Zatrudnili młodych pracowników z pokolenia Z i szybko ich zwolnili. Podali trzy główne powody

Rafał Badowski
10 grudnia 2024, 16:07 • 1 minuta czytania
W sondażu przeprowadzonym wśród polskich przedsiębiorców, aż 6 na 10 firm wskazało, że zwolniło młodych ludzi zatrudnionych niedługo po studiach. Chodzi o młodych z pokolenia Z (urodzonych po 1995 roku). Firmy podały trzy główne powody takiego stanu rzeczy.
Zatrudnili młodych pracowników z pokolenia Z i szybko zwolnili. Mieli trzy główne powody. Fot. Piotr Kamionka / Reporter

Menedżerowie podali powody zwalniania pracowników z pokolenia Z z pracy

Sondaż ws. Zetek w pracy przeprowadziła międzynarodowa platforma doradczo-edukacyjna Intelligent wśród menedżerów, którzy byli zaangażowani w procesy rekrutacyjne. Byli pytani o powody zwalniania pracowników z pokolenia Z.


Aż 6 na 10 firm przyznało się do zwalniania młodych pracowników niedługo po zatrudnieniu. Swoimi doświadczeniami w tym zakresie podzieliło się 966 doświadczonych liderów biznesu.

Tym: czego najczęściej brakowało pracownikom urodzonym między po 1997 roku i dopiero zaczynającym kariery, było:

Wśród powodów niezadowolenia pracodawców z pracowników z pokolenia wymieniano też:

Łątwo dopatrzeć się tu jednak pewnej sprzeczności. Z jednej strony w ramach ankiety badanych poproszono bowiem o ocenę osób dopiero wkraczających na rynek pracy.

Z drugiej strony badani wskazywali na "brak odpowiedniego doświadczenia zawodowego" jako powód swojego niezadowolenia z młodych pracowników. Taką odpowiedź podało aż 38 procent ankietowanych. W tym przypadku bardzo istotne wydaje się więc dostosowanie oczekiwań i skupienie się na "potencjale, a nie na doświadczeniu". W taki sposób ocenił to Huy Nguyen, główny doradca ds. edukacji i rozwoju kariery w Intelligent. Ekspert ten przestrzegł menedżerów przed odrzucaniem pracowników z pokolenia Z na podstawie stereotypów, które panują na ich temat. Powodem jest to, że za odpowiednie przygotowanie do nowego miejsca pracy powinien odpowiadać nie tylko pracownik, ale i pracodawca.

W kontekście najmłodszych pracowników informowaliśmy też jakiś czas temu o ich finansowych oczekiwaniach. Jak się okazało, były one najwyższe ze wszystkich pokoleń. Co nie musi być wcale złe, gdyż ludzie powinni się cenić w kontakcie z pracodawcą.