy Kawowa.

Przyczyn przewagi rynkowej tej marki w segmencie wódek smakowych można upatrywać właśnie w trafieniu na podatny grunt tj. wpasowaniu się w preferencje Polaków kupujących mocne napoje alkoholowe w ostatnich latach. Marka balansuje między klasycznym smakami a nowymi propozycjami, utrzymując konsumentów o tradycyjnym podejściu, a zarazem przyciągając tych otwartych na nowości.

Można więc powiedzieć, że smaki zdobywają serca Polaków, jeśli chodzi o ich wybory wysokoprocentowych napojów alkoholowych, a czyste trunki ustępują stopniowo miejsca rozmaitym wariantom smakowym. Warto dodać, że w tego rodzaju upodobaniach mimo wszystko trzymamy się cały czas klasyki, szukając w głównej mierze jej smakowych urozmaiceń, a nie wyszukanych innowacji.

Przypisy:

1. NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska, 2018.

2. "Jakie innowacje alkoholowe nie przyjęły się na polskim rynku?", Portal Spożywczy.pl, publikacja z 02.08.2021.

3. The European Health Report 2021, World Health Organization.

4. NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska, 2022.

5. CEDC za NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (Food), udziały % w sprzedaży wolumenowej, w okresie skumulowanym w 09.2023-08.2024 w kategorii: Wódka, segment: Wódka smakowa.