Nowy thriller autorki bestsellera "Dziewczyna z pociągu". Wstrząsająca historia na zamkniętej wyspie
"Błękitna godzina" to nowy thriller brytyjskiej autorki międzynarodowego bestsellera "Dziewczyna z pociągu" (2015). Jej debiutancka powieść opowiadająca o uzależnionej od alkoholu rozwodniczce, która wikła się w śledztwo w sprawie zaginionej sąsiadki, zdobyła duże uznanie krytyki i doczekała się wyprodukowanej przez wytwórnię DreamWorks ekranizacji z aktorką Emily Blunt w roli głównej (2016).
Centralnym miejscem akcji nowej powieści Pauli Hawkins jest Eris, położona u wybrzeży Szkocji wyspa. Każdego dnia przez 12 godzin staje się ona niedostępna z powodu pływów, które zalewają jedyną drogę ucieczki. Na lądzie znajduje się dom, w którym mieszkała słynna artystka Vanessa Chapman, a obecnie zajmuje go samotna lekarka Grace Haswell, była przyjaciółka i opiekunka poprzedniej właścicielki.
Po pięciu latach od śmierci malarki i rzeźbiarki dochodzi do szokującego odkrycia w londyńskiej galerii sztuki. W jednej z jej rzeźb zostaje znaleziona ludzka kość. Pikanterii sprawie dodaje fakt, że przed dwudziestu laty zaginął Julian, niewierny mąż Vanessy. Kurator James Becker z fundacji opiekującej się dziełami Chapman wyrusza na Eris, aby przepytać Grace, wykonawczynię testamentu zmarłej artystki.
Co odkryje ekspert zafascynowany historią Vanessy? Jakie prace i notatki skrywa Grace, której nadzór nad twórczością przyjaciółki wpędziły w konflikt prawny z jej spadkobiercami? Do kogo należy kość w rzeźbie? To pytania, na które odpowiedzi poszukają czytelnicy i czytelniczki "Błękitnej godziny". Mogą mieć pewność, że nie będą to rozwiązania najprostsze z możliwych, takie, które od razu przyjdą im na myśl.
I oto jest. Podział II, wykonany około 2005 roku, autorstwa Vanessy Chapman. Obiekt ilustrują kolorowe fotografie wykonane osobiście przez Beckera. Ceramika, drewno i kości, zawieszone na włóknach, unoszą się w szklanej gablocie skonstruowanej przez samą Chapman. Ceramika i kość są bliźniaczo podobne: kruche trzpienie w kolorze czystej bieli, pęknięte w środku, połączone lakierem i złotem. Gdy zobaczył je po raz pierwszy, pomyślał, że pewnie przysłano je przez pomyłkę. Rzeźba? Vanessa Chapman nie była rzeźbiarką, zajmowała się malarstwem i ceramiką. A jednak, oto i dzieło, piękne i dziwne, delikatna zagadka, idealna łamigłówka. Żadnych objaśnień, tylko krótka wzmianka w notatniku, gdzie Chapman wspomina o trudnościach, jakie napotkała przy montażu skóry, czyli szklanego pudełka, w którym zamknięto pozostałe elementy.
Na stronach powieści autorka tworzy wielowątkową zagadkę do rozwikłania, subtelnie dorzuca kolejne elementy układanki, a także stopniowo odkrywa powiązania między bohaterami, np. w jednej ze scen nie mamy pojęcia, że rozmawiają ze sobą mąż i żona. W tej opowieści niepozorny szczegół z początku książki staje się kluczowy na dalszym etapie fabuły. Tym bardziej że akcja idzie do przodu, ale też cofa się w czasie.
Śledztwo Jamesa obserwujemy w teraźniejszości. Na tej płaszczyźnie czasowej rozgrywa się też wątek Grace, którą ponadto poznajemy we fragmentach z przeszłości. Historię Vanessy odkrywamy z opowieści rozmawiających o niej bohaterów, osadzonych w różnych okresach scen retrospektywnych, a także z prywatnego dziennika oraz pozostawionych listów i zapisków. Uważna lektura więcej niż wskazana!
Choć w powieści nie brakuje szokujących i budzących grozę scen, to przedstawiona w niej historia skupia się przede wszystkim na zakamarkach ludzkiej duszy skrywającej niezdrową miłość, nawarstwiającą się zazdrość oraz obsesyjne pragnienie przynależności i posiadania. Autorka pokazuje, jak nawet daleka przeszłość rujnuje teraźniejszość i do czego może być zdolny człowiek, by poczuć się częścią czegoś większego.
Klimat tej nastrojowej i elektryzującej powieści buduje też ustronna wyspa, która odcięta od świata przez połowę dnia i obmywana wzburzonymi falami morskimi tworzy idealną scenerię dla gęstniejącej atmosfery tajemnicy, podejrzliwości i zagrożenia. Trzeba też oddać autorce, że posługuje się piórem w opisywaniu psychologicznych rozterek równie błyskotliwie, co w obrazowym przedstawianiu krajobrazu i sztuki.
W Polsce najnowsza powieść Pauli Hawkins ukazała się 13 listopada 2024 roku, zaledwie miesiąc po premierze jej oryginalnego wydania. Znajdziecie ją w najlepszych księgarniach stacjonarnych i internetowych nakładem Wydawnictwa Filia w ramach cyklu książkowego "Mroczna strona", kolekcji dedykowanej dla czytelników thrillerów i kryminałów topowych autorów.